اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ترامپ همچنان پشت خط روحانی تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ترامپ همچنان پشت خط روحانی
k ٢.٧
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هرچند «توییتر» برای رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، محبوب‌ترین رسانه در فضای مجازی است، اما گویا دونالد ترامپ برای برقراری ارتباط با رئیس‌جمهور ایران ترجیح می‌دهد از تلفن استفاده کند و البته هیچ‌گاه کسی در آن‌سوی خط گوشی را برنداشته است. یک هفته پیش رئیس‌جمهور ایران در آمریکا به‌سر می‌برد و خیلی‌ها، به‌خصوص سران اروپایی به دنبال این بودند تا دیداری بین حسن روحانی و ترامپ صورت بگیرد. هرچند رئیس‌جمهور فرانسه تا تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا هم پیش رفت، اما مکالمه‌ای میان ترامپ و روحانی شکل نگرفت. نویسنده نشریه نیویورکر روز گذشته ماجرای این اتفاق را بیان کرده است.
رابین رایت، مدعی شده: «عصر سه‌شنبه، 24 سپتامبر (دوم مهر) رئیس‌جمهوری فرانسه می‌خواست با حسن روحانی در هتل «میلنیوم هیلتون» که روبه‌روی خیابان مقر سازمان ملل در نیویورک است، دیدار کند. امانوئل مکرون در نظر داشت که یک گفت‌و‌گوی تلفنی سه‌نفره با روحانی و ترامپ برقرار کند و یک تیم متخصصان فنی نیز وارد هتل شدند تا برای ساعت 21:30 یک خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی ایجاد کنند».
او نوشته: «مأموریت مکرون در نیویورک این بود که از ترامپ و روحانی در رابطه با طرح چهاربندی فرانسه برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یک جنگ دیگر در خاورمیانه یک توافق شفاهی را تضمین کند. در پایان روز سه‌شنبه روحانی در حالتی نبود که باور کند ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی مکرون وارد هتل شد، روحانی پیش‌تر به اتاق خوابش رفته بود. وزیر خارجه ایران بعدا به من گفت که «این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند»». این روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شده: «به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت 9:30 انجام شد. مکرون گوشی را برداشت، اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد». انتشار حرف‌های خبرنگار نیویورکر در حالی است که هنوز مقامات ایرانی این ادعا را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند و تماس خبرنگار «شرق» برای تماس با مقامات دولتی ناکام بود. اگر ادعای این خبرنگار نیز درست باشد، جای تعجب ندارد، چراکه تیرماه سال پیش بود که سخنگوی دولت از تماس‌های تلفنی مکرر اما ناکام ترامپ برای گفت‌وگو با حسن روحانی گفته بود. محمود واعظی گفته بود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 96 رئیس‌جمهوری آمریکا هشت‌بار تلاش کرده با رئیس‌جمهوری ایران صحبت کند، اما پاسخ حسن روحانی منفی بوده است.
سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست خبری خود درباره اشتیاق آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو با ایران گفت: «رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک آمادگی داشت که در صورت توقف تحریم‌ها با همه طرف‌های قبلی در نشست 1+5 گفت‌وگو کند، اما ترامپ حاضر به برداشتن سایه تحریم‌ها از سر ملت ایران نبود، امتناع او از توقف تحریم‌ها پیش از آغاز گفت‌وگوها دو شائبه را تقویت می‌کند؛ اول آنکه آمریکا برای مذاکره جدیت کافی ندارد و اینکه ترامپ قصد دارد از تحریم ملت ایران به‌عنوان اهرم فشار بر سر میز مذاکرات استفاده کند که این نیت غیرانسانی او برای ما غیرقابل‌قبول است».
عکس یادگاری نمی‌گیرم
کمی بیش از یک سال از خروج ترامپ از برجام گذشته و او بارها تلاش کرده به هر صورت که شده مقامات ایرانی را به پای مذاکره بکشاند، اما موفق نبوده و تحریم‌ها را افزایش داده است. چندی پیش حسن روحانی درباره اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا گفته: «تا اولین قدم از سوی شما که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، این قفل باز نخواهد شد. اگر کسی تنها به دنبال عکس‌گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد». حسن روحانی امسال هم در سازمان ملل تأکید کرد که در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها از سوی آمریکا حاضر به مذاکره خواهد بود. او در سخنرانی خود گفته بود: «اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید، به رسمِ آن بازگردید و به چارچوب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت، متعهد باشید. تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفت‌وگو باز شود». روحانی همچنین در نشست خبری خود در نیویورک گفته بود: «به صراحت گفتیم که کاملا آماده مذاکره‌ایم، اما نه در فضای تحریم و فشار. شما یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد کنید، ما کاملا آماده‌ایم. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه 1+5 هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضای مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه 1+5 شرکت کنم». هرچند بعد از این سخنان، ترامپ مدعی شد که ایران از او درخواست ملاقات کرده است، اما پاسخ منفی داده است.
تلفنی که جواب داده شد
هرچند تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ بدون پاسخ مانده است، اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در اولین حضور حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور در آمریکا، شانس خود را برای برقراری تماس تلفنی با روحانی امتحان کرد و اتفاقا نتیجه گرفت. این گفت‌وگو که در آخرین ساعات حضور حسن روحانی در نیویورک انجام شد، به آغاز گفت‌وگوهای وزیران خارجه آمریکا و بعد از آن مذاکرات هسته‌ای در سطح وزیران خارجه 1+5 منجر شد. مردادماه امسال، رئیس‌جمهوری در بازدید از وزارت خارجه و دیدار با محمدجواد ظریف، درباره این تماس تلفنی گفته بود: «اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، توافق با سختی و کندی انجام می‌شد. اینکه در کمتر از صد روز با شش قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو برسیم، در برخی از مواقع دشوار بود. ساعت پنج صبح برای پذیرش نهایی این توافق صحبت می‌کردیم که گرفته شد و عمل شد، آسان نبود. این یک توافق بزرگ بود».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/175295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی