اخبار محرمانه

آخرين مطالب

امام‌ موسی صدر با انقلاب بود یا نبود مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - امام‌ موسی صدر با انقلاب بود یا نبود
٦١٥
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امام‌موسی صدر انقلابی بود یا نبود؟ بعد از گذشت نزدیک به بیش از 40 سال از ربایش و سرنوشت نامعلوم امام‌موسی صدر، سال گذشته آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها درباره او گفته بود که انقلابی نبود. این سخن خوئینی‌ها واکنش‌های زیادی را تا کنون به دنبال داشته است.
در آخرین اظهار نظر محمد صدر‌، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که ارتباط خویشاوندی هم با امام‌موسی صدر دارد‌، به این سخنان خوئینی‌ها پاسخ داده و سعی کرده است با قرائن و مستنداتی آن را رد کند. صدر معتقد است که مکتب صدر و امام خمینی تفاوت‌هایی داشتند و صدر بیشتر نگاه اصلاحی فرهنگی داشت و امام سیاسی- انقلابی. موسوی‌خوئینی‌ها چندی پیش درباره سفری که در سال‌های 53-54 به لبنان داشته و با چمران و امام‌موسی صدر دیدار کرده است، گفته بود: «آقا موسی صدر هیچ نوع همراهی با انقلاب نداشت». او همچنین گفت که چمران به او گفته بود: «کار شما اصلا نتیجه ندارد، اصل کار اینجا در لبنان است و کاری که آقاموسی می‌کند، اصل است. اگر این به نتیجه برسد و ما در اینجا موفق شویم، خودبه‌خود مسئله ایران هم حل می‌شود. اگر اینجا درست نشود، آن هم به نتیجه نمی‌رسد». حالا محمد صدر می‌گوید که برای نقد و نقض سخنان خوئینی‌ها کدهایی دارد. او می‌گوید: «جناب آقای موسوی‌خوئینی‌ها و هم برخی دوستان را که می‌خواهند در جریان افکار و نظریات امام‌موسی صدر قرار گیرند، به کتاب «ادیان در خدمت انسان؛ جستارهایی درباره دین و مسائل جهان امروز» ارجاع می‌دهم که بخشی از مجموعه سخنرانی‌های امام‌موسی صدر در طول چندین سال است. فکر می‌کنم اطلاعات جناب آقای موسوی‌خوئینی‌ها درباره امام‌موسی صدر به زمان خیلی دور برمی‌گردد که ایشان ظاهرا سفری به لبنان و دیداری با امام‌موسی صدر داشتند؛ بنابراین می‌توان گفت که برداشت‌های ایشان خیلی مطابق با واقعیت نیست البته هر شخصی آزاد است که نظر خود را داشته باشد». او می‌گوید که از دیگر مطالب اثبات‌گر نقش امام‌موسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران مقاله‌ای به قلم آقای علیرضا محمودی است که در سایت امام‌موسی صدر هم وجود دارد. ایشان نقل می‌کند که «در سال 1341 چندی بود که امام‌موسی صدر به لبنان مهاجرت کرده بود اما کاملا به اوضاع ایران توجه داشت و مسائل را دنبال می‌کرد، ایشان از آغاز تا لحظه ربوده‌شدن در لیبی هیچ‌گاه از ایران و انقلاب ایران غافل نبود و همواره با رهبران روحانی و غیرروحانی نهضت همچون حضرت امام، شهید بهشتی، شهید مطهری، مهندس بازرگان و دکتر یزدی در خارج ارتباط داشت و پناهگاه مبارزان ایرانی بود که به علت فشار رژیم شاه از ایران می‌گریختند». صدر می‌گوید: «کد دیگری که اظهارات درباره انقلابی‌نبودن امام‌موسی صدر را نقض می‌کند، اسناد ساواک درباره فعالیت‌های ضدسلطنت امام‌موسی صدر است که برای وزارت خارجه و ساواک و شاه ارسال می‌شده است. در‌پی همین گزارش‌ها بود که در سال‌های آخر، شاه نسبت به امام‌موسی صدر حساس شده و حتی دستور داده بود ملیت ایرانی امام‌موسی صدر را لغو کنند». صدر در انتها بر این نکته صحه می‌گذارد که نگاه و مکتب موسی صدر و امام خمینی باهم تفاوت‌هایی داشته و این تفاوت‌ها یحتمل خوئینی‌ها را به این ذهنی رسانده که امام‌موسی صدر با انقلاب همراهی نداشته است: «مکتب فرهنگی- سیاسی صدر بر اصلاحات استوار است؛ آن هم اصلاحات جامعه‌محور. یعنی بر این باور است که در جامعه باید اصلاح به وجود بیاید و بعد از اینکه جامعه اصلاح شد خود‌به‌خود اصلاحات به سمت بالا حرکت کرده و باعث تغییر سیاسی می‌شود منتهی به صورت مسالمت‌آمیز یعنی ممکن است در این جریان انقلابی صورت گیرد و ممکن است نگیرد؛ به عبارتی مکتب صدر معتقد است قبل از اینکه اصلاح در قدرت صورت گیرد باید در جامعه و بدنه صورت گیرد اما مکتب امام خمینی می‌گوید باید زودتر دیکتاتورها را ساقط کرد.
در مجموع هر دو مکتب صدر و امام خمینی معتقد به تغییرات بودند و اینکه رژیم شاه به عنوان رژیمی دیکتاتور و وابسته باید از بین می‌رفت به همین دلیل در زمان وقوع انقلاب این دو مکتب به هم نزدیک شدند و امام‌موسی صدر کاملا با انقلابیون ایران همکاری و همراهی داشت و بسیاری از انقلابیون ایران با سفر به لبنان از ایشان، چه در کارهای سیاسی- انقلابی و چه کارهای مسلحانه و آموزش‌های چریکی کمک می‌گرفتند». محمد توسلی، عضو جبهه ملی و دبیرکل نهضت آزادی، هم درباره همین مناقشه‌ای که خوئینی‌ها مطرح کرده است، به سفرش در سال 57 به لبنان و آمریکا همراه با دکتر چمران اشاره کرده و گفته بود: «اوایل سال 57 موفق شدم سفری به لبنان داشته باشم و از نزدیک با خدمات امام‌موسی صدر و دکتر چمران و دیدگاه‌های آنان درباره جنبش اجتماعی ایران آشنا شوم. آنان در‌حالی‌که با درایت مسائل شیعیان لبنان را مدیریت می‌‌‌‌‌کردند، هم‌‌‌‌‌زمان با دقت مسائل جنبش اجتماعی ایران را با علاقه‌مندی دنبال می‌‌‌‌‌کردند و در مقاطعی حساس نقش پشتیبانی هم داشتند». محمد عطایی، دانشجوی دکترای تاریخ در دانشگاه ماساچوست، پیش از این به سایت تاریخ ایرانی گفته بود که در نگاهی وسیع‌تر و تاریخی، در تحلیل روابط امام‌موسی صدر با انقلابیون ایران و رابطه او با امام خمینی، نباید فراموش کرد که از دو بستر تاریخی و سیاسی سخن می‌گوییم. اولویت اساسی صدر در لبنان سامان‌دادن به وضعیت شیعیان آن کشور بود و اولویت آیت‌الله خمینی مبارزه با شاه ایران و متحدان بین‌المللی او بود. این سخن به معنای این نیست که امام‌موسی صدر فرقه‌گرایانه عمل می‌کرد یا آیت‌الله خمینی به شیعیان در جهان اهمیت نمی‌داد؛ بلکه سخن بر سر دو رویکرد با دو خاستگاه تاریخی متفاوت است: یکی در بستر جامعه لبنان که در آن شیعیان به عنوان یک گروه اجتماعی سرکوب‌شده به دنبال رسیدن به حقوق برابر در درون ساختاری سیاسی بودند که در اوایل قرن بیستم با مشارکت مارونی‌ها و سنی‌ها بنیان گذاشته شده بود. خاستگاه جریان سیاسی و فکری پیرامون امام خمینی، جامعه‌ای بود که مسئله اساسی آن نه رقابت فرقه‌ای، بلکه مبارزه با رژیمی بود که اتفاقا ادعای شیعه‌گری می‌کرد ولی در داخل دست به سرکوب می‌زد و در جهان همگام با منافع آمریکا و اسرائیل عمل می‌کرد. درک این دو بستر تاریخی، فهم بهتری درباره دلایل واگرایی و اختلاف‌هایی به دست می‌دهد که میان جریان صدر و انقلابیون ایرانی به وجود آمد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/169365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی