اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جزئیات منتشر‌نشده از ساقط‌کردن گلوبال تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
جزئیات منتشر‌نشده از ساقط‌کردن گلوبال
k ١٣
٥
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امیر خوش‌قلب، معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، جزئیات منتشرنشده‌ای را از ساقط‌کردن هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران تشریح کرد. او همچنین درباره سامانه موشکی باور 373 توضیحاتی داده که خلاصه این مصاحبه در ادامه می‌آید:
‌اعلام آسمان امن فضای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک ادعا نیست. امنیت آسمان ایران یک اقرار از سوی سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های تأثیرگذار در حوزه هوانوردی است که این مهم را به صورت بین‌المللی و رسمی اعلام کرده‌اند و سال‌هاست بر این موضوع تأکید دارند. این نشان از آن است که در حوزه دفاع هوایی و هوانوردی، هم‌افزایی بسیار خوب و کاملی بین نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد که این هم‌افزایی و اقدامات مشترک، ما را به اینجا رسانده که سازمان‌های بین‌المللی فضای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در غرب آسیا به‌عنوان امن‌ترین فضا اعلام کنند.
‌اقدامات پدافند هوایی لحظه به لحظه و حتی کمتر از شش ثانیه در حال انجام است و فرزندان ملت ایران در شبکه پدافند هوایی، نوع فعالیت این پروازها را در فضای خودمان رصد می‌کنند. کاملا موقعیت‌شناسی می‌کنیم، کاملا مراقب و مواظب هستیم که خدای ناکرده در مقابل تهدیدی قرار نگرفته یا در مقابل خطرات جوی قرار نگیرند و هرگونه نیازمندی‌ها را برای پروازهایی که وارد فضای جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، ایجاد کنیم.
‌این نشان از همکاری بسیار نزدیک پدافند هوایی با سازمان هواپیمایی کشوری دارد و موارد این‌چنینی باعث شده فضای ما، فضای امنی باشد و این ادعا نیست؛ در چند سال گذشته نیز اسناد و مدارک آن موجود است که مورد خاص و مشکوکی نداشته‌ایم. پروازی نبوده است که وارد فضای ما شود و نتواند از ما خدمات بگیرد؛ همه شرایط را برایش مهیا کرده‌ایم و در بعضی از مواقع مسیرها را برایشان کوتاه می‌کنیم.
‌درباره عملیات ویژه برای انهدام پهپاد پیشرفته آمریکایی: بخش دیگر اقدامات ما، اقدامات تاکتیکی ویژه است. یکی از مواردی که دقیقا اینجا پیش آمد، دفاع در عمق بود؛ یعنی ما فعالیت این پرنده را کاملا رصد کردیم که به چه شکل پرواز می‌کند، مسیرش را می‌دانستیم که به چه شکل در حال آمدن است؛ کاملا تحت رصد شبکه یکپارچه پدافند هوایی بود؛ حتی از لحظه اول پرواز. این پرواز به شکلی به ما نزدیک می‌شد و مسیر را طی می‌کرد که قوانین و مقررات بین‌المللی جاری را رعایت نمی‌کرد؛ یعنی کاملا اقدامش اقدامی تهدیدآمیز، خصمانه و با حداقل‌های اصول پروازی بود؛ به شکلی که این پهپاد آمریکایی حتی سامانه شناسایی خودش را هم خاموش کرده بود.
‌ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید، کاملا رصد کرده و رفتارشناسی می‌کردیم دنبال چه چیزی است؛ شاید در همان مراحل اولیه کار می‌توانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم، اما اجازه دادیم کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار می‌دادیم که رفتارت را تصحیح کن و در قالب رفتارهای بین‌المللی قرار بده، اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد. در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در اقدامی بسیار سریع، به‌موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاق‌های عملیات مشترک داریم، با تصمیم‌گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک، در کوتاه‌ترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانه‌های نیروی پدافندی هوافضا در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود که نتیجه آن نیز برای مردم عزیز بسیار خوشحال‌کننده بود.
‌شاید در اذهان عمومی بیشتر در این حوزه صحبت شود که باور 373، کپی از سامانه موشکی 300 S است، اما واقعیت این است که ما باور 373 را با نگاه به سامانه‌های موجود تأثیرگذار در دفاع یکپارچه در دنیا الگوبرداری کرده‌ایم. از قابلیت‌های همه اینها استفاده و الگوبرداری کرده‌ایم و مهندسی معکوس انجام نداده‌ایم؛ یعنی این نبوده است که یک سامانه 300 S داشته باشیم سپس 300 S را خرد کرده تا مهندسی معکوس کنیم. ما باور داشتیم که باور 373 را به نتیجه می‌رسانیم.
‌باور 373 قابلیت‌های بسیار زیادی دارد؛ مهم‌ترین قابلیت این سامانه، آن است که در کنار همه قابلیت‌های فنی و عملیاتی، سامانه‌ای بومی است؛ یعنی ما در این سامانه نقطه گلوگاهی نداریم و نقاط مبهم تکنیکی و فنی و مهندسی برای ما در این سامانه دیده نشده است. این سامانه از ابعاد کشف، درگیری و موشکی، در تمام حوزه‌ها، سامانه‌ای کاملا بومی و تأثیرگذار در حوزه دفاع هوایی است. اکنون باور 373 در رقابت بسیار نزدیک و حتی بسیار جلوتر از سامانه‌های کلاس خودش است و این شعار نیست. قطعا امروز که ما سامانه باور 373 را در اختیار گرفتیم، جهش بسیار بزرگی در بازدارندگی دفاعی، در مقابل تهدیدات دشمن برایمان ایجاد شده است.
‌ قطعا سامانه موشکی S300 به عنوان یک سامانه دفاعی تأثیرگذار در بحث دفاعی در همه دنیا شناخته می‌شود و یک سامانه دفاعی خاص، تأثیرگذار و مهمی است اما این سامانه با آن تاکتیک‌ها و ظرفیت‌هایی که کشور سازنده به ما ارائه داده است، در حال حاضر در کشور ما استفاده نمی‌شود. ما از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این سامانه با توجه به نیاز بومی، تاکتیک‌ها و نیازمندی‌های شبکه یکپارچه پدافند هوایی استفاده می‌کنیم و به آن شکلی که کشور سازنده به ما داده، نیست. ما یک اصلی در پدافند هوایی با عنوان اصل «میکس» داریم. در چینش و آمایش سامانه‌های پدافند هوایی یک ترکیب و یک تنوع مناسب از همه سامانه‌ها را استفاده می‌کنیم که قطعا
S300 هم در این تنوع و ترکیب در کنار همه سامانه‌های بومی ما نقش دارد.
‌برنامه‌ریزی رزمایش‌ها قاعدتا بر مبنای سناریوهای تهدید است. هر ساله سناریوی تهدید تغییر می‌کند. تهدیدات ما با توجه به اینکه ما خودمان را ارتقا می‌دهیم و به‌روز می‌کنیم، تهدیدات ما هم تهدیدات متغیر و به‌روزی است. تهدیداتی است که خود را مجهز به امکانات و تجهیزات به‌روز می‌کند. بخش زیادی از رزمایش‌های ما که در طول سال در حوزه‌های مختلف در پدافند هوایی انجام می‌شود، رزمایش‌هایی است که قطعا در مقابل این سناریوی تهدید برنامه‌ریزی می‌کنیم.
‌ما رزمایش‌های متفاوتی داریم یک‌سری از رزمایش‌های ما نتایج بسیار خوب و گران‌بهایی دارد، رزمایش‌هایی است که شاید در نگاه بیرونی هیچ صدایی ندارد و کسی متوجه آن نشود ولی ما رزمایش‌هایی را انجام می‌دهیم که شاید دو تا سه هفته نیاز به زمان داشته باشد. رزمایش‌هایی است که در اتاق‌های عملیات ما، در پشت درهای بسته برای حصول به یک‌سری نتایج خاص عملیاتی که مدنظرمان است، انجام می‌شود. نتایجی که از این رزمایش‌ها برایمان ایجاد شده است و به دست می‌آید، فقط در حوزه کتاب‌ها، دفاتر و اسناد ما نیست، بلکه این رزمایش‌ها تجزیه و تحلیل شده تا نقاط ضعف و قوتش برای ما مشخص شود و قطعا ما در هر رزمایش یک نقاط ضعف تکراری نخواهیم داشت. قطعا تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل می‌کنیم.
درباره پرواز هلی‌شات‌ها و پهپادهایی بر فراز تهران در چند سال پیش:
بخشی از اقدامات ما لایه‌های پنهان ما است. از این بابت می‌گویم لایه‌های پنهان که لایه‌های بی‌صداست، یعنی شما چیزی نمی‌شنوید. ما در طول روز فعالیت‌های بسیار زیادی داریم. به هر شکل ریزپرنده‌ها برای ما یک تهدید است. اکنون فناوری و تجهیزاتمان به حدی رسیده است که نیازی به باروت و تجهیزات گرم برای مقابله با اینها نداریم. در این حوزه‌ها هم از سامانه‌های بی‌صدا استفاده می‌کنیم و قطعا این تهدیدات هم وجود دارد.
‌اینکه صدایی نمی‌شنوید، نشان‌دهنده موفقیت پدافند هوایی در این حوزه است که به‌خوبی توانسته ریزپرنده‌ها را کنترل کند. این ریزپرنده‌ها امروزه کاربرد عمومی و البته جاسوسی هم دارد اما ما در فضای داخلی کشور باید به نحوی مدیریت فضایی را انجام دهیم که نگرانی برای مردم ایجاد نشود. هم ما در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کاری که بر عهده ما گذاشته شده است را باید به بهترین شکل انجام دهیم و همچنین در کنار آن هم باید زندگی عادی مردم بدون ایجاد نگرانی و سروصدایی باشد، بدون اینکه بخواهیم منطقه خاصی را منطقه قرمز کنیم یا بخواهیم فضای آن منطقه را فضای امنیتی کنیم، کار خودمان را انجام می‌دهیم و همه اینها از هوشمندی، آگاهی و یکپارچه‌بودن اقدامات پدافند هوایی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) است.
‌به دلایل خاص امنیتی نمی‌توانم برای شما نام ببرم که چه کشورهایی به سمت ما آمده‌اند و در چه حوزه‌هایی مراودت‌هایی در حال انجام است. ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ما به حدی رسیده که در بسیاری از حوزه‌ها ما قابل قیاس با کشورهای بنام در حوزه پدافند هوایی نیستیم، بلکه با اقتدار جلوتر از آنها در حال حرکت هستیم، آنهایی هم که باید متوجه شوند، شده‌اند، مراقبت‌های زیادی در حوزه‌های دفاع هوایی اکنون در سطح کشور در حال انجام است. ما از تجربیات خودمان در اختیار کشورهای دوست قرار می‌دهیم.
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید
/

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/161401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی