اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هزینه انتظار ایران تا انتخابات آمریکا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
هزینه انتظار ایران تا انتخابات آمریکا
٤٠٥
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فریدون مجلسی/ دونالد ترامپ به‌زودی درگیر رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد و با وجود انتقادات بسیار که حتی از درون حزب خودش و از سوی هم‌حزبی‌های پارلمانی از او شده است، تاکنون جز یک مورد نه چندان مهم کسی از درون حزبش به رقابت با او برنخاسته است. درحالی‌که در حزب دموکرات سه رقیب اصلی وجود دارند که طبق نظرسنجی‌ها جو بایدن، معاون پیشین اوباما، با نزدیک به حدود یک‌سوم آرا در صدر قرار دارد، سناتور برنی سندرز با 19 درصد دوم است و خانم سناتور الیزابت وارن از ماساچوست با روندی صعودی توانسته است با 15 درصد در جایگاه سوم قرار گیرد. سناتور جو بایدن با سابقه معاونت و با شخصیت اجتماعی مطلوب شانس بیشتری دارد. سناتور سندرز با اینکه مردی روشنفکر، خوش‌نام، محبوب و خواهان عدالت اجتماعی در داخل و سیاست غیرتهاجمی در خارج است، سه مسئله دارد: نخست اینکه عدالت‌خواهی و تفکر اجتماعی او در معیار آمریکایی تفکری چپ‌گرایانه و افراطی تلقی می‌شود، یعنی به او و افکارش احترام می‌گذارند اما رأی نمی‌دهند. نکته دوم یهودی‌بودن اوست که در جامعه آمریکایی، با وجود سلطه مالی و قدرت لابی یهودیان که می‌توانند در پیروزی یا شکست کاندیداها مؤثر باشند، اما توده مردم و عوام به آنان رأی نمی‌دهند، حتی اگر سندرزی باشد که به کلی جدا از آن لابی و یهودیت سنتی و بانکی است. نکته سوم سالمندی اوست که ‌تردیدبرانگیز است. هرچند بایدن هم فقط یکی، دو سال از او جوان‌تر است، با گزینش معاونی مناسب می‌تواند شانس بیشتری داشته باشد. خانم وارن که تدریجا خوش درخشیده است، هنوز رقیب خطرناکی تلقی نمی‌شود. تصور می‌رود آقای سندرز همان‌طور که در دور قبل با وجود اختلاف با خانم کلینتون برای حفظ وحدت حزبی و مقابله با‌ ترامپ به سود خانم کلینتون کنار کشید، این بار هم به سود بایدن کنار بکشد. با این تفاوت که بسیاری از دوستداران سندرز به خانم کلینتون رأی ندادند، اما به احتمال بسیار به بایدن رأی خواهند داد. نکته دیگر شریک انتخاباتی بایدن است که اگر خانم وارن باشد، با توجه به زن‌بودن، جوان‌بودن و محبوب‌بودن می‌توانست زوج انتخاباتی خوبی به وجود آورد، اما اولا معلوم نیست تا یک سال دیگر چه تحولاتی رخ می‌دهد، ثانیا گزینش شریک انتخاباتی بستگی به نظر شخصی کاندیدا دارد.‌درباره دونالد ترامپ با اطمینان می‌توان گفت به دلیل انضباط و رویه حزبی کاندیدای حزب جمهوری‌خواه خواهد بود. اما آیا موفق هم خواهد شد؟ در دور قبل تصور نمی‌رفت ترامپ انتخاب شود اما شد. هرچند در مجموع ایالات بین دو تا سه میلیون رأی کمتر آورد. اکنون باید دید کارنامه او چه تأثیری در جلب رأی برایش خواهد داشت. در دور نخست شعارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه او توانست میلیون‌ها کشاورز و مردمان طبقات عامی را که معمولا در انتخابات شرکت نمی‌کنند...
...با شعارهای میهنی و برتری‌طلبانه و امیددادن به جلوگیری از واردات و ایجاد مشاغل بیشتر در داخل و مقابله با دشمنان آمریکا و اسرائیل در خارج به پای صندوق‌های رأی بکشاند. ‌ترامپ کارش را با شتاب آغاز کرد؛ فرامین مبارزه با مهاجران و بطلان قراردادهای تجاری آمریکای شمالی «افتا» و فشار به اروپا، سخت‌گیری با چین و مقابله با روسیه و خروج از برجام و خط و نشان کشیدن و منع صدور ویزا علیه چند کشور و سرانجام لشکرکشی به خلیج فارس. البته جنجال در رابطه با ایران و ونزوئلا توانست دیدگاه منفی عمومی مردم آمریکا نسبت به این کشورها را برانگیزد، اما در آمریکا که مسائل خارجی تأثیر کمتری در انتخابات دارد، این خصومت‌افزایی‌ها تأثیر اندکی خواهد داشت. مگر آنکه بهانه‌ای خشم‌انگیز موجب برخوردی نظامی شود که معمولا آرای عمومی را در زمان جنگ و برخورد حاد به سود رئیس‌جمهور حاکم جلب می‌کند. در صورت برخورد که خطر آن وجود دارد و ممکن است به دو سال هم نکشد، باید در زمانی نزدیک‌تر به انتخابات باشد تا مؤثر واقع شود؛ اما باز هم عامل اصلی و تعیین‌کننده کارنامه اقتصادی‌ ترامپ و توسعه اشتغال و درآمد خواهد بود. در این زمینه نظرات مختلف و متفاوت است. قبلا در دوران‌ ترامپ آمارهای مثبتی ارائه شده است که آقای اوباما و طرفدارانش آن توسعه را نتیجه سیاست‌های پیشین و دوران خودشان دانستند، زیرا سیاست‌های اقتصادی به کندی پاسخ می‌دهد. گرچه فرامین‌ ترامپ گروه‌هایی را به کار گماشت و از آمار واردات کاست، اما از طرف دیگر آمارهایی مدعی درراه‌بودن دوران رکود هستند که در صورت تحقق آینده ‌ترامپ را مشکوک می‌کند.نکته پایانی تأثیر انتخابات آینده آمریکا بر رابطه با ایران است. ظاهرا برخی در ایران با امید به برنده‌شدن دموکرات‌ها بر این باورند اگر تا آبان سال آینده صبر کنند با دموکرات‌ها بهتر می‌توان مصالحه و تعامل کرد.چنین تصوری منطقی به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر در جنگ اقتصادی جاری ایران روزانه فقط حدود 120 میلیون دلار به خاطر فروش‌نرفتن حدود دو میلیون بشکه نفت زیان می‌بیند. آیا قرار است این زیان سخت تا یک سال دیگر ادامه یابد که تازه معلوم نیست کدام طرف برنده انتخابات باشد؟ البته شکی نیست که دموکرات‌ها برجام را قبول داشتند و برخی از کاندیداهای دموکرات اعلام کرده‌اند در صورت پیروزی برای حفظ حرمت امضای رئیس‌جمهور آمریکا به برجام برمی‌گردند. در عین حال نباید فراموش شود دموکرات‌ها به اندازه جمهوری‌خواهان خودشان را ضمان حفظ موجودیت و دفاع از اسرائیل می‌دانند. تفاوتشان در این است که جمهوری‌خواهان برای منافع اسرائیل اولویت بیشتری قائل‌اند ولی تفاوت آن اندازه نیست که جمهوری اسلامی بتواند روی آن حساب باز کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/162575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاس کروزها را گل کنید

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

بخش‌هایی از هم‌خوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب

عکس یادگاری افراد حاضر در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ با حضور احمدیان

روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد

طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال 1403

بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال 1403

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

تجمع خانواده اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی

توضیحات رییس دادگاه منافقین در خصوص چگونگی برگزاری دور جدید جلسات محاکمه

گزارش یوسف سلامی از حسینیه امام خمینی پیش از آغاز دیدار کارگران با رهبر انقلاب

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی روسیه

اسامی 14 هزار کودک شهید فلسطینی بر روی یکی از دیوارهای غزه

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

توضیحات ویدئوییِ کریمی قدوسی درخصوص توئیت‌های اخیرش که جنجالی شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

تصویب انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا

تظاهرات شبانه دانش آموزان در طنجه مغرب در حمایت از فلسطین

دویست روز جنگ با اشباح حزب الله!

معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

یورو رکورد زد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی