اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کرملین دلواپس تظاهرات مسکو تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
کرملین دلواپس تظاهرات مسکو
k ٥
٢
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"در پی حواشی انتخابات محلی پیش رو در مسکو، چالشی مهم متوجه رئیس‌جمهوری روسیه است: بزرگترین تظاهرات این کشور طی هفت سال گذشته که موجب بروز چند دستگی میان مقامات این کشور شده است."
خبرگزاری آسوشیتدپرس طی مقاله زیر به بررسی رویکرد مقامات مسکو در سرکوب اعتراضات ضد دولتی اخیر در این شهر پرداخته است. معترضان طی چندین تظاهرات مختلف، به عدم حضور کاندیداهای اپوزیسیون در انتخابات محلی مجلس قانون‌گذاری مسکو -که فردا (یکشنبه) برگزار خواهد شد- اعتراض کرده‌اند: «اگرچه اعتراضات مسکو در پی ممانعت از شرکت برخی کاندیداهای مستقل و اپوزیسیون در انتخابات محلی این شهر آغاز شد، اما نارضایتی فزاینده درخصوص دو دهه بر سر قدرت بودن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را نیز بازتاب می‌دهد.
این تظاهرات در حالی شکل گرفت که رنجش عمومی نسبت به اقدام کاخ کرملین در افزایش سن بازنشستگی و دیگر اقدامات غیر محبوب دولت، مطرح شده بود. اقتصاد روسیه که به واسطه امواج متعدد تحریم از سوی کشورهای غربی تحت‌الشعاع قرار گرفته است، به سختی از رکود جان به در برده و سرخوردگی‌ها درخصوص نامطلوب بودن استانداردهای زندگی در حال افزایش است.
تاتیانا استانووایا، عضو مرکز پژوهشی "کارنگی مسکو" می‌گوید: "دولت نمی‌تواند تصویری از آینده ارائه کند. رفتار نهادها با مردم تحقیرآمیز است و شکاف بین جامعه و دولت در حال بیشتر شدن است".
طی تظاهرات‌های شهر مسکو -که برخی توسط مقامات ممنوع شده بود و برخی نیز بدون مجوز بودند- جمعیتی که در یک برهه به 60 هزار نفر رسید، شرکت داشتند؛ این اعتراضات بزرگترین بروز نارضایتی‌ها از زمان تظاهرات گسترده مسکو در سال 2011-2012 که علیه پوتین شکل گرفته بود، تلقی می‌شود.
پلیس در برخی از تظاهرات‌ها که ممنوع نبودند با ضرب و شتم شرکت‌کنندگان و دستگیری بیش از 2 هزار و 400 نفر، اقدام به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات کرده است. اغلب بازداشتیان بلافاصله آزاد شده‌اند اما 14 تن، متهم به "شرکت در شورش" هستند.
چهار نفر از این تعداد مذکور، محکوم به حبس تا چهار سال شده‌اند و پنج نفر دیگر از همین نفرات از اتهامات تبرئه شدند.
الکسی ناوالنی، شناخته‌شده‌ترین مخالف پوتین و چند تن از کاندیداهای اپوزیسیون، به دلیل درخواست برگزاری تظاهرات هفته‌ها تحت بازداشت بودند.
پوتین با دفاع از سرکوب تظاهرات، می‌گوید دولت نمی‌خواهد شاهد خشونت‌هایی مشابهِ تظاهرات جلیقه زردها در پاریس باشد. به گفته او، دلیل ممانعت مسئولان انتخابات از پذیرفتن کاندیداهای اپوزیسیون، دست بردن و جعل امضاها در مرحله تعیین صلاحیت بوده است؛ اپوزیسیون این موضوع را انکار کرده است.
مقامات روسیه، مانند تظاهرات سال 2011-2012، غرب را مسئول ترغیب اعتراضات بر می‌شمرند. مجلس این کشور، هیأتی را جهت بررسی موضوع دخالت عوامل خارجی منصوب کرده است.
پاسخ سریع و بی‌رحمانه دستگاه‌ها طی این تظاهرات، بر خلاف رویه اعتراضات 2011-2012 بوده است؛ آن اعتراضات برای ماه‌ها ادامه‌دار بود و حتی برخی تغییرات در قانون انتخاباتی به نفع اپوزیسیون شکل داده شد.
طی تظاهراتی که در روز تحلیف پوتین برای یک دوره دیگر شکل گرفت، سرکوب‌ها به خشونت کشیده شد. کاخ کرملین در پی آن، اقدام به تعیین قوانینی سخت‌گیرانه و جریمه‌های سنگین و احکام زندان علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات بدون مجوز کرد؛ همچنین مقررات سازمان‌های غیر دولتی را تغییر داد.
این بار، دستگاه‌ها درنگ نکردند و سرکوب سریعا آغاز شد؛ این اقدام نشان‌دهنده آن بود که کرملین، معترضان را علی‌رغم تمرکز آن‌ها بر امور محلی، یک تهدید می‌شمارد.
الکسی ماکارکین، کارشناس سیاسی در دانشگاه اچ اس ای مسکو معتقد است: "دولت، این مسئله را یک چالش مستقیم تلقی کرد". او می‌گوید اعمال نیروی بیش از حد توسط پلیس، باعث بروز انتقادات از سوی نزدیکان پوتین شده است.
این کارشناس می‌گوید: "این موضوع برای بسیاری از افراد روی کار، عبورِ فراتر از حد است؛ آن‌ها این روادید را نشانه‌ آن تلقی می‌کنند که حزب متکی به اعمال نیرو، قدرتی بیش از حد به دست آورده و آن‌ها این را نمی‌خواهند."
الکسی کودرین، از نزدیکان پوتین و وزیر سابق امور مالی که در حال حاضر ریاست اتاق حسابداری را عهده‌دار است، "استفاده بی‌سابقه از اعمال زور" توسط پلیس را محکوم کرده و خواستار تحقیقات عمومی شده است.
سرگئی چمزوف، رئیس اجرایی شرکت دولتی "فناوری‌های روسیه" که با پوتین از زمانی که هر دو افسر ک.گ.ب در شهر درسدن آلمان بودند روابط نزدیکی دارد، هشدار داده کشور نیاز به یک اپوزیسیون دارد تا از نابسامانی اجتناب به عمل آید. چمزوف در یک مصاحبه اخیر گفته بود: "مردم عصبانی هستند، و این به نفع هیچ کسی نیست".
اعضای شورای حقوق بشر پوتین نیز قویا اقدامات بی‌رحمانه پلیس و نیز اتهامات کیفری علیه برخی از معترضان را مورد انتقاد قرار داده‌ و آن‌ها را بی‌اساس خوانده‌اند.
تظاهرات اخیر، به محبوبیت سرگئی سوبیانین، شهردار قدرتمند مسکو نیز آسیب زده است؛ او همواره به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی تصدی مقام ریاست جمهوری روسیه عنوان می‌شود. ناظران می‌گویند دیگر نزدیکان پوتین، نسبت به نفوذ سوبیانین رشک می‌برند و تمایل دارند اعتراضات را نشانه‌ای از شکست این شهردار در کنترل کردن پایتخت تلقی کنند.
استانووایا در این مورد می‌گوید: "در بدنه حاکمیت، میان افرادی که به لیبرالیسم و مدرنیسم گرایش دارند و افراد محافظه‌کار و انزواطلب که به دنبال رویارویی و اعمال فشار علیه غرب هستند و دخالت خارجی را به عنوان اتهامی جهت توجیه سرکوب تظاهرات مطرح می‌کنند، شکافی عمیق وجود دارد".
هفته پیش، مقامات تغییر موضعی ناگهانی دادند و به تظاهرکنندگان اجازه دادند در مرکز مسکو به اعتراض بپردازند؛ اگرچه آن اعتراضات بدون مجوز برگزار شده بود. همچنین دادگاه‌ها چند نفر از کسانی که متهم به شرکت در شورش‌ها بودند را تبرئه کردند و آن‌ها را از زندان به بازداشت خانگی منتقل کردند.
به نظر می‌رسد این تغییر موضع، نشانه‌ای از چند دستگی در بین مقامات باشد.
در حال حاضر، احتمال گسترش تظاهرات به دیگر مناطق که منجر به تهدیدی علیه حاکمیت پوتین شود، وجود ندارد.
استانووایا معتقد است نارضایتی مذکور در استان‌ها، برخاسته از مسائل محیط‌ زیستی و اجتماعی است و هنوز متمرکز بر پوتین نشده است. پیش‌بینی او این است که تظاهرات سیاسی تدریجا در روسیه گسترش پیدا خواهد کرد؛ او می‌گوید واکنش خشونت‌آمیز از سوی نهادها، تنها منجر به تحریک بیشتر خشم و تظاهرات خواهد شد.
این پژوهشگر می‌گوید: "این موضوع کاملا به این بستگی دارد که نهادها چقدر نابخرد باشند؛ در مسکو، اقدامات دستگاه‌ها منجر به تشدید بحران شده است. واکنش غیر متناسب دولت به اقدامات اپوزیسیون، وضعیت را به افراط‌گرایی کشانده و منجر به گسترش مناقشه شده است".
به گفته ماکارکین، موج اخیر اعتراضات در پایتخت روسیه، توسط دانشجویان مستعد فعال در عرصه سیاست و افرادی از طبقه میانی جامعه به راه افتاده است؛ او معتقد است مردم استان‌ها اکثرا به معیشت روزانه خود مشغول هستند و کمتر به سیاست علاقه نشان می‌دهند. به گفته این کارشناس سیاسی، آینده اعتراضات بستگی به رویکرد رهبران آن در گسترش این اقدام به مناطق مختلف دارد.
او می‌گوید: "اگر آن‌ها بتوانند رویکردی سراسری اتخاذ کنند و آن را گسترش دهند، احتمالا دولت با مشکلاتی جدی روبرو خواهد شد".»
ترجمه امیررضا مبینی بناب

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/161492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی