اخبار محرمانه

آخرين مطالب

راه‌اندازی کامل رآکتور اراک تا سال 1400 فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال 1400 کاملا رآکتور اراک راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش مشرق، علی‌اصغر زارعان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: وظایف حاکمیتی را دنبال می‌کند که وظیفه اصلی‌ آن در تولید برق پاک، سامانه‌های پرتودهی، تولید رادیوداروها، لیزرها و داشتن چرخه سوخت است.
بیشتر بخوانید:
جزئیات تولید آخرین نسل سانتریفیوژ در ایران‌
وی افزود: مسأله هسته‌ای مسأله‌ای خاص است، اما بهانه‌ای برای دشمنان است و خودشان هم این را می‌دانند، اما ما با ایستادگی و مقاومت و تدبیر و هوشمندی باید کارمان را جلو ببریم.
زارعان ادامه داد: نظام سلطه و استکبار به دنبال افزایش هزینه‌های ماست و ما باید هزینه‌های خودمان را در بعد سیاسی و مادی مدیریت کنیم که تا امروز، رهنمودهای رهبری و بهره‌مندی از اساتید و دانشگاه‌ها موجب شده که روز به روز در اقتدار خودمان مقابل دشمن بایستیم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نباید توقف کنیم و بسنده به آنچه هستیم داشته باشیم، چون دشمن بیشتر به ما می‌تازد، سختی‌ها می‌گذرد، ضمن اینکه ایران اسلامی سخت‌تر از اینها را دیده و مطمئن باشید آینده خوبی در پیش روی داریم.
زارعان بیان کرد: پیرامون مسائل هسته‌ای با توجه به عدم اعتماد به دشمنان، نیروگاه‌هایی از سال 53 در کشور ایجاد شد که نیروگاه بوشهر یکی از آنهاست که در مدار است و روزانه برق قابل توجهی تولید می کند.
وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که چرخه سوخت را از اکتشاف و استخراج و استفاده در نیروگاه‌ها عملیاتی کنیم و اکنون ایران در این عرصه جزو 10 کشور دارنده چرخه سوخت است و همین مسأله موجب عصبانیت غربی‌ها شده است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، بومی‌سازی را از رسالت‌های سازمان برشمرد و بیان کرد: با حمایت‌های همه دولت‌ها صنعت هسته‌ای کشور و 100 درصد سازمان انرژی اتمی و فعالیت‌های آن بومی شده است.
زارعان خاطرنشان کرد: زمانی کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما داده و تحمل اینکه یک سانتریفیوژ بچرخد، نداشتند و اکنون هزاران سانتریفیوژ در نظنز و فردو مشغول به کار است.
وی گفت: مهم‌تر از سانتریفیوژ، کیک زرد است که ماده اولیه و استراتژیکی است و همه دنیا می‌توانند خرید کنند، اما به جمهوری اسلامی نمی‌فروشند، اما با تلاش نیروهای جوان کشورمان اکنون این ماده را داریم.
زارعان بیان داشت: برای حرکت به سمت فناوری‌های نوین باید ریسک و هزینه کرد و کشور برای اینکه زیر بار سلطه نرود، هزینه می‌کند و باید هزینه استقلال را داد.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با حمایت مقام معظم رهبری و دولت، مجوزهای لازم را دریافت کردیم و با اکسن 86 درصد از کشور، کار اکتشاف و استخراج روی زمین را شروع کردیم و اکنون می‌دانیم چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و میزان روی، مس و آلومینوم و آب‌های عمیق ژرف را هم می‌دانیم.
وی گفت: امسال از 50 تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد، ما به 27 تن اورانیوم غنی شده برای یک رآکتور هزار مگاواتی نیاز داریم و هدف‌گذاری ما 5 رآکتور است.
زارعان بیان کرد: به همین دلیل طی فرآیند مذاکرات و با تدبیر و درایت نزدیک به 400 تن اورانیوم ناب و عالی را بدون پرداخت پولی گرفتیم که 70 کیلوی آن 20 درصد بود و به امانت در روسیه است که 10 کیلو برگشته و مابقی هم امانت در روسیه وجود دارد و برحسب نیاز آنها را درخواست می‌کنیم.
وی گفت: از رویکردهای سازمان ارائه خدمات به دیگر صنایع است، اکنون ما ماده اولیه کیک زرد را تولید می‌کنیم و این اقدام در عرصه بین‌الملل خیلی اثرگذار بوده است.
زارعان بیان کرد: ما به دنبال ساخت بمب و انبار آن نیستیم، چون فتوای رهبر معظم انقلاب برای ما مهم است، اما فناوری را دنبال می‌کنیم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات تلاش کردند کاربری رآکتور اراک را تغییر بدهند، در کنار رآکتور اراک، آب سنگین فعالیت می‌کند و سالانه 20 تن آب سنگین تولید و به بعضی از کشورها صادر می‌کنیم و همان کسانی که می‌گفتند ایران بلوف می‌زند، خودشان خریدار آب سنگین ما شده‌اند و تا ظرفیت 25 تن برحسب نیاز می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال 1400 کاملا راکتور اراک راه‌اندازی می‌شود.
زارعان گفت: همچنین سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: هر چه ظرفیت غنی‌سازی مدنظر و موردنیاز را انجام می‌دهیم، اما در حوزه تحقیق و توسعه نیز کار چند ساله صورت گرفته که چند ماشین را می‌توانیم رونمایی کنیم.
زارعان به تفاوت سایت فردو و نطنز پرداخت و گفت: سایت فردو سایت پدافندی است که اگر اتفاقی برای سایت نطنز رخ داد در فردو بتوانیم عملیات غنی سازی خودمان را دنبال کنیم.
وی افزود: امروز یک هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو و 5 هزار و 60 سانتریفیوژ در نطنز داریم و با نسل‌های مختلف سانتریفیوژ روبه‌رو هستیم.
زارعان با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی هیچ توقفی ندارد، ادامه داد: پروژه‌ای در راستای استاندادسازی رادیودارو را دنبال می‌کنیم که کمک به بیماری‌های سرطانی است.
وی خاطرنشان کرد: از وظایف سازمان انرژی اتمی، تولید رادیودارو است و در هفته 190 هزار بیمارستان و مرکز درمانی را باید رادیو دارو برای تشخیص بدهیم که 63 میلیون یورو هزینه دارد.
زارعان گفت: ضمن اینکه نیاز خودمان را برآورده می‌کنیم به بعضی از کشورها صادرات را هم انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: مرکزی در حال احداث داریم که درمان قطعی سرطان را دنبال می‌کند و نزدیک به 200 میلیون یوره زینه تجهیزات آن است.
وی گفت: در حوزه صنعت و فیبرودیسک هم اقداماتی انجام دادیم که شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/183697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

سوژه داغ هفته؛ از بیماری عجیب ترانه علیدوستی تا ضرر سنگین لژیونر استقلال پس از طلاق همسرش

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی