اخبار محرمانه

آخرين مطالب

صبح نو: رونمایی از رییس کمپین انتخاباتی اصلاحات تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز گذشته رییس‌جمهوری در جمع مردم یزد اظهاراتی به زبان آورد که با شائبه سیاسی‌و انتخاباتی‌بودن تفسیر شد. او در حضور اعتراض مردم به عملکرد اقتصادی دولت، اعلام کرد قوه قضاییه باید علاوه بر پرونده‌های میلیونی، پرونده‌های میلیون دلاری را نیز برملا کند.
طلبکاری در ازای اعتراض مردم به دولت
حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان روز گذشته(یکشنبه) در جمع مردم یزد با اشاره به عملکرد قوه قضاییه در مبارزه علیه فساد گفت: از قوه‌قضاییه می‌خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند، مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح بدهد. رییس‌جمهوری با اشاره به یکی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی سال‌های اخیر اظهار کرد: «اینکه هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که دو میلیارد و 700 میلیون دلار از پول این مملکت را خورد و او را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند ولی الان در زندان است، این پول کجا رفت و چه کسانی مسوول هستند. چرا درباره آن‌هایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود. از همه مردم و مسوولان می‌خواهم دو میلیارد و 700 میلیون را برای مردم روشن کنند که این پول نفت، خزانه و پول بیت‌المال بوده است». روحانی اضافه کرد: «من از همه مسوولان می‌خواهم در مورد دو میلیارد دلار پولی را که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل 10 ماه وقت داشت این پول را پس بگیرد و دست‌دست کرد، توضیح دهد. شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه‌قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی ‌کند و تا امروز خبری نشده است».
ساعاتی پس از این اظهارات جنجالی، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری برای تلطیف فضا و ذی‌حق جلوه دادن مطالبات رییس‌جمهوری از قوه قضاییه، گفت: «هدف رییس‌جمهوری توجه دادن به فسادهای بسیار بزرگ در مورد منابع ملی و درآمدهای عمومی از محل صادرات و فروش نفت بوده ‌است.»
مطالبه مردمی یا خواست دشمن؟
نکته جالب دیگری که در اثنای اظهارات رییس‌جمهوری خودنمایی کرد، شعارهای اعتراضی مردم نسبت به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی بود. مردم با شعارهایی مانند «تورم، گرانی، جواب بده روحانی» و «شعار نده کار کن، تنظیم بازار کن» به کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید واکنش نشان دادند. عکس‌العمل رییس‌جمهوری به این اعتراضات اما عجیب بود. وی با نسبت دادن تلویحی این شعارها به خواست دشمن، تصریح کرد: «صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست؛ نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود.» در کنار این اظهارنظر، رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز تلاش کردند تا این اعتراض‌ها به عملکرد اقتصادی دولت را صرفا به گروهی کوچک و خاص نسبت بدهند. از سویی، اینکه حسن روحانی در آستانه انتخابات مجلس، بی‌پروا از قوه قضاییه خواسته‌هایی را مطرح کرد، در نوع خود حامل شائبه سیاسی نیز بود؛ این درحالی است که به اذعان دوست و دشمن، اقدامات دستگاه قضا طی یک‌سال گذشته در مبارزه با فساد، بسیار تحسین‌برانگیز بوده است. اظهارات علیه دستگاه قضا و تحلیل دایی جان ناپلئونی از مطالبات بحق مردم یزد، به‌طور عیان نشان از این داشت که رییس‌جمهوری و تیم همراه او، اساسا نه برای شنیدن دردها و خواسته‌های مردم، بلکه برای طرح دعوای شخصی، به «دارالعباده» پای گذاشته‌اند.
آفتاب یزد: حاشیه‌سازی نکنید چون اصلاحات ضربه می‌خورد
حاشیه‌آفرینی رییس‌جمهوری در یزد گویا از سوی جریان نزدیک به او پیش‌بینی شده بوده است. روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، یک روز پیش از سفر روحانی به یزد یعنی روز شنبه، در مطلبی بلندبالا به سفر در پیش رییس‌جمهوری پرداخت. این جریده با اشاره به شلختگی سفرهای استانی رییس‌جمهوری نوشت: به گواه آمار، سفر آبان ماهیِ حسن روحانی به یزد، چهارمین سفر در بازه زمانی 92 تا 98 است و این یعنی هر 18 ماه یک سفر؛ اما موضوع به همین آمار کلی خلاصه نمی‌شود زیرا حسن روحانی دو سفر
تبلیغاتی- انتخاباتی داشته و نمی‌توان آن را به پای مردم یزد نوشت که اگر چنین باشد، طی 6 سال و اندی که از سکونت حسن روحانی در پاستور می‌گذرد، یک سفر دوروزه سهم یزدی‌هاست و مصوبه‌هایی که همچنان روی کاغذ مانده است. این روزنامه در بخش دیگری از مطلب خود این چنین از رییس‌جمهوری تمنای جلوگیری از تسویه حساب سیاسی را کرد: توصیه دوستانه این است که [آقای روحانی] عرصه سخن و آوردگاه دیدار را به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل نکند. این روزنامه اصلاح‌طلب، دلیل توصیه‌اش به رییس‌جمهوری برای پرهیز از حواشی را نه حراست از منافع کلان ملی، بلکه ضربه نخوردن جریان اصلاحات عنوان و تصریح کرد: «هر کشمکش و تقابل سیاسی به دلیل وضعیت نامناسب مدیریتی و نیز کارنامه ناموفق دولت تدبیر و امید باعث خواهد شد تا نیروهای اصیل اصلاحات در یزد ذیل شدیدترین و سهمگین‌ترین حملات و آماج هجمه‌های سنگین جناح‌های رقیب قرار گیرند».
سفر انتخاباتی
جدای از اینها، حسن روحانی پس از مدت‌ها تعطیلی در روند سفرهای خود به مراکز استان‌ها، روز گذشته قطار استانگردی خود را به‌طور معناداری از «یزد» آغاز کرد؛ استانی که در افواه تحلیلگران، مرجع و ملجأ اصلاح‌طلبان دانسته می‌شود. از سوی دیگر این سفر، ذهن ناظران را به روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 96 کشاند؛ روزهایی که حسن روحانی به‌طور بی‌وقفه و فشرده، استان‌ها و شهرها و بعضا روستاها را برای انجام سخنرانی و برقراری کمپین‌های انتخاباتی درمی‌نوردید. منطق آن سفرها روشن و تقریبا طبیعی جلوه می‌کرد. روسای‌جمهوری و به‌طور کلی تیم دولت در دوره‌های مختلف، برای جلب دوباره آرای مردم، بر شدت و حدت سفرهای خود می‌افزایند اما اینکه روحانی در فاصله کمتر از چهار ماه تا انتخابات یازدهم مجلس، سفرهای استانی خود را آن هم از یزد کلید زده، معنادار به نظر می‌رسد. این معناداری ناظر بر آن است که رییس‌جمهوری با اظهار نظراتی علیه نهادهای دیگر و ذی‌حق جلوه دادن خود، احیانا افزایش مطلوبیت جریان نزدیک به دولت(مشخصا اصلاح‌طلبان) در افکار عمومی در انتخابات آینده را در سر می‌پروراند. استقبال چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی از سخنان رییس‌جمهوری نیز نشان می‌دهد که منافع این جریان در رادیکالیزه‌شدن فضا و عقلانیت‌زدایی از کنشگری فعالان سیاسی است. شاید بشود در عبارتی استعاره‌آمیز این‌گونه ادعا کردکه روز گذشته در میدان امیر چخماق یزد از رییس کمپین انتخاباتی اصلاحات رونمایی شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/188844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی