اخبار محرمانه

آخرين مطالب

گانتز به دنبال دور زدن نتانیاهو بین الملل

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| شرایط حاکم بر رژیم اسراییل بسیار پیچیده شده است. از یک طرف وضعیت کابینه این رژیم کاملا نامعلوم است و مشخص نیست که آیا انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود یا اینکه احزاب در نهایت به یک توافق برای تشکیل کابینه می‌رسند، از سویی دیگر کابینه‌ای که اکنون به رهبری نتانیاهو سر کار حضور دارد در شرایط مناسبی نیست چرا که نتانیاهو مجبور به انتخاب نخست‌وزیری یا زندان است و این موضوع کار او را در راستای کناره‌گیری از نخست‌وزیری سخت کرده از همین رو همه تلاشش را به کار بسته تا بتواند در سمت خود باقی بماند. اما فشارها از همه جهت علیه نتانیاهو رو به افزایش است. از یک طرف دادستانی اسراییل نتانیاهو را متهم شناخته و قصد دارد مصونیت سیاسی او را بردارد از سوی دیگر در داخل حزب لیکود نیز روز به ‌روز فشارها علیه وی بیشتر می‌شود تا از سمتش کناره‌گیری کند و همچنین سایه برگزاری یک انتخابات زودهنگام دیگر بالای سرش سنگینی می‌کند. با این وجود بنی گانتز رهبر حزب آبی ‌و سفید قصد دارد خود را به عنوان یک ناجی برای خروج این رژیم از بن‌بست سیاسی نشان دهد. از همین رو فضایی را ایجاد کرده تا حتی حزب لیکود به این نتیجه برسد که باید از نتانیاهو عبور کند. گانتز روز جمعه در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد: من تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری یک انتخابات زودهنگام دیگر انجام خواهم داد.
او در بیانیه خود عنوان کرد نخست‌وزیر با 3 کیفرخواست می‌تواند وضعیت کابینه اسراییل را در آینده بدتر کند. از همین رو همه کار انجام می‌دهم تا از این اتفاق جلوگیری کنم. نخست‌وزیر دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. من به تیم مذاکره‌کننده آبی و سفید دستور دادم تا با رییس کنست و اعضای لیکود دیدار تا راهی برای ایجاد وحدت پیدا کنند. حتی نتانیاهو اکنون نمی‌خواهد وضعیت حقوقی و شرایط سیاسی خود را باور کند.
گانتز در ادامه گفت نتانیاهو قصد دارد بار مسوولیت اقدامات خود را بر دوش سایر اعضای حزب لیکود بیندازد اما اکنون کار درست این است که بدون او یک کابینه وحدت ایجاد کنیم. اگر او از اتهامات خود تبرئه شد می‌تواند برای مدت دو سال به سمت نخست‌وزیری بازگردد و خدمت کند. او در ادامه خطاب به مردم اسراییل گفت که من می‌جنگم تا شما دولتی داشته باشید که رهبر آن نگران شما باشد نه نگران خودش چرا که این نخست‌وزیر است که باعث می‌شود سایر وزرا به موفقیت دست پیدا کنند و هیچ‌کس نباید نگران وضعیت و بقای نخست‌وزیر باشد. او روز جمعه گفت که روز 29 نوامبر یک روز مهم در تاریخ مردم ما خواهد بود چرا که در آن ما به سمت استقلال خود حرکت کردیم و این تاریخ است که به ما یادآوری می‌کند اسراییل از هر فردی در آن بزرگ‌تر است. او در ادامه تاکید کرد یک نخست‌وزیر باید بداند که چگونه کشور را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد، حتی باید بیشتر از خود به آن اهمیت دهد، مردم نیز به نقش او نگاه کنند و از وی به عنوان الگو نام ببرند. ما به یک رهبری احتیاج داریم که به اجرای قانون احترام بگذارد و به آنها حمله نکند و با سیاستمداران به عنوان دشمن برخورد نکند زیرا ما با همه اختلافات یک قوم هستیم.
با این حال گانتز تاکید کرده است که قانونگذاران حزب لیکود اکنون می‌دانند که کار درست در بن‌بست سیاسی فعلی ایجاد کابینه بدون نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو است و باید نتانیاهو سمت خود را ترک کند چرا که با سه کیفرخواست جدی روبرو است.
حزب آبی و سفید طرحی که برای کابینه وحدت ارایه می‌دهد این است که ابتدا گانتز به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود و اداره امور را در دست بگیرد تا زمانی که تکلیف نتانیاهو در دادگاه روشن شود. گفته می‌شود حزب لیکود پیشنهاد داده که سه یا چهارماه قبل از کناره‌گیری نتانیاهو در سمت خود باقی بماند و به عنوان نخست‌وزیر خدمت کند و سپس برای دفاع از خود در دادرسی‌ها شرکت کند. به گفته کانال 13 اسراییل، آبی و سفید تاکنون این پیشنهاد را رد کرده است چرا که نگران آن هستند نتانیاهو به توافق خود عمل نکند و در موعد مقرر کناره‌گیری نکند. گفته می‌شود یک پیشنهاد هم این بوده که لیکود یک فرد را جانشین نتانیاهو کند تا یک قرار داد دوساله را هر دو حزب اجرایی کنند و تنها در این صورت است که آبی و سفید می‌پذیرد لیکود ابتدا در این توافق دوساله نخست‌وزیر باشد. البته آبی و سفید معتقد است با توجه به اینکه بیشترین کرسی‌ها در انتخابات سپتامبر را در اختیار گرفته در هر توافق چرخشی ابتدا باید گانتز نخست‌وزیر شود. موشه یالون نیز روز چهارشنبه عنوان کرده بود در ائتلافی که ریاست آن را نتانیاهو برعهده دارد قرار نمی‌گیرد مگر اینکه او از اتهامات کیفری خود تبرئه شود.
البته هنوز پیغام‌های واضح و مشخصی از حزب لیکود به بیرون مخابره نمی‌شود چرا که شواهد حاکی از آن است در داخل حزب اختلافات قابل توجهی در خصوص ماندن یا رفتن نتانیاهو جریان دارد. اقدامی که بنی گانتز روز جمعه انجام داد سعی شد به نحوی از شکاف موجود در لیکود استفاده کند تا جریان به نفع او به پایان برسد. اما هنوز مشخص نیست که لیکود چگونه به پیشنهاد گانتز واکنش نشان می‌دهد. اما در سوی دیگر آووگیدور لیبرمن رهبر حزب بیت نو روز جمعه در پست فیسبوک پیشنهاد‌های خود را در قالب یک بسته برای ائتلاف ارایه داد. از جمله مهم‌ترین این پیشنهادها ارایه لایحه‌ای با این مضمون بود که همه خاخام‌های یهودی باید به سربازی بروند. لیبرمن در تلاش است به هر نحو ممکن در کابینه آینده اسراییل نقش داشته باشد و همواره مدعی بوده که در صورت ایجاد یک ائتلاف بزرگ به آن خواهد پیوست. حالا اسراییل تنها چند قدم با برگزاری یک انتخابات زودهنگام دیگر در سرزمین‌های اشغالی فاصله دارد. اما برگزاری یک انتخابات بی‌حاصل تنها هزینه‌سازی می‌کند. در دو دوره انتخابات که در ماه‌های آوریل و سپتامبر برگزار شد که هردوی این انتخابات تاکنون بی‌نتیجه مانده است، کنست تا 11 دسامبر مهلت دارد به یک توافق نهایی دست پیدا کند در غیر این صورت پارلمان منحل و انتخابات سوم برای ماه مارس برگزار می‌شود. از آنجا که نتانیاهو و گانتز نتوانستند به یک توافق نهایی برای تشکیل کابینه برسند برخی حتی صحبت از گزینه‌های میانه را مطرح کردند و این احتمال وجود دارد رییس کنست مسوولیت تشکیل کابینه برای جلوگیری از یک انتخابات دیگر را برعهده بگیرد. حال باید دید تاکتیکی که گانتز برای مقابله و کناره‌گیری نتانیاهو اتخاذ کرده می‌تواند موفق باشد یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/198244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی