اخبار محرمانه

آخرين مطالب

از بازارگرمی حامیان ناطق نوری تا مسیر نامشخص جامعه روحانیت مبارز/ وقتی حسن روحانی و شیخ‌نور مورد حمایت انتخاباتی اصولگراها واقع می‌شوند! اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - همزمان با برخی مدعیان شیخوخیت در اصولگرایی حامیان دولت نیز از ورود ناطق به فعالیت سیاسی استقبال کردند.
گروه سیاسی-رجانیوز: ماه‌های نزدیک به انتخابات‌ها در کشور آرایش سیاسی نیروها فعال در رقابت را شکل می‌دهد. حالا هم که چند ماهی بیشتر تا انتخابات مجلس نمانده کشور شاهد افرادی است که در گوشه و کنار میدان سیاست، احساس تکلیف کرده و جشن تکلیفی برای خود به پا می‌کنند.
به گزارش رجانیوز : یکی از خبرهای سیاسی این روزها که بوی انتخاباتی می‌دهد تحرکات علی‌اکبر ناطق نوری است. ناطق نوری که خود را برای ورود به دهه هشتم زندگی‌اش آماده می‌کند با فعالیت‌های سیاسی خود پیام‌های بزرگی به طیف‌های مختلف کشور داده است. وی پس از یک دهه به جلسه جامعه روحانیت مبارز وارد شده و حضور خود در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز پررنگ‌تر کرده است. این فعل و انفعالات او با استقبال برخی جریان‌های سیاسی از طیفی محافظه‌کار در جریان راست که روزی پرچم‌دار اصولگرایی بوده‌اند تا برخی افراد در طیف اصلاحات و کارگزاران حامی دولت روحانی رو به رو شده است.
علی‌اکبر ناطق نوری که در سال 1376 در مقابل محمدخاتمی قرار گرفته بود و شکست خورد در سال‌های بعد کم کم به همین جریان رقیب نزدیک شد. اوج این اختلافات وی با جریان انقلابی را می‌توان در انتخابات سال 88 دید که وی حامی میرحسین موسوی بود و در انتخابات‌های 92 و96 نیز دوشادوش محمدخاتمی از سران فتنه سال 88 قرار گرفت تا حسن روحانی وارد پاستور شود. با وجود اینکه وی با برند اصولگرایی شناخته می‌شود اما در طیف اصلاح‌طلبان و کارگزاران بهتر بازی می‌کند. به بیان بهتر او همانند حسن روحانی اصولگرا و مورد تایید برخی اعضای جامعه روحانیت است! برخی افراد در تشکیلات سیاسی جامعه روحانیت مبارز حالا با وجود مشخص بودن کارنامه سیاسی شیخ، هم زبان با حامیان دولت روحانی از وی به گرمی استقبال کرده اند، رخدادی که انزوای این تشکیلات بین نیروهای انقلابی را بیشتر خواهد کرد.

شروع بازارگرمی‌ها در خصوص ناطق نوری
محمدرضاباهنر در آبان 1396 در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به انتخابات سال 92 گقت «سال ٩٢، خیلی از انگشت‌هایی که بعدا رفت سمت آقای روحانی، قبلش به سمت آقای ناطق بود» احتمالا وی به نظر اولیه هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری ناطق در آن سال اشاره می‌کند. باهنر در ادامه این مصاحبه خبر داد که به زودی خبرهای خوبی از «بازگشت» ناطق نوری خواهید شنید. وی اردیبهشت امسال خبر از صحبت‌های مکرر با ناطق برای ورود به عرصه سیاسی کشور داد. او در این خصوص گفت: «آقای ناطق نوری که اصولاً می‌گوید من دیگر در عالم سیاست ورود پیدا نمی‌کنم. هر از چندگاهی که با هم صحبت می‌کنیم، وی می‌گوید من برای این نوع رقابت‌های سیاسی احساس تکلیف نمی‌کنم و وارد این مباحث نخواهم شد.» باهنر در نهایت در تیرماه امسال تلویحا خبر داد که ناطق در حال ورود به عرصه سایسی کشور است. وی گفته بود :« تا آن جایی که من اطلاع دارم آقای ناطق نوری با اصرار و خواهش ما درنهایت می‌گویند من احساس تکلیف می‌کنم »
نقل قول از ناطق: میل ندارم!
پس از این سخنان باهنر، سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و همچنین رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در دولت حسن روحانیبا اشاره به نقل قولی از ناطق نوری گفت: «از آقای ناطق موضوع بازگشتش را به سیاست پرسیدم و او پاسخ داد «خیر این طور نیست، این مصیبت برای یک قافله کافی است که بیایم در سیاست حضور پیدا کنم». در مجموع فعلا آقای ناطق تصمیمی برای نقش آفرینی در انتخابات ندارد.»
اما گفت و شنودهای غیررسمی و گاها متناقض از ناطق نوری برای آشنایان به مدل سیاست ورزی این طیف سیاسی یک پیام دارد، آنهم اینکه این افراد در حال بازار گرمی هستند تا به جای اینکه کسانی چون ناطق نوری در خصوص گذشته خود و نتایج حمایت از حسن روحانی پاسخگو باشند به عنوان منجی شناخته شوند که اگر بتوان آنها را برای ورود به عرصه سیاسی کشور راضی کرد(!) بسیاری از مشکلات و گره‌ها باز شود. این درحالی است که ناطق از همان زمانی که در کنار میرحسین موسوی در سال 88 قرار گرفت و بعدا در کنار هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی و محمدخاتمی زمینه را برای ریاست حسن روحانی اماده کرد، به عنوان یکی از عاملین شکل گیری فجایع امروز باید پاسخگو باشد. اما حمایت‌ها از این شخصیت گمانه زنی ها برای ورود به میدان رسمی سیاست و آنچه خود ناطق نوری آن را ایجاد «مصیبت برای یک قافله» می‌خواند افزایش می‌دهد.

ناطق نوری؛ قهر با جامعه روحانیت و استعفا از دفتر بازرسی رهبری
شاید برای ناطق نوری که سال‌ها میدان دار سیاست کشور بوده سخت بود که در سال 84 گروهی دیگر با عنوان اصولگرا یا انقلابی شناخته شوند. انتخابات پر حادثه سال 88 و نام بردن احمدی‌نژاد از فرزندان ناطق نوری این انتظار را برای وی ایجاد کرده بود که نیروهای اصولگرا از وی در برابر اتهامات دفاع کنند. احتمالا سکوت جامعه روحانیت مبارز باعث شد تا او با این تشکیلات قهر کند. وی که همچون هاشمی دیگر قرابت با اصلاح طلبان و حتی سران فتنه را به قرابت با جریان انقلابی ترجیح میداد با کسانی چون محمد خاتمی مراوده داشت. پیروزی حسن روحانی آنقدر برای ناطق نوری مهم بود که ترجیح داد از دفتر بازرسی رهبری استعفا دهد و به تبلیغ او بپردازد. این استعفا از آن جهت بود که رهبر انقلاب فعالیت جناحی اعضای دفتر خود را به نفع هر گروه و جریانی قدغن کرده بودند.
آشتی با جامعه روحانیت
در روزهای اخیر ناطق نوری قهر چندساله خود را کنار گذاشت و تصمیم گرفت بار دیگر در تشکیلات سیاسی جامعه روحانیت مبارز حضور پیدا کند. این رخداد در نزدیکی انتخابات مجلس پیام مهمی را دارد. مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این ارتباط به رسانه ها گفت: آقای ناطق‌نوری گفته بودند از من دعوت کنید تا در جلسه حاضر شوم و در همان جلسه، آیت‌الله موحدی کرمانی به صورت مکتوب ایشان دعوت کرده بودند که در جلسه جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند. سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت هم در گفت و گو با انتخاب در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ناطق نوری به عنوان میهمان بود یا بازگشت به عنوان یکی از اعضای رسمی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.

چه کسی عوض شده است؟ جامعه روحانیت؟ ناطق نوری؟ یا هردو؟
اما سوالی که ذهن ها درگیر می‌کند این است که چگونه یک روحانی با این سابقه سیاسی در تشکیلاتی مدعی اصولگرایی مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ چگونه حتی برخی اعضای این تشکیلات وی را صاحب خانه خطاب می‌کنند؟ حضور افرادی در جامعه روحانیت مبارز که نشان می‌دهد علاوه بر نزدیکی ناطق نوری به اصلاح طلبان برخی اعضای این تشکیلات نیز قرابت بالایی با طیف اصلاح طلب و کارگزاران دارند. به عنوان نمونه مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت که کارنامه مبهمی در مسیر پذیرش برجام دارد در انتخابات سال 96 خبر داده بود که ممکن است اصولگرایان از حسن روحانی حمایت کنند: «اینطور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم حتما وارد گفتگو با ایشان خواهیم شد.» مصباحی مقدم البته به این مساله اقرار دارد که جامعه روحانیت یکدست انقلابی نیست. او در مصاحبه 23 تیر 1398 با رجانیوز در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه روحانیت هم افراد انقلابی هستند و هم افرادی که با لیبرال‌ها معاشرت دارند گفت: «جامعه روحانیت از اول این‌طور بوده. از اول این‌طور نبوده که خودش را در هویت احزاب و جریانات سیاسی تعریف کند. جامعه روحانیت، جامعه روحانیت است. آغاز شکل‌گیری جامعه روحانیت در سال 1356 را ببینید که چه طیفی در آن بوده‌اند. همین طیف وسیع در آن حضور داشتند.» حالا با وجود طیف ‌های مختلف و دعوت آیت الله موحدی کرمانی از ناطق نوری برای حضور در جامعه روحانیت به نظر می‌رسد طیف نزدیک به دولت در حال تقویت شدن در این تشکیلات هستند. به بیان دیگر می توان گفت هم‌زمان با اتحاد جریان کاگزاران با اصلاح طلبان، دیگر افراد نیز به این اتحاد فکری و عملی روی آورده اند که تعدادی از آنها امروز در جامعه روحانیت مبارز در تلاش برای غلبه نگاه خود هستند.
استقبال اصلاح طلبان از مطرح شدن نام ناطق نوری
همزمان با برخی مدعیان شیخوخیت در اصولگرایی حامیان دولت نیز از ورود ناطق به فعالیت سیاسی استقبال کردند. بهزاد نبودی در این خصوص گفت: «علی اکبر ناطق نوری رقیب خاتمی در انتخابات 76 بود من سال 92 پیشنهاد کردم برای ریاست جمهوری به سراغ ناطق نوری برویم که موافقت نکردند الان هم معتقدم خیلی خوب است و با آنکه سن و سالش بالاست... می تواند... »
صادق زیباکلام نیز با منجی سازی از ناطق میگوید: «ای کاش که آقای ناطق نوری چهار سال پیش احساس تکلیف می کرد اما جلوی ضرر را از هر جا بگیریم، منفعت است. در مجموع خوب است که اصولگرایان معتدل ائتلافی را میان خود به وجود آورند.»

مصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای کمکی انتخابات ریاست جمهوری 1396 نیز می‌گوید: «آقای ناطق نوری به پختگی و آینده‌نگری قابل قبولی رسیده است که می‌تواند در عرصه سیاسی نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد. بی‌تردید با ورود او به صحنه سیاسی برخی نیروهای افراطی علیه او موضع می‌گیرند که این موضوع ارتباطی به اصلاح‌طلب‌ یا اصولگرا بودن نیروهای تندرو ندارد. البته ورود مجدد آقای ناطق به سیاست منوط به حوصله او برای کاری سیاسی است زیرا فعالیت سیاسی مستلزم کار همه‌جانبه است. در چنین حالتی دیگر مهم نیست که چه طیف یا شخصی چه می‌گوید»
روزنامه آرمان ملی معتقد است نیز رقابت های آتی کشور بین نیروهای اصولگرا است و باید تلاش شوند که نیروهای نزدیک به اصلاح طلب و تهی از انقلابی گری به قدرت برسند: «انتخابات‌های آتی در ایران نه بر سر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، بلکه بر سر میانه‌روی و تندروی خواهد بود و با توجه به شرایط خطیر کشور در عرصه سیاست خارجی، حضور نیروهای تندرو در قدرت می‌تواند به فاجعه‌‌ای غیرقابل جبران منجر شود. در این شرایط چهره‌هایی که توان بسیج مردم برای حضور در انتخابات را داشته باشند، نقش تأثیرگذاری در ممانعت از گذار کشور به سوی افراط‌گرایی دارند.»

به نظر می‌رسد احتمالا ناطق نوری با وجود کهولت سن در تلاش است به عنوان گزینه ای نزدیک به افراد مماشات طلب اصولگرا و همصدا با جریان دولت و اصلاح طلبان از سابقه و وجاهت قدیمی خود استفاده کند و به جای مدیریت‌های پشت پرده شانس خود برای مدیریت آتی مجلس را امتحان کند. این رخداد به همراه استقبال برخی از افراد جناح اصولگرا همچون باهنر یا مصباحی مقدم و... بار دیگر نشان دهنده زوال معنای نظم اصولگرا اصلاح طلب است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/179686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی