اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ملاقات در قلعه برگانسون تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
ملاقات در قلعه برگانسون
٩٦٨
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اردشیر زارعی‌قنواتی| دیدار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «ولادیمیر پوتین»، همتای روس او، در «قلعه برگانسون»، اقامتگاه تابستانی رؤسای جمهوری فرانسه، اهمیت تاریخی داشت؛ چرا‌که در آستانه اجلاس کشورهای صنعتی جهان و همچنین تشدید مناقشات بین‌المللی و منطقه‌ای در چارچوب شروع «جنگ تجاری» و «جنگ سرد جدید» انجام گرفته است.
نشست دو رهبر فعال در تحولات بین‌المللی همچنین نشان می‌دهد که برخلاف روال سنتی و پیشین، در اتحادیه اروپایی هم‌اکنون بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که برای تعاملات جهانی و منطقه‌ای نیازی به اجازه برادر بزرگ‌تر در واشنگتن نخواهد بود. تشدید تضاد منافع بین قدرت‌های جهانی و به‌ویژه بین اتحادیه اروپا با دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا که متحدان سنتی جهان سرمایه‌داری را به عنوان رقیب در مقابل هم قرار داده است، برای طرف اروپایی این ضرورت را ایجاد کرده است که به دنبال همکاری و یافتن شرکای جدید برای مقاومت در برابر فشارهای آن سوی آتلانتیک باشد.
از طرف دیگر، با نزدیک‌شدن زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و با نخست‌وزیری «بوریس جانسون» بیش از همیشه احتمال خروج بدون توافق وجود دارد و اینکه ترامپ نیز برای ضربه‌زدن به این اتحادیه، پیشنهاد «توافق آزاد تجاری» با بریتانیا را داده است، به نظر می‌رسد که رهبران اروپایی برای مقابله‌به‌مثل در صدد ترمیم مناسبات خود با روسیه برآمده‌اند.جدا از اینکه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این دیدار ابتدا مکرون با انتقاد به همتای خود از او خواست تا در مقابل تظاهرات مخالفان تعامل به خرج دهد و متقابلا پوتین نیز با اشاره به سرکوب جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه جواب داد، اما بر‌اساس گزارش‌های منابع معتبر این دیدار در فضای تعامل و یافتن راه‌های همکاری انجام گرفته است.
بر اساس تجارب تاریخی، اروپای سنتی بعد از جنگ جهانی دوم و حضور دو ابرقدرت آمریکا و شوروی در جهان پساجنگ، برای حفظ موقعیت خود همواره دو امکان انتخاب در مقابل خود داشته است. انتخاب اول که همواره سیاست مورد نظر اروپای لیبرال دموکرات بوده است تا قبل از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرایش و اتحاد استراتژیک با ایالات متحده بوده است که از همه نظر منافع مشترک را دنبال می‌کردند.این انتخاب که مطلوب طرف اروپایی بوده است، اما بعد از چرخش واشنگتن به سمت «ترامپیسم» و نقض حقوق شرکای سنتی در چارچوب یک سیاست «مرکانتلیستی» از سوی دولت ترامپ موازنه قدرت را به زیان طرف اروپایی بر هم زد و امروز تقریبا در همه حوزه‌ها «تضاد منافع» جای «انطباق منافع» را گرفته و حتی رئیس‌جمهوری آمریکا و حلقه اطرافیان او عزم خود برای انحلال اتحادیه اروپا را پنهان هم نمی‌کنند.در چنین شرایطی این انتخاب اول دچار دست‌اندازهای سختی شده است و اروپا را در موقعیتی قرار می‌دهد که در چارچوب تسلیم به سیاست‌های باج‌خواهانه ترامپ به یک شریک درجه دو و در‌حاشیه قرار‌گرفتن، گردن بگذارد که بدون تردید با همه ‌در‌هم‌تنیدگی ساختاری، نمی‌تواند مورد قبول قرار گیرد.
انتخاب دوم برای اروپا، به‌ویژه بعد از پایان جهان اردوگاهی، تعامل با روسیه و تحکیم مناسبات با چین خواهد بود که این دو کشور امروز یک محور متحد در عرصه مناسبات جهانی را شکل می‌دهند. گرایش به طرف شرق البته برای اروپای لیبرال آسان نخواهد بود، چرا‌که اصولا ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و امنیتی دو طرف اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و به همین دلیل اصولا بحث اتحاد با این محور در تقابل با آمریکا از اساس منتفی است.
بنابراین مذاکرات مکرون و پوتین در چارچوب یافتن نوعی از تعامل حول اشتراکات و ایجاد موازنه در مناسبات دو طرفه برای حفظ تعادل در ژئوپلیتیک بین‌المللی انجام می‌شود و این دنباله همان روندی است که از چند سال پیش در روابط بین اتحادیه اروپا با چین دنبال شده است. این یک اصل ساده در حوزه مناسبات سیاسی و حتی اقتصادی است که وقتی درب خانه متحد قدیمی روی دیگری بسته می‌شود، او نیز به ناچار درب باز متحد‌‌ جدیدی را می‌زند که در شرایط متفاوت، منتظر شریک و میهمان تازه است.
نیاز هر دو طرف مذاکره‌کننده در قلعه برگانسون (پوتین- مکرون) برای جستن راه‌های تعامل با شرکای تازه برای خروج از فشار یک هژمون برتر اما در حال افول، یک ضرورت تاریخی است که حتما در رویکرد جدید دو قدرت جهانی قرار دارد. از یک‌سو اتحادیه اروپایی با توجه به رقابت بزرگ در عرصه ژئوپلیتیک جهانی به‌خوبی می‌داند که برای اعمال فشار بر طرف آمریکایی نزدیک‌شدن به محور روسیه- چین تنها امکان ممکن و مطلوب حداقل در این مرحله از تحولات بین‌المللی است.
از دیگر سو، طرف روسی هم که بعد از فروپاشی شوروی و به‌ویژه تحولات چند سال اخیر به‌شدت تحت فشار محور آنگلوساکسونی در لندن- واشنگتن بوده است، با درک شکاف‌های موجود این محور با اتحادیه اروپا به‌خوبی می‌داند که نزدیکی با این اتحادیه و از جمله فرانسه می‌تواند موازنه را تا حدود زیادی به سود خود تغییر دهد.
از آنجا که این دیدار تنها چهار روز قبل از برگزاری نشست گروه هفت (G7) در شهر بندری «بیاریتز» در جنوب غربی فرانسه انجام شده و پوتین نمی‌تواند در این اجلاس شرکت کند، نتایج نشست او با مکرون و تفاهمات وعده‌داده‌شده می‌تواند دست همتای فرانسوی‌اش را برای رقابت با دوگانه ترامپ- جانسون تقویت کرده و بازی پدرخوانده را به‌هم بزند.
البته در این میان رئیس‌جمهوری فرانسه تنها نیست و بدون تردید آنچه در دیدار او با پوتین گذشته است ارتباط محتوایی با مناسبات روسیه با اروپا و به‌‌ویژه قدرت‌های سنتی این مجموعه خواهد داشت. به همین دلیل، در آستانه نبرد قدرت دو سوی آتلانتیک در نشست گروه هفت باید شاهد تقابل دوگانه «مکرون- مرکل» با «ترامپ- جانسون» باشیم که این‌بار بسیار فراتر از رقابت‌ها و اختلافات موردی در چارچوب مناسبات معمول گذشته خواهد بود.
در چنین شرایطی که نشست گروه هفت در این دوره شاهد اختلاف‌نظرهای اساسی بین قدرت‌های بزرگ خواهد بود، شطرنج سیاسی پوتین می‌تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد. جدا از ناکامی‌های ولادیمیر پوتین و دولت الیگارشیک او در حوزه داخلی اما در عرصه سیاست خارجی تجربه نشان داده است که رئیس‌جمهوری روسیه بازیگری زیرک است و بارها توانسته از شکاف بین دیگر بازیگران طوری یارگیری کند که سود متقابل برای هر دو طرف صحنه بازی را فراهم کند. بدون تردید نتایج مذاکرات رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه را باید در اجلاس گروه هفت دید و از همین حالا مشخص است که در این نشست نبرد سختی بین قدرت‌های بزرگ صنعتی برای تنظیم مناسبات رقم خواهد خورد، در‌حالی‌که نباید جایگاه مناسبات استراتژیک غرب را فراموش کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/149612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

از اصلاح دستمزد سلبریتی‌ها در تلویزیون تا اخبار تولید «پایتخت7» و وضعیت سریال «سلمان فارسی»

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون/ ویدئو

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

حرفهای جنجالی مجری سابق صداوسیما: تک تک مسئولان استعفا دهند/ ویدئو

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

افشاگری تلخ مجری تلویزیون از تصمیم به خودکشی/ ویدئو

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی