اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حمله از راست و چپ به روحانی تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - حمله از راست و چپ به روحانی
k ١٧
٢١
روزنامه سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و عکس وی با امانوئل مکرون و بوریس جانسون با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.
سیما پروانه‌گهر| تنها یک روز پس از سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل که مورد حمایت مخالفان و موافقان او قرار گرفت، حملات به او آغاز شد. عمر تمجیدها، به 24 ساعت نرسید. مخالفت با روحانی این بار اختصاص به اصولگرایان و مخالفان 6 ساله‌ی او نداشت، برخی از اصلاح‌طلبان، افرادی مانند مصطفی معین یا محمدعلی ابطحی نیز طعنه‌هایی را روانه‌ی رئیس‌جمهور کردند.سفر اخیر رئیس‌جمهور به سازمان ملل از نظر خود دولت نیز خاص‌تر از سفرهای سال‌های گذشته بود و نزدیکان روحانی می‌دانستند که بعد از این سفر روزگار سیاست خارجی دولت وارد فاز جدیدی می‌شود؛ کما این که پیش از سفر، حسام‌الدین آشنا در توئیتی خطاب به منتقدان سیاست خارجی دولت نوشت که «این شب و روز را به خاطر بسپارید». شب و روز مورد تاکید آقای مشاور گذشت و رئیس‌جمهور به تهران برگشت. روحانی امروز، صبحی را آغاز می‌کند که ایران پس از پالس‌های مذاکراتی-سیاسی وی در سازمان ملل و بیانیه سران سه کشور اروپایی و تحریم جدید ترامپ درباره ورود مقامات ایرانی به آمریکا، فاز جدیدی از تغییر و تحولات سیاست خارجی را تجربه می‌کند. البته زبان بدن رئیس‌جمهور نیز از امروز بیش از پیش زیر ذره‌بین است. صبح بخیر آقای رئیس‌جمهور؛ شما وارد دوران جدیدی از سیاست خارجی ورویارویی با منتقدان داخلی شده‌اید.
ماجرای یک سخنرانی و یک عکس
سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و عکس وی با امانوئل مکرون و بوریس جانسون با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. سخنرانی حسن روحانی در سه محور مذاکره با آمریکا، وضعیت ادامه برجام و بحث منطقه در ارزیابی‌های کلی چهره‌های جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با استقبال مواجه شد. چهره‌های فراکسیون امید مجلس و رئیس فراکسیون «محمدرضا عارف» در شبکه‌های اجتماعی نطق را عزتمندانه خوانده‌اند. اصولگرایان نیز به صورت کلی ارزیابی مثبتی از اظهارات حسن روحانی داشته‌اند. روزنامه رسالت، ارگان حزب محمدباقر قالیباف در سرمقاله‌ای به قلم محسن پیرهادی، از کلیت نطق ارزیابی مثبت داشته و نوشته است که «سخنان رئیس‌جمهور محترم کشورمان در سازمان ملل به‌عکس برخی از کنش‌های سیاسی حجت‌الاسلام روحانی در سفر نیویورک که قابل‌قبول نبود، پاسخی روشن به مواضع آشفته هیئت حاکمه آمریکا در هفته‌های گذشته است».مدیرمسئول این روزنامه ذکر جمله «نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم» در سخنرانی رئیس‌جمهور را مهم خوانده و فرصت را مغتنم شمرده و از سخن رئیس‌جمهور برای نقد وزیر خارجه استفاده کرده و نوشته است: «چند سال پیش، وزیر محترم امور خارجه در یک نشست خبری در ارتباط با رفتارهای پیشین دولت آمریکا گفته بود که «ما آماده بخشیدن هستیم، اما آماده فراموش کردن نیستیم.» موضع جدید، یعنی عدم فراموشی خباثت‌های دشمن، دقیقا سخن اسلام، راه امام، مشی مقام معظم رهبری و خواست قاطبه ملت ایران است.»جوان نیز با انتخاب تیتر «مذاکره تحت تحریم نه» به بازنشر سخنرانی حسن روحانی پرداخته و در عین حال با انتخاب تیتر، رویکرد سیاست خارجی خود را مورد تاکید قرار داده است.
در ناامیدی بسی امید است
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در توئیتی نوشت که «رئیس‌جمهور محترم در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم، بخوانید مذاکره ذلیلانه، منفی است. ایران هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم، ایران را به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد. خنجر رئیس‌جمهور به #مذاکره_ذلیلانه.» در مجموع توئیت آقای سخنگو حاوی نکته منفی درباره سخنرانی روحانی در سازمان ملل نبود. این اظهارات کدخدایی - سخنگوی شورای نگهبان - در حالی مطرح شد که در روزی که رئیس‌جمهور وارد نیویورک شد، آیت‌الله احمد جنتی - دبیر شورای نگهبان - در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) تاکید کرد که
به مدیران فعلی امیدی ندارد.
همیشه‌مخالف، این‌بار تمجید کرد
کیهان برخلاف روزهای قبل این بار از حسن روحانی تمجید کرد. سخنرانی او در سازمان ملل را عزتمندانه خواند و به رئیس‌جمهور «دست مریزاد» گفت و در عین حال خواستار آن شد که حسن روحانی مشاورانش را از خود دور کند. غافل از این که نطق ارائه‌شده، محصول تیم مشاوران او بود.
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و منتقد همیشگی و سرسخت حسن روحانی و دولت او در تمامی زمینه‌ها و تمامی زمان‌ها، در سرمقاله‌ای با قید عبارت «دست مریزاد» که به هشتگی در فضای مجازی تبدیل شد، از سخنرانی حسن روحانی در مجمع سالانه سازمان ملل متحد تمجید کرد و نوشت: «رئیس‌جمهور کشورمان زبان گویای مردم پاک‌باخته ایران اسلامی بود که در مجمع عمومی سازمان ملل به سخن ایستاده بود، عزت و حکمت و مصلحت را به هم آمیخته و تابلوی واقع‌نمایی از بایدها و نبایدهای پیش‌روی انقلاب اسلامی را در مقابل چشم جهانیان آویخته بود.»البته آقای شریعتمداری در همین سرمقاله این نطق را ماحصل دوری رئیس‌جمهور از مشاورانش خواند و نوشت که «این نطق نشان داد که آقای روحانی با مدعیان اصلاحات و کارگزارانی‌ها و شماری از اطرافیان وی که بعضا به فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 آلوده‌اند، تفاوت جدی و فاصله‌ای پُرناشدنی دارد و حاکی از آن است که جناب روحانی با دیدگاه‌ها و بینش و منش‌های یادشده مرزبندی کرده و فاصله گرفته‌اند و این امیدواری را پدید آورده است که به لطف خدای منّان و گره‌گشا، این مسیر آن‌گونه که دیروز در سخنان ایشان بروز یافته بود، ادامه یابد و برخی مشاوران از کنار جناب‌شان دور بمانند!».
انتقاد رسایی از «دست‌مریزاد» شریعتمداری
با وجود این که نوشته حسین شریعتمداری در عین تمجید از محورهای سخنرانی حسن روحانی در حوزه برجام، مذاکره با آمریکا و مباحث منطقه، خالی از نقد به دولت و نزدیکان دولت نبود؛ اما همان «دست مریزاد» ناقابل هم به مذاق حمید رسایی عضو سابق جبهه پایداری و از اصولگرایان منتقد دولت خوش نیامد و در توئیتی نشان داد که در نقد از هر نقادی پیشتازتر است و نوشت: «به نظرم سخنان دیروز روحانی در سازمان ملل نه‌تنها دست مریزاد نداشت، بلکه باید از آن ترسید، وقتی برابر روباه پیر غش و ریسه می‌رود و از شدت قهقهه سرش به عقب برمی‌گردد.»این نماینده سابق مجلس با کنایه، سخنرانی روحانی را «منافقانه» خوانده و با ذکر حدیثی از امیرالمومنین (ع) نوشته است که «‌ای بندگان خدا شما را به ترس از خدا سفارش می‌کنم و از منافقان حذر کنید... که آنها هر بار رنگی به خود می‌گیرند و هر روز سخنی می‌گویند تا شما را گمراه کنند.»البته رسایی بیش از آن که به موضوع سخنرانی روحانی واکنش نشان دهد، نسبت به عکس وی در حال خندیدن با بوریس جانسون و ماکرون واکنش نشان داده و نوشته است: «جانسون به روحانی می‌گه: می‌خوایم دوباره ببریمت گلاسکو؛ حتما می‌دونی کجاست‌؟ دانشگاهی که روحانی 17 سال به بهانه آن و تحصیلات در دکتری به بریتانیای کبیر رفت و آمد کرد. البته با هویت دیگرش یعنی حسن فریدون.»
رسایی در یک توئیت، مسئله دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور، مسئله مدرک دانشگاهی روحانی و انتقاد از خنده‌اش را مطرح کرده است. آن هم با محدودیت 150 کاراکتری توئیتر!
اخم و لبخند به خنده رئیس‌جمهور
موضوع واکنش به خنده روحانی، موج جدیدی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. از اظهارات تند حمید رسایی و چهره‌های فراکسیون اصولگرایان ولایی مجلس تا توئیت عجیب حسام‌الدین آشنا که البته با نشر ویدئوی اصلی از لحظات خنده روحانی مشخص شد که اطلاعات دقیقی در این خصوص نداشته است.حسام‌الدین آشنا در توئیتی نوشت که «تصاویر رسانه‌ای شده از بخش علنی گفت‌وگوی روحانی و جانسون مربوط به کنایه‌ای است که رئیس‌جمهور ایران همان ابتدا به او زد و گفت: "شما که با مشکل حکم دادگاه عالی مواجه هستید" ‏و جانسون با فرار از پاسخ، با خنده و شوخی گفت: "خودم حلش می‌کنم"».اما این اظهارات لحظاتی بعد با انتشار ویدئوی کامل رد شد که نشان می‌داد موضوع بحث درباره دانشگاه گلاسکو، محل تحصیل حسن روحانی بوده است.مصطفی معین فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با عنوان «نظرسنجی و چهره‌ها» از رویه رفتاری رئیس‌جمهور انتقاد کرده و نوشته است: «در بیانیه‌ای همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را «مسئول حمله به آرامکو» اعلان کردند و خواستار مذاکرات بلندمدت درباره «برنامه هسته‌ای»، «امنیت منطقه‌ای» و «برنامه موشکی کشورمان» شده‌اند! چندی قبل آقای روحانی گفته بودند: «در ماشین از چهره مردم نظرسنجی می‌کنم». اکنون مناسب است که در این فضای مجازی درباره «چهره بیش از حد خندان و قهقهه نامتناسب با شأن یک رئیس‌جمهور و یک روحانی» که در ملاقات با روسای سه قدرت اروپایی مشاهده می‌فرمایید، از مردم نظرسنجی شود. نظر شما چیست؟»اما مجید انصاری از سخنرانی روحانی دفاع کرده و انتقاد از خنده او را کودکانه خوانده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با افتخارآمیز دانستن سخنرانی رئیس‌جمهوری روحانی در سازمان ملل متحد، در خصوص پاره‌ای انتقادات از خنده‌های او در دیدارهای دیپلماتیک گفت: «من نمی‌دانم کسانی که انتقاد کرده‌اند انتظار داشتند روحانی با چهره عبوس و غضبناک وارد آنجا شود؟!»با این حال رنگ انتقاد از خنده رئیس‌جمهور پررنگ است. عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسما نیز با انتشار عکسی از این دیدار نوشته که «هرچه نطق رئیس‌جمهور عزتمندانه بود، انتشار عکس غیردیپلماتیک و مغایر با شأن ایشان‌».
آغاز دوران جدید
سخنرانی رئیس‌جمهور و عکس پرحاشیه وی ورای تمامی موج‌سواری‌های صورت‌گرفته، فضای سیاست خارجی را در داخل و خارج از کشور شفاف کرد. مشخص شد صدای سیاست خارجی ایران چه زنگی را دنبال می‌کند. در سوی مقابل این رفتار، تصمیمات ترامپ در روز بعد از سخنرانی روحانی نیز شفاف بود. زبان رئیس‌جمهور پشت تریبون و زبان بدن در زمان خنده، هر دو مرزهایی را در داخل شفاف کرد. اگرچه نطق مورد تایید بود، اما منتقدان روحانی معتقدند در زمانی که سه کشور بیانیه ضدایرانی صادر کرده‌اند، چرا رئیس‌جمهور با آنها بر سر یک میز غیررسمی نشسته و خندیده است. البته روسای جمهور ایران تاریخ قابل توجهی در زمان عکس‌های یادگاری دارند. عکس یادگاری رئیس‌جمهور گذشته باملی پوشان آمریکایی در اوج تنش تهران و واشنگتن را به یاد دارید؟

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/174614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

فواید و مضرات سشوار برای مو

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

استعفای مقام اطلاعاتی اسرائیل؛ زلزله شکست در طوفان‌الاقصی

سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

سازمان ملل درباره گورهای دسته جمعی در غزه به ابراز نگرانی بسنده کرد

ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا متهم شد

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

انفجار در پایتخت اوکراین

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن

تجمع در دانشگاه‌های آمریکا برای حمایت از غزه

همیشه این بهترین کاره!

جزئیات جلسه تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم با محوریت نبویان

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی