اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تنهایی کُردهای سوریه! تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - تنهایی کُردهای سوریه!
٣٢٠
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تا پیش از وقوع بهار عربی آنان را عمدتا «مردمان فراموش‌شده» می‌خواندند! حدود نیم‌میلیون نفر از آنها حتی فاقد اوراق شناسایی و هویتی بودند، بسیاری از آنان تحت سیاست‌های عربی‌سازی دولت‌های مختلف در دمشق، از هویت کُردی‌‌شان، چه از نظر زبانی و چه از نظر رسومی فاصله‌ای ناخواسته گرفته بودند و در این بین بسیاری نیز ابا داشتند در جمع عمومی خود را کُرد بنامند، حتی فضای نیمه‌باز سیاسی در دوران بشار اسد جوان نیز چندان تأثیری در شرایط بسته آنان ایجاد نکرد و در همین برهه، دست‌کم در دو مورد جشن‌های نوروزی‌شان برخلاف دیگر مناطق سرزمین‌های نوروز، با حمله نیروهای امنیتی ناتمام ماند. کُردهای سوریه از منظر سیاسی نیز به مدت سه دهه تحت‌تأثیر شدید روابط و بازی‌های قدرت میان دولت دمشق با حزب کارگران کردستان ترکیه قرار داشتند؛ روابطی که عمدتا ناشی از نحوه مناسبات و بحران‌های دوجانبه میان مقامات ترکیه و سوریه بود، به همین دلیل شاهد آن هستیم که برخلاف دیگر مناطق کردنشین در خاورمیانه، در سوریه، کردها بیش از هرجای دیگری از منظر سیاسی و هویتی خود را به پ‌ک‌ک و اندیشه‌های عبدالله اوجالان، رهبر دربند آن گره زده‌اند؛ گرهی که اینک تبدیل به پاشنه بزرگ آشیل و بهانه حملات و تهدیدات گاه‌وبیگاه همسایه شمالی‌شان شده است.
اما وقوع بهار عربی و گسترش موج بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در کشورهای مختلف عربی، از‌جمله سوریه، برای کردهای این کشور تبدیل به یک فرصت بی‌بدیل تاریخی شد تا آنها پس از دهه‌ها زندگی در سایه، مجال یابند خود را بازیابی کرده و تبدیل به یکی از مهم‌ترین نیروهای سیاسی و نظامی منطقه شوند. آنها ابتدابه‌ساکن به نظر می‌رسد که با طرحی ایرانی – سوری موقعیت بازیگری در تحولات شمال سوریه را یافتند، این طرح نیز متأثر از افزایش حجم مداخله‌جویی ویرانگر ترکیه علیه دولت دمشق، در جهت سرنگونی دولت مرکزی این کشور بود. تأثیرپذیری شدید کردهای سوریه از منظر انسجام سازمانی و اندیشه‌ای با پ‌ک‌ک از یک‌سو و گسترش شعله‌های جنگ میان آنکارا با پ‌ک‌ک از سوی دیگر، باعث شد تا این ایده تقویت شود که قدرت‌گیری کردهای سوریه با توجه به منطقه زیست آنها در بیشتر نقاط کمربند 870 کیلومتری هم‌مرز با ترکیه، آنها را تبدیل به یک مانع طبیعی و جدی در برابر ترکیه کند. درگیری شدید ارتش سوریه در مناطق مرکزی و جنوبی و عدم داشتن توان کافی برای حضور در جبهه شمال، باعث تقویت این ایده شد.
اما ظهور داعش دومین چالش و علتی بود که باعث شد آوازه جنگاوری کردهای سوریه، فراتر از مرزهای این کشور و خاورمیانه در سطحی بین‌المللی گسترانده شود، هرچند این چالش بسیار پرخطر و مهیب بود و کُردها برای مقابله با داعش چندهزار کشته داده‌اند. در این زمان آنها، هم از سوی آمریکایی‌ها و هم از سوی روس‌ها مورد استقبال و حمایت جدی نظامی و سیاسی قرار گرفتند، اما حمایت روس‌ها دیری نپایید و مقامات مسکو در برابر نرمش کرنش‌وار رجب طیب اردوغان، عملا به کردها پشت کرده و با سکوت خود چراغ سبز حمله ارتش ترکیه به عفرین و مناطق هم‌جوار آن در سرزمین‌های غرب فرات در نیمه شمالی این کشور را نشان دادند.
آمریکا، متحد بین‌المللی دیگر آنها نیز هرچند که تاکنون از آنان در برابر حملات و تهدیدات ترکیه حمایت کرده است، اما کاملا پیداست یک متحد متزلزل و موقت خواهد بود. اگر فشار بدنه نظامی و دیپلماتیک این کشور نبود، بسیار پیش از امروز نیروهای نظامی آمریکا به فرمان ترامپ شمال سوریه را ترک می‌کردند. حضور فعلی آنها نیز از یک‌طرف تحت فشار شدید آنکارا قرار داشته و از سوی دیگر به دلیل فقدان داشتن برنامه و هدفی استراتژیک در سوریه چندان بلندمدت به نظر نمی‌رسد.
به همین دلیل است که در روزهای اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه و وزرای دفاع و خارجه این کشور بارها از حمله قریب‌الوقوع ارتش کشورشان به منطقه شرق فرات در شمال سوریه خبر داده‌اند؛ حمله‌ای احتمالی که هرچند با عدم رضایت آمریکا روبه‌رو شده است، اما طبق برخی برآوردهای مقامات ترکیه، بدون واکنش این کشور نیز خواهد بود و اتفاقا امکان خروج پیش از موعود آمریکا را نیز فراهم می‌کند. در نتیجه ترکیه به دنبال یک فشار یک‌جانبه برای بریدن رشته تردید و تعارف آمریکا برای حضور در شمال سوریه است!
به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد کردهای سوریه در روزهای اخیر لحظات و شرایط سخت و حساسی را سپری می‌کنند؛ چراکه در صورت وقوع چنین شرایطی، این خطر وجود خواهد داشت که با برتری تسلیحات استراتژیک ترکیه، بیشتر دستاوردهای کردها از دست برود. اما عمق فاجعه فقط یک حمله نظامی نیست بلکه اردوغان می‌خواهد به بهانه اسکان سه میلیون مهاجر عمدتا عرب‌تبار سوری، دست به ایجاد تغییرات دموگرافی در مناطق کردنشین سوریه نیز بزند.
موقعیت ژئوپلیتیکی کردستان سوریه نیز مزید بر علت شده است تا امکان مبارزه و دفاع مؤثر در برابر حمله محتمل ارتش ترکیه کمتر شود؛ چراکه کردستان سوریه، برخلاف دیگر مناطق کردنشین خاورمیانه، عمدتا به‌صورت دشت‌های هموار بوده و کوهستانی نیست.
اما این تنها مشکل و خطر بزرگ کردهای سوریه نیست. مشکل دیگر به سازمان ملل متحد بازمی‌گردد؛ درجایی‌که در کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، با اعمال فشار ترکیه هیچ نماینده‌ای از مقامات منطقه خودگردان دموکراتیک در شمال این کشور دعوت نشده است، درحالی‌که اینک 30 درصد خاک سوریه تحت کنترل و مدیریت این گروه قرار دارد.
به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد گزینه‌های پیش‌روی کردهای سوریه برای حفظ وضع موجود بسیار محدود و ضعیف به‌شمار می‌روند. امید اول آنها همچنان در شرایط فعلی به‌ کاخ سفید است، درجایی‌که رئیس‌جمهوری با تصمیمات خلق‌الساعه و پیش‌بینی‌ناپذیر قدرت را در دست دارد و باید دید چنین فردی آیا اراده جلوگیری از حمله ترکیه را خواهد داشت یا رویه درگیرنشدن را در پیش خواهدگرفت؟ گزینه دیگر اما دمشق است. جایی ‌که کردها ماهرانه همچنان ارتباطات و تعاملاتی را حفظ کرده‌اند و در چنین شرایطی شاید یک بار دیگر دوگانه تهران –دمشق بتواند از بار پیامدهای گسترده و احتمالا ویرانگر حمله ارتش ترکیه بکاهد یا حتی از آن جلوگیری کند! اما نکته تأمل‌برانگیز برای ایران این است که در عمل تنها منطقه‌ای از جغرافیای سوریه که پیوستگی تاریخی و فرهنگی ناگسستنی‌ای با فرهنگ ایرانی و دیگر آریایی‌ها دارد، همین منطقه کردستان سوریه است؛ جایی ‌که هنگام در دست گرفتن کنترل منطقه خود، مجسمه‌ای از کاوه آهنگر را که یکی از اسطوره‌های فرهنگی ملل آریایی است، در میدان اصلی شهر عفرین برپا داشتند. طبیعی است جدای از سناریوی نخست «آمریکایی-کردی»، در سناریوی دوم که سناریوی «کردی، ایرانی و سوری» خواهد بود، اگر طرفین به یک راهکار دست نیابند، همان سرنوشت مجسمه به توپ بسته‌شده کاوه آهنگر در عفرین به دست عوامل ارتش ترکیه، در انتظار بسیاری دیگر از نمادها و دستاوردهای قابل توجه در کردستان سوریه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/178834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی