سربازان جدید ارتش سایبری سعودی
تحلیل ویژه
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه -
سربازان جدید ارتش سایبری سعودی
k ٢٩
٥
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری| سیاست عربستان برای تبلیغات و تاثیرگذاری بر افکار عمومی در شبکههای اجتماعی با کنار رفتن دستیار پیشین محمد بن سلمان در امور امنیت سایبری، تغییر عمدهای کرده است. در شرایطی که پیش از این لشکری از حسابهای کاربری جعلی، قرار بود مسوولیت تبلیغ پادشاهی عربستان و آزار منتقدان را بر عهده داشته باشند حالا دولت عربستان دست به جیب شده است تا با سفرهای رایگان، مدلهای اینستاگرامی و اینفلوئنسرهای جوان شبکههای اجتماعی را برای تورهای رایگان به کشور بیاورد. در شرایطی که مسوول پیشین لشکر سایبری مبلغان محمد بن سلمان، ولیعهد دربار سعودی از انظار عمومی پنهان شده است و شایعاتی در مورد قتل او منتشر میشود، دولت عربستان سعودی سیاستهای تازهای را برای تبلیغات و اثرگذاری بر افکار عمومی از طریق شبکههای اجتماعی آغاز کرده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت عربستان سعودی، گروهی از جوانان اثرگذار غربی در شبکههای اجتماعی را با تقبل کامل هزینههای سفر برای تبلیغ به این کشور دعوت میکند. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است به تازگی تعدادی از کاربران فعال سفر در اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی برای سفرهای تفریحی رایگان به عربستان دعوت شدهاند تا به گفته مقامهای عربستان با «روی دیگر» این پادشاهی آشنا شوند. بلومبرگ سفر یکی از این کاربران به نام ایجی لال، مدل اهل لسآنجلس را مورد توجه قرار داده است که با بیش از 800 هزار فالوور اینستاگرام، ناگهان ماه مارس در میان عکسهایش در سواحل کشورهای مختلف با لباس شنا، تصاویر از سفر به اعماق بیایانهای عربستان سعودی با لباسهای پوشیده، منتشر شده است.
شاهزاده ترکی الفیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در مورد فعالیتهای تازهاش در جلب جوانان تاثیرگذار برای انتشار تبلیغات در مورد عربستان سعودی مینویسد: «چیزی که ما قصد داریم به جوانان غربی نشان دهیم این است که جدا از آنچه در رسانهها میخوانند، جنبههای دیگری هم در مورد عربستان سعودی وجود دارد. ... کارهای زیادی مانده است تا در عربستان انجام بدهیم تا بتوانیم توجه دیگران را جلب کنیم.» ترکی الفیصل به عنوان میزبان جلسهای با جوانان تاثیرگذار شبکههای اجتماعی که توسط کمپانیگیتوی برگزار شده بود از آنها دعوت کرد که برای تور رایگان 10 روزه برای بازدید از جذابیتهای گردشگری عربستان سعودی آماده شوند. همزمان بلومبرگ در گزارشی دیگر از آمادگی صدور ویزای فرودگاهی و آنلاین توسط عربستان سعودی برای شهروندان 40 کشور جهان خبر میدهد تا سفر گردشگران خارجی به عربستان تسهیل شود. به نوشته بلومبرگ، مقامهای سعودی تصمیم گرفتهاند، ویزاهایی با قیمت 120 دلار برای شهروندان 40 کشور منتخب از ماه آینده صادر کنند تا به رونق صنعت گردشگری این پادشاهی بسته کمک کنند.
به نوشته بلومبرگ، چند سال پیش امکان اجرای چنین برنامهای برای دعوت از مدلهای غربی برای حضور در خاک عربستان سعودی امکانپذیر نبود، آن هم در دورانی که پلیس مذهبی عربستان به صورت پیوسته بر پوشش زنان در خیابان نظارت میکرد و امکان رفت و آمد زنان در خیابانها به سختی میسر بود. بن فریمن، کارشناس اندیشکده مرکز سیاستگذاری بینالمللی در واشنگتن به بلومبرگ میگوید: «برنامه اثرگذاری عربستان بر افکار عمومی یک گام فراتر رفته است، اکنون به جای استفاده از لابیهای سیاسی و کمپانیهای روابط عمومی برای ایجاد جو مثبت در افکار عمومی، سراغ ارتباط مستقیم با افراد رفتهاند.» این کارشناس مسائل عربستان معتقد است بعد از اینکه تلاشهای محمد بن سلمان برای تغییر دیدگاهها به عربستان سعودی با قتل جمال خاشقجی به بنبست برخورد کرد «منطقی به نظر میرسد که این حکومت دنبال راههای جدیدی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی برود.»
به نوشته بلومبرگ در شرایطی که عربستان بعد از افشای ترور جمال خاشقجی به سرعت در حال از دست دادن دوستانش در سراسر جهان است، انتشار تصاویری اینچنینی از سفر آزادانه جوانان غربی به نقاط مختلف این کشور، فرصتی کمنظیر برای جلب افکار عمومی است. به نوشته بلومبرگ یک کمپانی دولتی سعودی با عنوان گیتوی (Gateway KSA) با هدف دعوت از کاربران تاثیرگذار شبکههای اجتماعی در غرب برای سفر رایگان به عربستان سعودی ایجاد شده است. ترکی الفیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی مسوول این موسسه در امریکاست. به نوشته بلومبرگ تاکنون نزدیک به 200 نفر از طریق برنامه گیتوی سفرهای رایگان به عربستان سعودی داشتهاند.
فعالیتهای موسسه گیتوی برای دعوت از مدلها و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی به عربستان سعودی در شرایطی منتشر میشود که مسوول پیشین عملیات سایبری پادشاهی سعودی و مشاور ارشد محمد بن سلمان، مدتی است از انظار عمومی مخفی شده است. به تازگی یک شهروند فلسطینی منتقد پادشاهی سعودی، ایاد بغدادی که خودش به دلیل تهدید جانی از سوی مقامهای دولتی عربستان سعودی تحت حمایت دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نروژ زندگی میکند با انتشار پیامی خبر داده است «سعود القحطانی، مشاور محمد بن سلمان به تازگی با استفاده از زهر مسموم و کشته شده است.» هنوز هیچ منبع مستقلی مرگ سعود القحطانی را که نامش با پروژه قتل جمال خاشقجی روزنامهنگار منتقد سعودی گره خورده بود، تاکید نکرده است اما مدهاست که خبری از این مقام بلندپایه سعودی منتشر نشده و در هیچ مراسم عمومی دیده نشده است. خبرگزاری رویترز ماه گذشته با انتشار گزارشی ضمن اشاره به تغییر متن زندگینامه این مقام سعودی از مشاور ارشد ولیعهد به رییس فدراسیون امنیت سایبری، برنامهنویسی و پهپاد سعودی تغییر کرده است. بر اساس گزارش رویترز، تلاش این خبرگزاری برای تماس با او موفق نبوده است. همزمان با اینکه هیچ شاهد جدی و مستقلی مبنی بر مرگ این مقام سعودی وجود ندارد هیچ شواهدی مبنی بر زنده بودن او نیز در هفتههای اخیر به دست نیامده است.سعود القحطانی که بسیار به شبکههای اجتماعی و فنون نفوذ اینترنتی علاقهمند بود از سوی منتقدانش با عنوان «آقای هشتگ» معرفی میشد. «آقای هشتگ» در شبکههای اجتماعی با «لشکری از مگسها» برای مبارزه با تبلیغات منفی علیه محمد بن سلمان و فعالان سیاسی که فساد و سرکوب در عربستان را افشا میکردند، مبارزه میکرد. فعالیتهای تبلیغی سعود القحطانی در کنار نقش او به عنوان بازوی اجرایی برنامههای سرکوب غیرمتعارف محمد بن سلمان، توجه رسانههای بینالمللی را به خود جلب کرده بود. سعود القحطانی در اقداماتی از گروگانگیری سعد حریری، نخستوزیر لبنان گرفته تا بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان سعودی در هتل ریتز کارلتون، نقش محوری بازی کرده بود. بهار سال گذشته خانواده لوجین هذلول، فعال حقوق زنان که به دلیل تلاش برای رانندگی در خاک عربستان سعودی زندانی شده بود از آزار جنسی و شکنجه او توسط سعود القحطانی در زندان خبر دادند. اما نقش او در ترور جمال خاشقجی، روزنامهنگار سعودی ساکن امریکا، توجه بینالمللی به این عامل ولیعهد جنجالی سعودی را افزایش داد. به نوشته رسانهها سعود القحطانی که پیش از این در حساب کاربری فعال توییترش نوشته بود «بدون اجازه محمد بن سلمان دست به هیچ کاری نمیزند» هنگام قتل جمال خاشقجی مستقیما از طریق اسکایپ با عاملان این ترور در تماس بود و دستورات را به آنها منتقل میکرد.خاشقجی از جمله منتقدان جدی عملکرد رسانهای نزدیکان محمد بن سلمان بود و حتی در مقالهای از تلاش برای تشکیل «لشکر زنبورهای الکترونیکی» برای مبارزه با «لشکر مگسهای الکترونیکی سعود القحطانی» نوشته بود. او از فعالان سیاسی عربستان خواسته بود با حضور فعال در شبکههای اجتماعی عمق بیعدالتی را در این پادشاهی نشان بدهند و با حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی، حق آزادی بیان و عقیده را که توسط ولیعهد و دستیارش، سعود القحطانی سرکوب میشود، تبلیغ کنند. حالا بعد از رسوایی جهانی قتل جمال خاشقجی و پنهان شدن سعود القحطانی از افکار عمومی به نظر میرسد، سیاست حضور پادشاهی سعودی در شبکههای اجتماعی هم تغییر کرده است. به نوشته بلومبرگ، مدیران کمپانیهای روابط عمومی و لابیهایی که در گذشته روابط بسیار نزدیکی با دربار سعودی داشتند بعد از ترور جمال خاشقجی به تدریج فاصله بیشتری از این پادشاهی میگیرند. همین موضوع باعث شده که عربستان سعودی مجبور شود، سراغ راههای دیگری برای تبلیغات در رسانهها و شبکههای اجتماعی غربی برود.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/161309/