اخبار محرمانه

آخرين مطالب

وابستگی بن سلمان و غرب تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
وابستگی بن سلمان و غرب
k ١.٣
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
داود غرایاق زندی | مسیر تبلیغات عربستان سعودی، برای جلب حمایت غرب، بعد از قتل جمال خاشقجی و به ویژه بر اثر استمرار آثار فاجعه‌بار جنگ در یمن، به‌شدت دچار بحران شده است. در نتیجه این اتفاق، میل عربستان برای دخالت مستقیم در تغییر شرایط و بهبود وجهه پادشاهی این کشور در افکار عمومی غربی، افزایش بیشتری پیدا کرده است. بر اساس سند چشم‌انداز 2030 سعودی که با نظارت محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند این کشور تهیه‌شده است، برنامه میان‌مدتی برای یک تغییر جدی در اوضاع کشور دنبال می‌کند، در نتیجه برای کمک به اجرای این برنامه، خود راسا وارد عمل شده است تا با استفاده از امکانات مالی، دیدگاه‌ها نسبت به عربستان سعودی را بهبود ببخشد و مسیر برای عملی شدن این چشم‌انداز را هموار کند. اینکه بن‌سلمان به‌طور اخص و پادشاهی عربستان سعودی در این مسیر موفق خواهند شد یا نه تابع دو موضوع مهم است نخست میزان جذب سرمایه در این کشور و دوم پایان جنگ یمن و بحران سوریه. جنگ یمن و موشک‌های یمنی‌ها به‌شدت روند رسیدن به اهداف بخش گردشگری 2030 عربستان را دچار اخلال کرده است. برای حل و فصل این بحران، شاهد هستیم که نه‌تنها عربستان تلاش می‌کند تا با اقداماتی فوری، تغییر عمده‌ای در دیدگاه‌های شهروندان غربی برای سفر به این کشور ایجاد کند، بلکه همزمان شاهد اقداماتی برای پایان آبرومندانه جنگ در یمن هستیم، از جمله شایعه مذاکره اخیر امریکا با انصارالله در یمن. موضوع سند 2030 و نوع تفکر و نحوه اجرای آن را باید از دو منظر نگاه کرد. در نظام‌های سیاسی غربی، برای اجرای چنین سند چشم‌اندازی معمولا اقدامات زیرساختی، تغییرات فرهنگی، افزایش آزادی‌های اجتماعی، ایجاد فرصت‌ها و امکانات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌شود. اما چنین شیوه‌ای از مدیریت در نظام‌های سیاسی حاکم در خاورمیانه، آنچنان رایج نیست. منظر دوم، نگاه شهروندان کشورهای عربی خاورمیانه چشم‌اندازهای آینده حکومتی در این کشورهاست. کف و مبنای مطالبات مردمی در این کشورها معمولا در دو مقوله خلاصه می‌شود: پول و ثبات. واقعیت این است که اجرای سند 2030 عربستان سعودی هم در قالب منظر دوم پیگیری می‌شود. نمی‌توان در یک زمینه غربی و پیشرفته اجرای چنین پروژه‌ای را تحلیل کرد.
نظام سیاسی عربستان بسته است، ساخت فکری نظام حاکم و جامعه، بسیار محدود است و شخص بن سلمان هم فردی مستبد و خودکامه است. در چنین ساختاری نمی‌توان انتظار داشت که گردشگری و آزادی گردش اطلاعات بخشی از مبانی مورد پذیرش حکومت و جامعه باشد. نظام بسته درباری عربستان سعودی، همواره اخبار، اطلاعات و گزارش‌های حاکمیت را به‌شدت کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که اطلاعات مرتبط با حکومت به بیرون درز کند، اگر هم شاهزاده یا مدیری شورشی قصد افشای اطلاعات داشته‌باشد به سرعت ساکت می‌شود یا دست کم از چارچوب قدرت کنار گذاشته می‌شود. حضور گردشگران و نمایندگان جهان خارج، آنچنان با این شرایط سازگار نیست.
با این حال، افکار عمومی غربی با شرایطی مواجه شده است که با وجود دگم‌های همیشگی در عربستان سعودی، برنامه‌ای مشابه چشم‌انداز 2030 از حکومت این کشور بیرون آمده است. این چشم‌انداز به نوعی نشان از آمادگی حکومت عربستان برای نوعی تغییر در شیوه حکومت‌داری از سوی محمد بن سلمان است. حکومت سعودی در حال تجربه دومین تغییر ساختار در شکل نظام سیاسی- اجتماعی عربستان سعودی است. اولین تغییر عمده از این دست را در دوران حکومت فهد بن عبدالعزیز، شاهد بودیم که به نوعی ساختار قبیله‌ای و بافت سیاسی-اجتماعی را تغییر داد و شاهد بودیم که به نوعی دیوان‌سالاری مدرن در حکومت عربستان راه پیدا کرد و ساختار شهرنشینی مدرن و زیرساخت‌های کلان‌شهری در این کشور وارد شد. دوره دوم را محمد بن سلمان آغاز کرده است. دو مبنای اصلی دیدگاه خاورمیانه‌ای به توسعه در برنامه تحولات او وجود دارد. دیدگاه اصلی چشم‌انداز 2030 تحول اقتصادی است که تامین‌کننده پول برای رفاه و ثروت شهروندان عربستان است و دیگری ثبات سیاسی که به دلیل جوان‌سالی محمد بن سلمان و چشم‌انداز حکومت او بعد از پدرش برای چندین دهه پیش رو، می‌تواند امید شهروندان عربستان به چشم‌انداز توسعه را افزایش دهد. اما در این میان، قطعا اثرات منفی اقدامات او در افکار عمومی را نمی‌توان نادیده گرفت. از یک سو قتل جمال خاشقجی و از سوی دیگر جنگ در یمن، به اهرم فشار افکار عمومی به دولت‌های غربی برای قطع حمایت از عربستان سعودی تبدیل شده است. در شرایطی که دولت‌های غربی به دلایل ژئوپولیتیک، میل و اراده کافی برای حمایت از جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان در یمن دارند، اما فشار افکار عمومی باعث شده است تا حکومت‌های غرب برای کمک به عربستان سعودی به زحمت بیفتند. برای دولت‌های غربی، به ویژه قدرت‌های اروپایی، رابطه با عربستان سعودی همزمان با جنگ یمن دو دستاورد در پی دارد، یکی درآمد حاصل از فروش اسلحه به عربستان و دیگری کنترل بر آبراه استراتژیک باب‌المندب. دولت‌های غربی به شکل بنیادین علاقه‌مند هستند که کنترل بر آبراه استراتژیک تنگه باب‌المندب در اختیار یک متحد غرب قرار گیرد و در این مسیر از نفوذ عربستان در یمن استقبال می‌کنند، چرا که از نظر آنها گزینه جایگزین برای عربستان، کنترل جمهوری اسلامی ایران و انصارالله یمن بر این آبراه است که از نظر آنها عناصر غیرمتحد و غیرهمسو تلقی می‌شوند. در چنین شرایطی دولت‌های غربی با وجود منفعت اقتصادی و سیاسی که در کمک به عربستان در جنگ یمن می‌بینند، به دلیل فجایع انسانی در این جنگ و همزمان قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در یک کشور خارجی، به‌شدت تحت فشار قرار دارند تا کمک‌های خود را به حکومت سعودی قطع کنند. نیاز متقابل سعودی و غرب به یکدیگر باعث شده است تا تلاش‌ها برای مهار افکار عمومی و بهبود وجهه عربستان در رسانه‌های غربی و در میان افکار شهروندان کشورهای اروپایی و امریکا، سرعت بیشتری بگیرند و ریاض سرمایه‌گذاری بیشتری برای گشایش درهای خود به روی گردشگران خارجی و انتشار تصاویر دلچسب‌تر و فریبنده‌تر از عربستان سعودی به جای تصاویر فجیع و دردناک جنگ و قحطی در یمن، انجام دهد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/161428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی