اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بازار زعفران از دست ایران خارج شد اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - باشگاه خبرنگاران / طبق آمار‌های جهانی در سال 2018 ایران جایگاه سوم صادراتی را پس از کشور‌های چین و هند به خود اختصاص داده است این درحالی است که بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در دنیا به شمار می‌رود.
بازار زعفران از دست ایران خارج شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه تولید زعفران قدمت 3 هزار ساله در ایران دارد و بیش از 95 درصد طلای سرخ مورد نیاز به دنیا را کشور ما تامین می‌کند، اما کوتاهی مسئولان دولتی پیرامون مسائلی همچون بازاریابی، برند سازی، سورتینگ و بسته بندی‌های مناسب موجب شده جایگاه سوم صادرات این محصول به ایران اختصاص یابد. این در حالی است که در صورت توجه مسئولان دولتی نسبت به مسائلی همچون بازاریابی، بازار سازی، جلوگیری از صادرات فله و ... دیگر نیازی به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت نداریم.
بر اساس آخرین آمار‌های جهانی در سال 2018 ارزش کل صادرات زعفران 218 میلیارد دلار است که از این میزان حدود 18.4 درصد دست چین، 14.5 درصد دست هند است و علی رغم آنکه ایران بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در دنیا به شمار می‌رود، اما به سبب وجود برخی چالش‌ها همچون نبود بسته‌بندی مناسب، خام فروشی، نبود برند و عدم توجه مسئولان دولتی به بخش کشاورزی موجب شده تنها 11.5 درصد از کل صادرات زعفران به ایران اختصاص یابد که این امر نشان می‌دهد اگر تدابیر جدی در رابطه با زیر ساخت‌های صادراتی اندیشیده نشود امکان تنزل جایگاه صادراتی زعفران دور از انتظار نیست که این امر زنگ خطر جدی برای بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود.
حال به سراغ مسئولان ذیربط می‌رویم تا از آخرین دلایل کوتاهی مسئولان نسبت به مسائل همچون برند سازی، بازار یابی و نبود زیر ساخت‌های لازم در رابطه با نبود صادرات زعفران به عنوان یکی از محصولات استراتژیک که قدمت 3 هزار ساله در ایران دارند با خبر شویم.
ضعف در بسته بندی زعفران منجر به از دست دادن بازار‌های صادراتی شد / دلایل تنزل جایگاه صادراتی بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا چیست؟
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بزرگترین تولید کننده در صادرات جایگاهی ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه عمده تجار سعی می‌کنند حرکتی در سایه داشته باشند و عمده زعفران را از طریق کارت‌های یک بار مصرف به سبب مشکلات پیش روی صادرات همچون بازگشت ارز به کشور به بازار‌های هدف صادر می‌کنند از این رو امر موجب شده ماهیت کالای ایرانی در بسیاری از بازار‌های دنیا گمنام بماند که متاسفانه این سیاست غلط صادر کنندگان است که انتظار می‌رود با رفع مشکلات صادراتی این چالش‌های مرتفع شود.
او افزود: بسیاری از تجار خارجی بعد از خرید زعفران بلافاصله با تغییر بسته بندی محصول اقدام به عرضه با برند خود به دیگر کشور‌ها می‌کنند کما اینکه این موضوع هم اکنون در هند و چین اتفاق می‌افتد.
حسینی با اشاره به اینکه مجموع تولید زعفران چین و هند جوابگوی مصرف کشور خودشان نیست، بیان کرد: کشور‌هایی همچون چین و هند سالیانه حداقل 50 تا 60 تن زعفران از ایران خریداری می‌کنند که بلافاصله پس از خرید تحت بسته بندی‌های جدیدی آن را به بازار‌های هدف صادر می‌کنند که با این وجود دیگر ردپایی از زعفران ایرانی باقی نمی‌ماند و همین امر موجب شده تا بزرگترین تولید کننده زعفران در صادرات جایگاه چندانی نداشته باشد.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: مسئولان دولتی و صادر کنندگان باید همانند دیگر کشور‌ها تلاش کنند تا ردپای خود را در بازار‌های هدف حفظ کنند که این امر تنها با حمایت همه جانبه از صادر کنندگان محقق می‌شود.
او با اشاره به اینکه مشکلاتی همچون صادرات فلّه، نبود برند و بازار سازی مناسب در بازار‌های هدف مشکلاتی همچون تنزل جایگاه صادراتی ایران در آمار‌های جهانی را به همراه داشته است، اظهار کرد: اگر بخواهیم کالایی را در دنیا با برند خود مطرح کنیم از این رو برگزاری همایش‌های منطقه‌ای در کشور‌های هدف و شناساندن زعفران ایرانی به مصرف کنندگان می‌تواند مانع این مشکلات باشد و تا زمانی که این استراتژی به کار گرفته نشود همچنان کالای ایرانی با برند دیگر کشور‌ها به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
حسینی درباره تاثیر قاچاق زعفران در تنزل جایگاه صادراتی بزرگترین تولید کننده در دنیا گفت: با توجه به مشکلات صادراتی مبنی بر بازگشت به سامانه نیما طی یک سال و 6 ماه اخیر موضوع قاچاق زعفران و استفاده از کارت‌های یکبار مصرف رونق گرفته است در حالی که آمار‌های صادراتی مبنی بر اختصاص جایگاه اول و دوم به کشور‌هایی همچون چین و هند مربوط به گذشته است که این امر نشان می‌دهد ردپای زعفران ایرانی در کشور‌های هدف به سرعت پاک می‌شود چرا که تجار خارجی بلافاصله پس از خرید زعفران از ایران اقدام به عرضه محصول با برند خود به دیگر کشور‌ها می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/181351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی