اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمایه گذاری خارجی؛ بهانه جدید امارات برای ماجراجویی در منطقه تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - سرمایه گذاری خارجی؛ بهانه جدید امارات برای ماجراجویی در منطقه
k ١.٨
٠
مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پاشیدن بذر در اروپا برای درو کردن محصول در خاورمیانه، نقشه‌ای که امارات در کشور صربستان در پیش گرفت و امروزه نیز در تلاش است همان نقشه را در قبال کشورهای منطقه پیاده‌سازی کند.
اگرچه سرمایه‌گذاری خارجی امری بسیاری طبیعی در روابط اقتصادی میان کشورهاست اما همین امر طبیعی که در حالت عادی برای کسب منافع اقتصادی صورت می‌گیرد قواعد و ویژگی‌های خاص خود را دارد، قواعدی که اگر در نظر گرفته نشود باید در منظومه‌ی اهداف کشور سرمایه‌گذار به دنبال هدفی غیر از منفعت مالی بود.
اگرچه صربستان به‌عنوان یک کشور اروپایی شناخته می‌شود اما آمارهای اداری و اقتصادی این کشور گویای این واقعیت است که سرمایه‌گذاری در این کشور چندان برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب و حداقل در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه نیست. به‌طور مثال یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی کیفیت نهادی یک کشور می‌باشد که طبق آمارهای بین‌المللی صربستان از میان 137 کشور رتبه 104 را کسب کرده است که این یعنی بسیاری از کشورهای غیراروپایی نیز شرایط بسیار بهتری از صربستان دارند. از طرف دیگر فساد در این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل شناخته می‌شود به‌طوری‌که طبق آمار بین‌المللی این کشور در مسئله فساد جایگاه 76 را در میان 173 کشور به خود اختصاص داده است علاوه بر این‌ها صربستان به‌عنوان بیشترین کشور اروپایی از حیث تجارت غیرقانونی اسلحه شناخته می‌شود. طبق اظهارات رسمی مقامات صربستان سرمایه‌گذاری امارات در این کشور به 4 میلیارد دلار می‌رسد که به اذعان رئیس‌جمهور کشور مذکور بیشتر در بخش گردشگری و زراعت است.
اما چرا امارات توجه خود را در بحث سرمایه‌گذاری معطوف به کشوری با این ویژگی‌ها قرار داده است؟ پاسخ این سؤال را در گزارشی که «middleeasteye» منتشر کرده می‌توان یافت، این پایگاه در گزارشی فاش کرد که سرمایه‌گذاری امارات در صربستان در بخش تجارت اسلحه بوده است، این پایگاه می‌افزاید که هدف از این تجارت بیشتر تأمین سلاح جنگجویان خاورمیانه است که برای مصالح آمریکا و اسراییل می‌جنگند (عراق، سوریه، یمن و ...). این تحلیل زمانی قوت می‌گیرد که چند نکته را در نظر بگیریم اول اینکه بر اساس اسناد پاناما که چندی پیش فاش شد روابط سری و نزدیکی میان مسئولان صربستان و محمد بن زاید وجود داشته است همچنین سهولت تجارت مخفی اسلحه از صربستان و فساد اداری بالا در این کشور دومؤلفه‌ای است که تحلیل پایگاه میدل ایست را تقویت می‌کند. درنتیجه همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، شرایط صربستان به‌گونه‌ای است که با بررسی اندکی می‌توان فهمید امارات گزینه‌های بسیار بهتری برای سرمایه‌گذاری در اختیار داشته است اما درصورتی‌که هدف این کشور از سرمایه‌گذاری منافع مادی باشد؛ اما شرایط آشفته صربستان بهترین موقعیت را برای امارات در جهت تجارت اسلحه و تأمین تسلیحات تروریست‌ها برای تأمین منافع خود و هم‌پیمانان خود در عراق، سوریه و ... فراهم می‌کند.
شرکت امنیتی اولیف
این شرکت که همان شاخه‌ی اماراتی بلک واتر می‌باشد با تغییر نام از بلک واتر به اولیف و تأسیس دفتر در ابوظبی خود را تحت مالکیت امارات معرفی کرد و به بهانه سرمایه‌گذاری دوباره وارد بازار امنیتی عراق شد، این ورود از طریق سرمایه‌گذاری خارجی در تأمین امنیت مسیر بغداد- عمان بود، اما اندکی پس از عقد قرارداد بغداد از انعقاد آن منصرف شد و عقب‌نشینی کرد و به گفته مقامات عراقی تلاش‌های جاسوسی اعضای این شرکت علیه عراق و کشورهای منطقه یکی از دلایل مهم انصراف عراق از این پیمان بوده است.
ماجراجویی‌های جدید در عراق
اما تلاش‌های این کشور برای وصول به اهداف خود در منطقه با فسخ قرارداد مذکور پایان نیافت در این راستا انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات در کنفرانس بازسازی عراق که سال پیش در کویت برگزار شد اعلام کرده بود این کشور 500 میلیون دلار در راستای بازسازی عراق کمک خواهد کرد که نکته حائز اهمیت ترکیب مصرف این سرمایه است، بنا به اظهارات وی 100 میلیون دلار برای حمایت از شرکت‌های اماراتی که در بخش برق عراق فعالیت می‌کنند و 100 میلیون دلار نیز در راستای حمایت از صادرات امارات به عراق در نظر گرفته‌شده است.
صادرات برق ایران به عراق به عنوان بخش مهمی از صادرات ایران به این کشور به نوعی با استراتژی «قورباغه پخته» مورد هدف قرار گرفته است؛ به بیانی دیگر امارات می داند با عملیات دفعی علیه منافع اقتصادی ایران در عراق با واکنش ایران و چاره جویی های متعدد مواجه خواهد شد اما وقتی در طی چند سال و به صورت آهسته این کار را انجام دهد ایران خود را در عمل انجام شده یافته و فقط فشار اقتصادی ناشی از کاهش صادرات در شرایط تحریم را همراه خود خواهد داشت.
تمرکز امارات بر کشورهایی که منافع اقتصادی چندانی برای این کشور ندارند تهدیدی برای ایران به‌خصوص در نزدیکی مرزهای خود محسوب می‌شود چراکه این کشور حدود 5/5 میلیارد دلار در پایگاه نظامی الرشید و بندر ام قصر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با توجه به نزدیکی پایگاه الرشید به مرزهای ایران و همچنین توجه به این نکته که بندر ام قصر از مهم‌ترین بندرها عراق می‌باشد و با در نظر گرفتن تلاش ناموفق امارات برای استفاده مخرب از اولیف برای اهداف نظامی-جاسوسی خود در عراق و کشورهای همسایه مانند ایران باید دید چگونه این کشور از مسیر سرمایه‌گذاری اهداف خود در اولیف را در ام قصر و الرشید دنبال می‌کند. اگرچه حمایت از کردهای عراق به‌عنوان سدی در برابر ترکیه و همچنین تسلط بر بندرها و بازارهای آینده دار منطقه از اهداف امارات در این اقدامات است اما با توجه به اینکه هنوز در این راستا اقدام عملی نکرده است به نظر می‌رسد اهداف دیگری را نیز مدنظر دارد که انتظار می‌رود پس از خروج از مهلکه یمن تمرکز بیشتری بر اقدامات مخرب خود در منطقه داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/173205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

نامه وزیر دفاع به قالیباف

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی