اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بسیج شرکت ملی نفت ایران در کمک‎رسانی به مناطق سیل‎زده وزارت نفت

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - نقش‌آفرینی شرکت ملی نفت ایران در مدیریت بحران سیل در خوزستان، به عنوان نمونه‌ای از اجرای تعهدهای این شرکت در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی قابل توجه بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، در حادثه سیل اخیر در زادگاه نفت، همه شرکت‌های تابعه با نظارت شرکت ملی نفت ایران بسیج شدند و در مسیر خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده گام برداشتند. در این ارتباط ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی کمیته مدیریت بحران در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران در استان خوزستان، راهبردهای اساسی در جهت مهار سیل و بسیج کمک‌های عام‌المنفعه به هموطنان سیل‌زده، همگام با حفظ حداکثری تولید نفت و ایمن‌سازی تأسیسات نفتی تدوین و اجرایی شد.
این راهبردها که با هماهنگی کامل دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان به‌منظور مدیریت بحران صورت گرفته بود، با مشارکت فعال شرکت‌های تابعه از جمله ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری، نفت و گاز اروندان، مهندسی و توسعه نفت، پایانه‌های نفتی ایران، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، نفت خزر و مدیریت اکتشاف عملیاتی شد.
بهره‌گیری از تمامی امکانات فنی و توان نیروی انسانی فعال در این شرکت، به‌کارگیری صدها دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین و خدمات لجستیکی، اعزام گروه‌های تخصصی پزشکی به منطقه و ارائه خدمات درمانی، تهیه و توزیع غذای گرم، دارو و آب آشامیدنی، تامین کانکس و محل اسکان موقت برای سیل‌زدگان و تامین بخشی از وسایل و تجهیزات زندگی در کنار مدیریت و برنامه‌ریزی در پایش و کنترل منظم سطح تراز آب در مناطقی همچون تالاب هورالعظیم و مقاوم‌سازی تاسیسات صنعت نفت برای از بین بردن مخاطرات مربوط به نشت نفت در آب‌های سطحی و زیرزمینی از جمله خدماتی بود که طی بحران یک ماهه خوزستان از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه آن به سیل‌زدگان ارائه شد. هفته دولت بهانه‌ای است برای مرور این دستاوردها.
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت کشور که عمده فعالیت آن در استان خوزستان متمرکز است، افزون بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی با کمک‌رسانی همه‌جانبه در سیلاب اخیر خوزستان، با تلاش برای حفظ و راهبری عملیات تولید پایدار و انجام تعهدهای خود در قبال برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران، توانست به‌عنوان یکی از سازمان‌های اصلی کمک‌رسان به مردم سیل‌زده به‌خوبی نقش‌آفرینی کند.
با افزایش مستمر حجم بارش‌ها، این شرکت فعالیت‌های امدادی خود را آغاز و آن را در چند برای ساماندهی و دنبال کرد که تامین و اعزام انواع ماشین‌آلات شامل کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، غلتک، گریدر، کامیون، وانت، تریلر و پمپ آب ‌به مناطق مختلف از جمله شهرستان‌های باوی و اندیکا، بخش‌های اسماعیلیه و بامدژ، روستای بیت حمید مشراگه، ایذه و دشت آزادگان از اهم آن بوده است.
اختصاص نیروی انسانی ماهر و اپراتورهای زبده ماشین‌آلات برای تداوم عملیات امداد و ارسال تجهیزات ویژه عملیات حفاری مثل پمپ‌تراک، کمپرسور هوا، ژنراتور برق و... به‌منظور کمک به تخلیه فاضلاب در شهرها و مناطق سیل‌زده و ایجاد بیش از 70 کیلومتر سیل‌بند در نقاط بحرانی واقع در شهرستان‌ها، شهرها، روستاها و مناطق سیل‌زده و ایمن‌سازی کریدور خطوط لوله مشرف بر رودخانه کارون از دیگر اقدامات این شرکت در سیلاب اخیر به شمار می‌رود.
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان معین شهرهای باوی، کارون و اهواز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به‌عنوان معین مناطق مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، هفتکل و لب‌سفید، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به‌عنوان معین بخشی از شهرستان‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر و شرکت نفت و گاز آغاجاری به‌عنوان معین شهرهای شرقی استان خوزستان از جنوب و جنوب غرب، کهگیلویه و بویراحمد تا شهرستان‌های امیدیه، ماهشهر و هندیجان و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مارون و کارون نیز به‌عنوان معین مناطق روستایی اطراف شهر اهواز، شهر اهواز و کارون فعال بودند.
این در حالی است که هم‌زمان با امدادرسانی، پایش مستمر وضع خطوط لوله و چاه‌های در معرض سیل همراه با تمهیدات تخلیه اضطراری خطوط انتقال نفت در تلاقی با رودخانه‌ها در دستور کار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار داشت، همچنین به‌منظور راه‌اندازی و تعمیر فوری دیزل ژنراتورها و پمپ‌های اضطراری، کشیک 24 ساعته کارکنان در کارگاه مرکزی اهواز برنامه‌ریزی و اجرا شد.
ایجاد مسیرهای موازی و پمپ‌های اضطراری برای انتقال فاضلاب شهری مناطق مختلف شهرستان‌های اهواز و کارون (خرمکوشک، نیوسایت، زیتون کارگری و حصیرآباد و...)، تهیه و توزیع روزانه حدود هزار پرس غذای گرم با نظارت ایمنی و بهداشت صنعت نفت و هلال‌احمر استان خوزستان بین سیل‌زدگان و برگزاری نشست‌های روزانه مدیریت بحران با حضور اعضای ستاد بحران و گرفتن تصمیم‌های لازم برای برنامه‌ریزی و تداوم عملیات کنترل سیلاب را هم باید به مجموعه اقدام‌ها و برنامه‌های نفت‌خیز جنوب اضافه کرد.
شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با به‌کارگیری روزانه هشت دستگاه پمپ تراک، در حالی به رفع آب‌گرفتگی و دفع فاضلاب در مناطق مختلف اهتمام داشت که مدیریت امور فنی این شرکت به پمپ تراک‌های در اختیار خود که نقش مهمی در عملیات تعمیر و انگیزش چاه‌های نفت دارند، نیاز داشت اما تعدادی از آنها را برای امدادرسانی به مناطق در معرض سیل ترخیص کرد. این پمپ تراک‌ها در کوت عبدالله، شیبان، بیمارستان گلستان، پل پنجم، پل سیاه، پست 400 کیلو ولت شمال غرب اهواز و دیگر مناطق مورد نیاز مستقر شدند و به‌صورت تمام‌وقت نقش موثری در جمع‌آوری سریع آب و تخلیه فاضلاب و جلوگیری از بروز حوادث در این مناطق ایفا کردند.
ایجاد پایگاه سلامت بهداشت روانی - اجتماعی خانواده با هدف کاهش فشارهای روانی ناشی از حادثه سیل و سازگاری با محیط پیرامون و نیز اعزام گروه پزشکی به همراه آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز در بین سیل‌زدگان و توزیع کمک‌های جمع‌آوری شده کارکنان صنعت نفت جنوب ازسوی بسیجیان حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان به مناطق سیل‌زده از دیگر اقدام‌های این شرکت بوده است.
در سیلاب اخیر، تخلیه آب مزارع چند روستای شهرستان دشت آزادگان به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شد. به این منظور 14 دستگاه انواع ماشین‌آلات مورد نیاز و خودروی سبک و سنگین برای تخلیه آب مزارع اختصاص یافت. بر این اساس با استقرار تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفت‌خیز جنوب، پنج نقطه از سیل‌بندهای تخریب‌شده در زمان سیلاب ترمیم و حدود 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای دفار، دبیه، کسر، صفاف/ شماریه و مسیر چزابه دشت آزادگان از آب خارج و آماده کشت تابستانه و پاییزه شد.
این حجم از خدمات در حالی صورت گرفت که این مدیریت هم‌زمان مسئولیت پشتیبانی از واحدهای ستادی و عملیاتی، تاسیسات و خطوط لوله، دکل‌ها و پروژه‌های تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را در پهنه پنج استان جنوب غرب کشور بر عهده داشته است.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در بحبوحه سیلاب و آب‌گرفتگی، موفق به کنترل نشت نفت لوله 20 اینچ نفت ارسالی به آبادان در کیلومتر 80 جاده اهواز – آبادان و جلوگیری از انتشار آلودگی در آب‌های جمع شده از سیلاب شد. به همت این شرکت 600 بسته مواد غذایی به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون ریال شامل برنج، خرما، رب گوجه، تن ماهی، کنسرو، قند، شکر و چای جمع‌آوری و به مناطق سیل‌زده ارسال شد.
پیش از این و در ابتدای بروز سیلاب، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اقلامی شامل مواد غذایی تازه، وسایل بهداشتی و پوشاک، اسباب‌بازی، پتو و زیراندازهای مناسب و یک محموله حاوی اقلام مورد نیاز برای احداث سیل‌بند از جمله گونی، بیل و کلنگ و... برای مناطق در معرض سیل، تامین و ارسال کرده بود.
از همان ساعت‌های ابتدایی اعلام هشدار ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برای مقابله با بارش‌های سیل‌آسا و احتمال آب‌گرفتگی تاسیسات و اماکن در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. این شرکت به‌منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت در کاهش آلام شهروندان گرفتار و آسیب‌دیده ناشی از سیلاب در تامین غذای گرم شهروندان مشارکت کرد و کاروان کمک‌های غیرنقدی این شرکت مشتمل بر مرغ، برنج، روغن و رب گوجه به‌منظور تهیه 5 هزار پرس غذای گرم برای شهروندان سیل‌زده مسجدسلیمان تحویل فرمانداری شوشتر شد تا پخت و توزیع غذای گرم شهروندان با نظارت آن فرمانداری صورت گیرد.
بازگشایی جاده‌های روستایی در مناطق مختلف شهرستان‌های لالی و اندیکا، احداث خاکریز، ترمیم کانال و سیل‌بند در مناطق گوریه، شعیبیه حمیدیه و دیگر مناطق سیل‌زده استان - تامین و انتقال مواد غذایی برای پخت غذا، تامین آب شرب بهداشتی و سالم روستاهای درگیر با سیل، انتقال کادر پزشکی، عوامل انتظامی و ... به مناطق سیل‌زده، حمل سوخت ماشین‌آلات حاضر در مناطق سیل‌زده، کمک در برپایی موکب و تامین مواد اولیه پخت غذا از جمله دیگر اقدام‌های انجام شده این شرکت است.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری هم محموله‌هایی از وسایل و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان به ارزش 250 میلیون ریال را به همراه 6 هزار گونی 50 کیلویی برای احداث سیل‌بند به منطقه سیل‌زده حمیدیه ارسال و با استقرار موکب در پادگان شهید غلامی حمیدیه، نسبت به همراهی با سیل‌زدگان اقدام کرد. همچنین بنا به درخواست ستاد بحران استانداری خوزستان، ماشین‌آلات سبک و سنگین این شرکت برای مشارکت در خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده روستاهای دیلاویه، سودان، بیت صیوان، بیت سید محمد، روبیده، رشیده از توابع شهرستان اهواز و شهرستان رامشیر اعزام شدند.
شرکت ملی حفاری ایران
مسئولیت چهار منطقه شامل کوت عبدالله و روستاهای شهرستان کارون از جمله (بهر، فارسیات، شیرین‌شهر، جنگیه، عمیشیه و موران، ابودبس، وعیلیه، ابومشیلش، اسلام‌آباد چمیان)، حوزه فعالیت شهرداری منطقه 4 اهواز (از منطقه گلستان، پل فولاد تا شهرک اکباتان)، الهایی و روستاهای اطراف، منطقه دغاغله، سیدخلف و منطقه بامدژ (شامل روستاهای سیدسلمان، سیدنبی، سیدمعان، البونیس، حریه یک، دو و سه و گبیر یک، دو و سه)، روستای نبی‌اکرم و الباجی به شرکت ملی حفاری ایران محول شد.
اختصاص دستگاه‌های پمپ تراک (پمپ‌های فشار قوی که در عملیات حفاری استفاده می‌شود) برای تخلیه و جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب کلانشهر اهواز، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات لجستیکی برای تقویت و استحکام‌بخشی سیل‌بندهای نقاط شهری و روستایی کلانشهر اهواز و شهرستان کارون و ارسال خودروهای کمک‌دار از جمله امکاناتی است که دستور استقرار آنها در مناطق سیل‌زده از سوی شرکت ملی حفاری ایران صادر شد و به‌صورت شبانه‌روزی فعال بود، همچنین شمار ماشین‌آلات و تجهیزات به‌کار گرفته شده اعم از کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی، غلتک، کمرشکن، خودروهای سبک، سنگین و فوق‌سنگین، سوخت‌رسان و آمبولانس بیش از یکصد دستگاه اعلام شد که در صورت نیاز تعداد تجهیزات افزایش می‌یافت.
ساخت و تقویت سیل‌بند در روستای گبیر 2 به طول 600 متر، کمک به روستاییان برای تخلیه منازل منطقه سید خلف، تقویت سیل‌بند روستای بهر، زرگان و حومه کارخانه شیر پاستوریزه و همکاری در باز کردن مسیر آب در حوالی روستای دغاغله با به‌کارگیری یک گروهان نیروهای بسیجی از فعالیت‌های پایگاه مقاومت بسیج شرکت ملی حفاری ایران در روزهای سیل بود.
ستاد مدیریت بحران استان خوزستان هم کار 3 هزار و 500 متر عملیات استحکام‌بخشی و تقویت سیل‌بند منطقه عین دو را به این شرکت واگذار کرد که با اختصاص 70 دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین و ویژه برای این عملیات و افزایش ارتفاع سیل‌بند منطقه عین – 2، ایمن‌سازی از سوی یکصد نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران انجام شد.
شرکت ملی حفاری ایران همچنین افزون بر مشارکت در تامین مواد غذایی، در صورت نیاز نسبت به تدارک وسایط نقلیه لازم برای جابه‌جایی ساکنان مناطق روستایی تابع شهرستان کارون با دیگر دستگاه‌های عضو ستاد بحران همکاری داشت.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با توجه به سیلاب و تبعاتش در استان لرستان، تلاش خود را بر امدادرسانی به منطقه عملیاتی سرکان از توابع پلدختر این استان متمرکز کرد و در عین حال، با اعلام آماده‌باش به همه واحدهای عملیاتی و ستادی، اقدام‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد.
این شرکت با در اختیار داشتن سه شرکت زیرمجموعه شامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب و به‌واسطه فعالیت گسترده در سطح کشور اعم از استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان، در سیلاب اخیر که بسیاری از نقاط کشور را درگیر کرد، مسئولیت خطیری داشت و تلاش کرد متناسب با این مسئولیت، در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نقش موثری ایفا کند.
ایجاد راه مواصلاتی به طول حدود 14 کیلومتر از نقاط سخت‌گذر، کمک به برقراری شبکه برق روستاهای همجوار، توزیع اقلام غذایی بین مردم منطقه، ایجاد راه ارتباطی به یکی از روستاهای همجوار به طول حدود پنج کیلومتر و ارائه خدمات پزشکی توسط پزشک منطقه عملیاتی به مردم منطقه از اقدام‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بحران سیل خوزستان بود.
همچنین بر اثر بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در بعضی از روستاهای شهرستان سرخس از قبیل صمدآباد، دولت‌آباد، قوش‌علی‌جان و چاله‌زرد، نمایندگان شرکت نفت و گاز شرق با هدف کمک به سیل‌زدگان در مناطق آسیب‌دیده حضور یافتند و کمک‌رسانی شامل فعالیت‌هایی مانند اعزام ماشین‌آلات سبک و سنگین از قبیل تریلر، لودر، بیل‌مکانیکی و کامیون و استقرار آنها در مناطق آسیب‌دیده، همکاری با آبفای روستایی شهرستان سرخس و همچنین مساعدت و همکاری با کمیته بحران شهرستان سرخس در دستور کار قرار گرفت. تهیه و تامین مواد غذایی و کالاهای ضروری از طریق کمک‌های جمع‌آوری شده در شرکت نفت و گاز شرق نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده برای کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده بوده است.
این در حالی است که اعلام آماده‌باش کامل واحدهای مختلف از جمله اچ‌اس‌یی، ترابری، حراست، خدمات پشتیبانی، بهره‌برداری، تعمیرات و... در مناطق عملیاتی خانگیران و گنبدلی، استقرار ماشین‌آلات راهسازی در نزدیک‌ترین فاصله ایمن به نقاط مستعد سیلاب برای تسریع در امدادرسانی، ایجاد کانال برای هدایت و کنترل سیلاب، افزایش گشت‌های خودرویی برای پایش مستمر وضعیت جاده‌های مواصلاتی در تمامی ساعات شبانه‌روز از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق انجام گرفت.
شرکت مهندسی و توسعه نفت
همزمان با تشدید فعالیت سامانه‌های بارشی در حوزه کرخه که میدان‌های غرب کارون در دشت آزادگان عمدتا متاثر از این حوزه است، شرکت مهندسی و توسعه نفت با همه توان وارد کار شد و دوشادوش دیگر دستگاه‌ها همچون نیروهای شهرداری، وزارت نیرو و سپاه مشغول امدادرسانی و کنترل سیل در مناطق عملیاتی همچون رُفَیع شد.
اعزام 75 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین برای کمک به فرآیند مدیریت سیلاب در منطقه به‌ویژه شهر رُفَیع، توزیع هزار پرس غذا به‌صورت روزانه، احداث سیل‌بندی به طول هفت کیلومتر با هدف مقابله با سیل در شهر رُفَیع از اقدام‌های شرکت متن به شمار می‌رود.
همچنین شرکت متن به‌منظور انتقال هر چه سریع‌تر آب از کانال سلمان و صیانت از شهرهای اهواز، هویزه و رفیع، جاده سیدالشهدا را به‌طور کامل جمع‌آوری و افزون بر پاکسازی و لایروبی کانال‌های قدیمی بیش از 20 کانال آبراهی جدید احداث کرد.
خبر ممانعت وزارت نفت و دولت از انتقال آب به تالاب هورالعظیم برای آسیب نرسیدن به تاسیسات نفتی و تولید نیز از آن دست اخبار کذبی بود که در سطح رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. این خبر از آن جهت کذب بود که به اذعان بسیاری از کارشناسان نه تنها بیش از 90 درصد تالاب هورالعظیم به زیر آب رفت، بلکه بیشتر تاسیسات شرکت ملی نفت ایران نیز در این منطقه دچار آبگرفتگی شد. در این راستا شرکت متن در مواجهه با سیلاب اخیر حدود 50 دریچه در جاده‌های بین حوضچه‌های هورالعظیم ایجاد کرد تا آب آزادانه در این تالاب گردش کند. این شرکت به‌عنوان معین شهرهای رفیع و هویزه از هیچ تلاشی برای امدادرسانی دریغ نکرد.
هورالعظیم به‌واسطه جاده‌هایی که اغلب در زمان جنگ تحمیلی احداث شده‌اند به پنج حوزه تقسیم می‌شود و حدود 300 حلقه چاه نفتی در این محدوده قرار دارد. دلیل مشاهده برخی نقاط کم‌آب در این تالاب نیز این بود که ارتفاع حوضچه‌ها یکسان و همگن نیست. برای نمونه آب در مخزن 5 به دلیل ارتفاع بیشتر این مخزن به‌طور طبیعی عمق کمتری دارد. شرکت متن افزون بر صیانت از تجهیزات و تاسیسات خود و حفظ تولید، در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نیز حضور فعالی داشته و ایجاد بیش از 7 کیلومتر سیل‌بند در شهر رفیع از جمله اقدام‌های این شرکت است.
تصمیم‌های گرفته شده ازسوی شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره انجام کمک‌های مختلف به شهرهای معین (هویزه و رفیع) در احداث سیل‌بند، انجام خدمات درمانی و ارائه پشتیبانی‌های لجستیکی به شهرها و روستاهای تالاب هورالعظیم، هماهنگی کامل با ستاد مدیریت بحران استان در ارتباط با پاسخ به مسئولیت‌های اجتماعی خود، مدیریت تقسیم و توزیع آب ورودی به تالاب در حوضچه‌های مختلف و هدایت سرریز آن به عراق را می‌توان از اقدام‌های مثبت و ارزنده این شرکت برشمرد.
شرکت نفت و گاز اروندان
با توجه به مشارکت و اقدام‌های موثری که شرکت نفت و گاز اروندان در مهار و کنترل سیلاب اسفندماه سال گذشته در روستاهای خرمشهر، دارخوین و شادگان انجام داده بود، این شرکت همچون گذشته، معین شهرستان‌های شادگان و خرمشهر تعیین شد که توانست در مدت 30 روز، تعداد 250 دستگاه/ روز ماشین‌آلات سنگین برای مقابله با سیلاب اعزام کند و این خدمات تا حصول اطمینان از شرایط پایدار ادامه داشت.
اهم فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت در دو بخش نگهداشت تولید و پشتیبانی از مناطق سیل‌زده خرمشهر و شادگان ساماندهی شد که با توجه به استقرار مناطق عملیاتی در حاشیه رود کارون، کرخه و وجود چاه‌های نفتی در منطقه تالاب، خوشبختانه با کنترل‌های به عمل آمده هیچ‌گونه کاهشی در تولید رخ نداد.
بیش از 50 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین از قبیل جرثقیل، کمپرسی و بیل مکانیکی از سوی این شرکت برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار داده شد و نیز با به‌کارگیری بیش از 12 دستگاه کمپرسی، دو دستگاه لودر، دو دستگاه بیل‌مکانیکی و سه دستگاه کفی، با انجام 12 ساعت کار طاقت‌فرسا، سیل‌بند روستای مکسر از روستاهای بخش مرکزی خرمشهر در غرب کارون ترمیم و تقویت شد.
ترمیم و تقویت سیل‌بندهای روستاهای سبعه، سویچتی یک و ام‌نوشه، تامین حدود 30 هزار لیتر گازوییل و دو دستگاه سوخت‌رسان، تامین غذای روزانه، تهیه مقادیر قابل توجهی وسایل برای ایجاد سیل‌بند و تامین آب آشامیدنی برای سیل‌زدگان را از دیگر اقدام‌هایی است که با هدف کاهش خسارت و کمک به هموطنان در منطقه غرب کارون از سوی شرکت اروندان به ثمر نشست.
شرکت نفت فلات قاره ایران
از نخستین روزهای آغاز بارش‌ها و وقوع سیل گسترده در کشور، امکانات و نیروهای شرکت نفت فلات قاره ایران برای کمک به هموطنان سیل‌زده بسیج شد. به همین منظور سامانه جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه همکاران این شرکت به هموطنان سیل‌زده، راه‌اندازی و از طریق منابع رسمی به‌سرعت در اختیار هم‌میهنان آسیب‌دیده از سیل قرار گرفت. همچنین محموله کمک‌های این شرکت شامل پنج تن برنج، 12 قایق بزرگ، 16 کایت دو نفره و ... در مراحل مختلف در مناطق شرکت نفت فلات قاره ایران بارگیری و به مناطق سیل‌زده استان خوزستان ارسال شد.
شرکت پایانه‌های نفتی ایران
شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تشکیل کمیته بحران برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل، به حالت آماده‌باش کامل درآمد. کمیته ارزیابی بحران در شرکت پایانه‌های نفتی در مناطق عملیاتی شمال، خارک و خوزستان برای ادامه کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده تشکیل شد. پایانه‌های نفتی ایران ضمن اعلام آمادگی کامل نیروی انسانی خود برای خدمت‌رسانی به ساکنان مناطق سیل‌زده همه امکانات و تجهیزات را برای امدادرسانی فراهم ساخت و کمک‌رسانی و تخلیه آب در شهر سیل‌زده آق‌قلا، پایانه نفتی نکا، تامین تجهیزات لجستیک و عملیاتی از جمله بیل مکانیکی و... را در دستور کار قرار داد.
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
نخستین کاروان تخصصی امداد و نجات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس متشکل از ٤٠ نفر از کارکنان این سازمان در قالب اردوی جهادی به مناطق سیل‌زده خوزستان و لرستان اعزام شد. اعزام و انتقال شناورها و صیادان خبره منطقه، مواد غذایی، گونی، بیل، پمپ‌های آب و لجن‌کش، اقلام بهداشتی و... از مهم‌ترین خدمات منطقه ویژه پارس به سیل‌زدگان استان خوزستان بود. همچنین جمع‌آوری و انتقال کمک‌ها به مردم و مناطق سیل‌زده کشور به‌صورت روزانه در منطقه ویژه پارس و با مشارکت کارکنان صنعت نفت و شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در منطقه تداوم داشت. کمک‌های اهدایی کارکنان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل آب‌معدنی، خشکبار، مواد شوینده، پمپ آب، پتو و یخچال است که به‌وسیله یک دستگاه تریلر و چهار دستگاه کامیونت به اهواز حمل شدند. همچنین تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان 3 هزار بسته غذایی با هماهنگی هلال‌احمر بین سیل‌زدگان اهواز توزیع شد.
مدیریت اکتشاف
شورای نیکوکاری مدیریت اکتشاف نیز در پی وقوع سیل اخیر و آسیب جدی به هم‌وطنانمان در شهرهای سیل‌زده، با همدلی و کمک‌های همکاران به یاری آنان شتافت. پس از درج اطلاعیه دریافت کمک به سیل‌زدگان در پورتال سازمانی، 10 نفر از همکاران مدیریت اکتشاف برای اعزام به این مناطق داوطلب شدند که با هماهنگی‌های انجام شده، این گروه جهادی به مدت پنج روز برای یاری‌رسانی به سیل‌زدگان به منطقه پل‌دختر اعزام شد.
گروه اعزامی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن اهدای اقلام جمع‌آوری‌شده و لوازم خریداری‌شده از محل کمک‌های نقدی کارکنان این مدیریت مانند فرش، پتو، البسه، گاز پیک‌نیک، حبوبات، شیر خشک، دارو و ملزومات بهداشتی نسبت به بهسازی منازل و همچنین پاکسازی لوازم به جا مانده از این حادثه در منطقه پل‌دختر اقدام کردند. در پی تامین یک دستگاه پلیشر فرش، بیش از 400 تخته فرش، موکت و پتو در محل‌های سیل‌زده شست‌وشو و به خانواده‌ها تحویل شد. مقداری از کمک‌های جمع‌آوری‌شده همکاران اقماری ناحیه سپهر و آرمان نیز به مناطق سیل‌زده ارسال شد.
شرکت نفت خزر
در پی جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی کشور به‌ویژه استان گلستان، کارکنان این شرکت همه امکانات لجستیک مستقر در منطقه نفتی خزر از جمله بیل مکانیکی زنجیردار، موتور پمپ‌های قوی تخلیه آب متعلق به شرکت صدرا، گروه آموزش‌دیده مهندسی و عملیاتی برای کمک به سیل‌زدگان و مقدار قابل توجهی مایحتاج از قبیل انواع کنسروها، آب‌معدنی، نان، پتو، مواد شوینده و چکمه را به این مناطق ارسال کردند. کارکنان شرکت نفت خزر همچنین با همیاری کارکنان شرکت‌های پایانه‌های نفتی و شرکت صدرا با حضور مستقیم در مناطق آسیب‌دیده استان گلستان، با اهدای کمک‌ها به یاری آسیب‌دیدگان و نیازمندان گرفتار در سیلاب شتافتند و همه کمک‌ها به‌صورت مستقیم به شهرستان‌های آق‌قلا، بندر ترکمن و گمیشان ارسال شد.
اعتبار 1300 میلیارد ریالی نفت برای مناطق سیل‌زده
شرکت ملی نفت ایران در راستای سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی وزارت نفت و ادامه خدمات عام‌المنفعه خود در امدادرسانی مستمر به سیل‌زدگان خوزستان، جبران بخشی از آسیب‌های واردشده به ساکنان این منطقه را در دستور کار قرار داده و مقرر کرده است تا طی یک برنامه جامع پنج‌ساله، 1300 میلیارد ریال به ارائه خدمات عمرانی در این مناطق اختصاص دهد.
بر این اساس، مشارکت در ساخت و بازسازی 109 مدرسه (شامل 609 کلاس درس) با اعتبار 500 میلیارد ریال، بازسازی 107 مرکز درمانی با اعتبار 400 میلیارد ریال و مشارکت در احداث و تعمیرات 9901 واحد مسکونی در 200 روستا با اعتبار 400 میلیارد ریال در شهرستان‌های مناطق نفت‌خیز در برنامه قرار گرفته که تاکنون بیش از 200 میلیارد ریال از آن اجرایی شده و مابقی نیز مطابق با تقویم زمانی، اجرایی خواهد شد.
توسعه همه‌جانبه صنعت نفت، همگام با ملاحظات سرزمینی و آمایشی، این نکته را مسلم ساخته است که شرکت ملی نفت ایران در مسیر تحقق اهداف ترسیم‌شده در سند چشم‌انداز با قاطعیت گام برمی‌دارد و با عبور از سد محدودیت‌ها، نقش حیاتی خود را در اعتلای ایران عزیز ایفا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/152191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

بن‌گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد

فرصت مذاکره؟

گاف جدید بایدن را ببینید!

داماد گرفتنش هم دردسره

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

اوکراین: اگر در برابر روسیه شکست بخوریم، «جنگ جهانی سوم» شروع خواهد شد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

چین: از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

میم مثل ماه، میم مثل مادر

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

حزب‌الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» را منتشر کرد

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی