اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حجتی در دوراهی استعفا- استیضاح اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
خبرها با تایید و تکذیب یک استعفا شروع شد؛ خبرهایی که از راهروهای مجلس به گوش می‌رسید و یکی در صحت آن صحبت می‌کرد و دیگری آماده می‌شد تا تکذیبش کند. ماجرا مربوط به «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی است؛ وزیری که در طول 6 سال گذشته و حضورش در دو دولت حسن روحانی مسیر پاستور-بهارستان را به کرار طی کرده است و البته در طول این سال‌ها چندباری هم تا پای استیضاح پیش رفت و نهایتا سر سلامت از آن بیرون آورد. حالا درست در شرایطی که طرح استیضاح او برای سومین‌بار اعلام وصول شده و زمانی برای برگزاری جلسه استیضاحش نیز تعیین شده، ‌خبرهایی به گوش می‌رسد که قرار است محمود حجتی در جلسه استیضاح حاضر نشود؛ موضوعی که این علامت سوال را در ذهن ترسیم می‌کند که چرا وزیری که چهار بار از مجلس رای‌ اعتماد گرفته است، این‌بار می‌خواهد در جلسه استیضاح حاضر نشود؟
زمزمه استعفا
«شنیده می‌شود وزیر جهاد کشاورزی استعفا داده است» این خبری بود که جواد کاظم‌نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به زبان آورد. او درباره احتمال شرکت نکردن حجتی در جلسه استیضاح که بنا بر اخبار قبلی قرار بود سه‌شنبه همین هفته برگزار شود، به فارس می‌گوید: «طبق قانون زمانی که نمایندگان وزیری را استیضاح می‌کنند، ملزم است در این جلسه استیضاح شرکت کند.» او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وزیر کشاورزی استعفای خود را به رییس‌جمهوری تقدیم کرده نیز می‌گوید: «به هر حال اگر استعفایی داده باشد، باید از سوی رییس‌جمهوری پذیرفته شود؛ وگرنه طبق قانون مجبور است مقابل استیضاح نمایندگان در صحن حضور یابد.» او درباره صحت و سقم خبر استعفا می‌گوید: «اخباری بین نمایندگان رد و بدل می‌شود که وزیر جهاد کشاورزی استعفا داده است، اما این اخبار خیلی مستند نیستند.»
ساعتی پس از این حرف و حدیث‌ها اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی که قرار بود روز سه‌شنبه هفته جاری در صحن علنی برگزار شود، می‌گوید: «هنوز نماینده دولت برای حضور محمود حجتی به ما اعلامی نکرده و طبق آیین‌نامه مجلس استیضاح وزیر در دستورکار خواهد بود.» اما صحبت‌های عباسی تنها به موضوع روز جلسه استیضاح ختم نشد. او با تایید ضمنی اما و اگرهای استعفای حجتی می‌گوید: «هنوز رییس‌جمهوری این استعفا را نپذیرفته است و درصورت پذیرش استعفا، وزیر جهاد به صحن نمی‌آید اما به هر صورت موضوع استیضاح در دستورکار روز سه‌شنبه قرار خواهد داشت.»
ردپای خلیل آقایی در استعفای وزیر
«چرا و کِی؟» این اولین واژه‌های پرسشی است که پس از شنیدن خبر استعفای وزیر جهاد کشاورزی به ذهن می‌رسد. موضوعی که به نظر می‌رسد شاید بی‌ارتباط با بازداشت «خلیل آقایی» نباشد. یک ماه پیش بود که خبر بازداشت رییس سازمان جنگل‌ها به اتهام ارتشا از سوی دادسرا کارکنان دولت باعث شد و برخی نمایندگان وزیر جهاد کشاورزی را مسوول این ماجرا می‌دانستند؛ چراکه می‌گفتند محمود حجتی یکی از اصلی‌ترین حامیان «خلیل آقایی» برای معرفی او در این سمت بوده است. حال وقتی خبر استعفای او به گوش می‌رسد و آن هم با این چاشنی که این استعفا از مدت‌ها قبل مطرح بوده است، این گمانه تقویت می‌شود که احتمالا استعفای وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند با بازداشت رییس سازمان جنگل‌ها مرتبط باشد؛ موضوعی که البته قاسم میرزایی‌نیکو نماینده اصلاح‌طلب مردم فیروزکوه و دماوند در گفت‌وگو با فارس آن را رد می‌کند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید صحبت‌های سخنگوی هیات رییسه درباره استعفای وزیر جهاد کشاورزی را تایید می‌کند و می‌گوید: «این استعفا مربوط به قبل است که تاکنون برای آن تعیین تکلیفی نشده است.» او درباره علت طرح این استعفا می‌گوید: «این استعفا مربوط به قبل از زمانی که آقای خلیل آقایی را دستگیر کرده بودند، مطرح شده بود و بیشتر در حد بیانیه بود.»
استعفا در پستوی اختلاف
علی اکبری، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز و عضو کمیسیون آب، خاک و منابع طبیعی مجلس علت این استعفا را در اختلافات درون دولت ردیابی می‌کند. او درباره ارتباط استعفای حجتی با اعلام وصول استیضاحش به «اعتماد» گفته است: «استعفای آقای حجتی به دلیل استیضاح نیست؛ بلکه چندماه می‌شد که او استعفای خود را به دولت داده بود و اتفاقا چندبار هم استعفا داده بود که آقای روحانی با آن مخالفت کردند.» اکبری درباره علت این استعفا می‌گوید: «یکی از دلایلی که حجتی استعفا داد، موضوع بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بود. درواقع این نهاد که تامین‌‌کننده‌ بخش‌های مختلف وزارتخانه و نیازمندی‌ها در این حوزه بود، به یک‌باره از وزارت جهاد کشاورزی جدا شد و به وزارت صمت سپرده شد. هرچند کمیسیون کشاورزی نیز با این انتقال موافق نبود اما در نهایت این اتفاق رخ داد.» او ادامه می‌دهد: «واضح بود که تامین مطالبات کشاورزان و انتظار آنها از این وزارتخانه باتوجه به جدا شدن این بخش از وزارتخانه، دیگر کار ساده‌ای نیست و این درحالی بود که ما معتقد بودیم که ستاد تنظیم بازار هم باید زیرنظر جهاد کشاورزی باشد اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد؛ بلکه بخش بازرگانی را هم از وزارت جهاد کشاورزی جدا کردند. بنابراین به نظر می‌رسد آقای حجتی تناسبی میان انتظارات و اختیارات ندیدند و به همین علت استعفای خود را به دولت تقدیم کردند.»
تیر خلاص تکذیب
حرف و حدیث زیاد است، هرچند به نظر می‌رسد در این میان اگر «چیزها» نهفته نباشد، حداقل درباره استعفای حجتی «چیزکی» وجود دارد. با این همه اما روابط عمومی این وزارتخانه پس از چند ساعت سکوت ترجیح داد بالاخره زبان گشوده و خبر را تکذیب کند. «سید علی محققی» مسوول روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: «وزیر جهاد کشاورزی استعفا نداده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.» او می‌گوید: «من هم این خبر را در فضای مجازی دیدم، اما چنین چیزی صحت ندارد و آقای وزیر همچنان در پست خود مشغول فعالیت است.»
به دنبال این اظهارنظر، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در تکذیب استعفای وزیر اطلاعیه‌ای صادر کرد که در این اطلاعیه آمده است: «درپی انتشار ادعای استعفای وزیر جهاد کشاورزی در برخی رسانه‌ها، به آگاهی می‌رساند، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر مشغول پیگیری و مدیریت مسائل بخش کشاورزی است و هرگونه خبر استعفای ایشان قویا تکذیب می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی به ‌منظور بازدید و افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی و دیدار و گفت‌وگو با بهره‌برداران این بخش به‌همراه جمعی از مدیران ارشد این وزارت روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.» در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «امروز یکی از سایت‌های خبری اعلام کرد: بنا بر آخرین شنیده‌ها از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چند روزی است که استعفا کرده است. با توجه به خبر بازداشت چند مسوول وزارت جهاد کشاورزی به‌ دلیل فساد باید منتظر ماند و دید که آیا دولت با استعفای وزیر جهاد کشاورزی موافقت می‌کند؟»
قربانی برای نارضایتی‌ها
حال با تکذیب استعفای «محمود حجتی» از سوی روابط عمومی وزارت کشاورزی، وزیر باید روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس حاضر شده و بار دیگر از خود و عملکردش دفاع کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد حداقل در حال و هوای این ‌روزها کار آسانی نباشد. علی اکبری، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون آب، خاک و منابع طبیعی مجلس درباره فضای مجلس در آستانه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به «اعتماد» می‌گوید: «دوستانی که موضوع استیضاح حجتی را کلید زدند، در محورهای آن کلیاتی را مطرح کرده بودند که مصداق مشخصی برای آن وجود ندارد؛ برای مثال گفته‌اند عدم اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه مشخص است که این یک حرف کلی است که می‌تواند درباره خیلی از افراد صدق کند. مسلم است که تکالیفی که در برنامه ششم توسعه مشخص شده است، نیازمند تامین منابع آن است که وقتی تامین نشود، طبیعی است که امکان اجرایی کردن آن هم غیرممکن است و این انتظاری غیرمنطقی است که گفته شود بدون تامین منابع باید وزارت کشاورزی تکالیف خود را در این برنامه اجرایی می‌کرد.» او به تناقض‌ها در محورهای استیضاح هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در محورهای استیضاح تناقض‌هایی وجود دارد؛ به‌طوری که در یک بند گفته شده است چرا صادرات محصولات کشاورزی ممنوع شده و در ‌بندی دیگر انتقاد کرده‌اند چرا صادرات محصولات کشاورزی انحصاری شده است.»
اکبری می‌گوید: «من احساس می‌کنم به دنبال نارضایتی‌ها و اعتراضاتی که رخ داده است، نمایندگان به دنبال این هستند که کسی را قربانی کنند تا تسکینی برای ناراضی‌ها باشد.»
این عضو کمیسیون آب، خاک و منابع طبیعی درباره تاثیر فضای اعتراضات بر افزایش قیمت بنزین بر استیضاح می‌گوید: «قطعا این فضا در بحث طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی بی‌تاثیر نیست. به هر صورت هر افزایش و کاهش قیمتی و هرگونه کم و زیادی در بازار به موضوع جهاد کشاورزی ارتباط پیدا می‌کند و این مساله می‌تواند یک موجی را به راه بیندازد. شما نگاه کنید، کافی است کمی نوسان در قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ یا محصولات صیفی ایجاد شود تا همه نگاه‌ها متوجه وزارت جهاد کشاورزی بشود و طبیعتا به دنبال آن وزرا مورد سوال یا استیضاح قرار بگیرند.»
اکبری همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان دارد وزیر بر اثر این استیضاح از وزارت کنار گذاشته شود، می‌گوید: «باتوجه به اینکه این نارضایتی‌ها نقش موثری دارد، باید گفت فضای خوبی درباره وزیر جهاد کشاورزی مشاهده نمی‌شود و احتمال دارد که وزیر با رای عدم‌اعتماد مجلس مواجه شود.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/194774/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

تسلیحات، واجب تر از نان شب

عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد

طلای جهانی جهش کرد

تجمع ضد صهیونیستی نزدیک کالج امرسون

تیپ و استایل ویژه افسر مین جانگو در 52 سالگی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی