اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سرمقاله شرق/ آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی
١٤٢
٠
شرق / « آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم سیدمرتضی مبلغ است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با عنایت به ویژگی‌های ضروری برشمرده برای یک انتخابات آزاد، رقابتی و عادلانه و با توجه به لوازم یک سامان سیاسی منسجم و کارآمد، می‌توان مشکلات و خلأهای زیر را برای نظام انتخاباتی موجود در جمهوری اسلامی ایران برشمرد:
1 ـ فقدان ساختار حزبی انتخابات:
احزاب از لوازم اجتناب‌ناپذیر نظام‌های مردم‌سالار هستند. دلایل آن علاوه بر تجارب حاصل از کنش‌های سیاسی نظام‌های مردم‌سالار، در مطالعات و پژوهش‌های سیاسی اندیشمندان و نظریه‌پردازان سیاسی اجتماعی به نحو مفصل و همه‌جانبه مشخص شده است. کارکرد احزاب نیز به‌ طور مستقیم و جدایی‌ناپذیر در فرایندهای انتخاباتی و نهادهای منتخب مردم جریان می‌یابد. انتخابات در نظام‌های مردم‌سالار پیوندی ارگانیک و حقوقی با نظام‌های انتخاباتی آنان دارد؛ به این ‌معنی که در انتخابات سهم بالایی از کرسی‌های نهادهای انتخاباتی به احزاب تخصیص داده شده است و مردم به احزاب و فهرست نامزدهای معرفی‌شده از سوی آنان نیز رأی می‌دهند. این امر علاوه بر آثار مثبت و سازنده‌ای که در سامان سیاسی و ارتقای نظام مدیریتی کشور دارد، به سامان نظام انتخاباتی هم کمک شایانی می‌کند؛ ازجمله می‌تواند ثبت‌نام‌های ‌گسترده و بی‌ضابطه نامزدهای انتخاباتی را سامان‌مند و ضابطه‌مند کند و در تبلیغات انتخاباتی نیز تحول سازنده و بهینه‌ای ایجاد کند و بر میزان و کنترل هزینه‌های تبلیغاتی مؤثر واقع شود...
اما نظام انتخاباتی در جمهوری‌ اسلامی فاقد این امر ضروری است و نتایج ناگوار آن علاوه بر کاستی‌ها و ناکارآمدی‌های نهادهای برآمده از انتخابات، در بی‌هنجاری‌ها و ناکارآمدی‌های سامان سیاسی کشور نیز مشاهده می‌شود. از‌جمله کثرت و تعدد بسیار زیاد تشکل‌های سیاسی که گاهی هیچ‌گونه مبنا و پایه سیاسی و اجتماعی ندارد و به جای تعالی و کارآمدی سامان سیاسی موجب اختلال در آن می‌شود. همچنین فعال‌شدن و اثرگذاری افراد و جریان‌های خاکستری، باندی و غیرشفاف در روندهای سیاسی کشور که منجر به بروز انواع رانت‌ها و فسادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شده و می‌شود.
2 ـ نحوه نظارت بر انتخابات:
نظارت استصوابی به‌گونه‌ای که در نظام انتخاباتی موجود تفسیر و عمل می‌شود، مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئله فرایندهای انتخاباتی است و آسیب‌هایی را به نهادهای انتخابی وارد کرده و می‌کند که توضیح کلی آن در ویژگی اول انتخابات، یعنی «رقابتی‌بودن» آمده است.
3 ـ ضرورت تفکیک زمانی «ثبت‌نام برای رأی‌دادن» و «رأی‌دادن»
یکی از لوازم سلامت و حتی سهولت و شفافیت انتخابات به جدا‌بودن زمان ثبت‌نام برای رأی‌دادن و زمان رأی‌دادن مربوط می‌شود. نهاد اجرائی انتخابات حداقل دو هفته قبل از روز اخذ رأی باید برای مراجعه و ثبت‌نام رأی‌دهندگان مکان‌های خاصی را تعیین و اعلام کند و شهروندان ضمن مراجعه و ثبت‌نام برای رأی‌دادن، کارت‌ انتخابات را که در آن شعبه اخذ رأی مشخص شده است، دریافت می‌کنند و روز اخذ رأی با مراجعه به شعبه از پیش تعیین‌شده و ارائه کارت انتخاباتی، رأی خود را به صندوق می‌اندازند. این امر ضمن ساماندهی و سهولت مهم‌ترین بخش انتخابات، یعنی اخذ رأی از شهروندان، باعث جلوگیری از بخش مهمی از تخلف‌ها و تقلب‌های احتمالی می‌شود. متأسفانه در نظام انتخاباتی موجود، ثبت‌نام برای رأی‌دادن و رأی‌دادن هم‌زمان است و برای هیچ‌کس هم از قبل شعبه خاصی برای رأی‌دادن مشخص نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل مطرح‌شده درباره عدم تفکیک زمانی ثبت‌نام برای رأی‌دادن و رأی‌دادن، به دو بار مراجعه رأی‌دهندگان و نگرانی از احتمال کاهش مشارکت مردم مربوط می‌شود؛ اما اهمیت این امر از یک سو و اهمیت امر انتخابات از سوی دیگر و تبلیغ و ترویج این اهمیت برای شهروندان می‌تواند رافع نگرانی یادشده باشد. البته برخی کارشناسان راه‌حل دیگری را مطرح می‌کنند که منجر به دو بار مراجعه رأی‌دهندگان نشود و آن اینکه نهاد اجرائی انتخابات از قبل برای هریک از شهروندان، شعب اخذ رأی خاصی را مشخص و اعلام کند به‌گونه‌ای که هر شهروند مجاز باشد صرفا در آن شعبه ثبت‌نام کند و رأی دهد؛ اما این امر مستلزم دراختیارداشتن اطلاعات و محل سکونت همه شهروندان و دسترسی نهاد اجرائی به آنان است که حتی در صورت فراهم‌بودن زیرساخت‌های لازم آن، در عمل با مشکلات مختلف از جمله اطلاع‌رسانی مطمئن به شهروندان مواجه خواهد شد. این در حالی است که تاکنون مرکز جامع آماری و به‌روز‌شده شهروندان شکل نگرفته است.
4- تبعیض‌های گسترده سیاسی و تبلیغی
شرایط سیاسی و تبلیغی کشور با برخی تبعیض‌ها مواجه است که مستقیما در نظام انتخاباتی اثرگذار است و یکی از آسیب‌های جدی نظام انتخاباتی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر نحوه نظارت انتخاباتی که منجر به ایجاد فرصت‌ها و شرایط سهل و بی‌دغدغه و برابر برای همه جناح‌های سیاسی و چهره‌ها و فعالان سیاسی نمی‌شود و موجب محدودشدن و ازدست‌رفتن فرصت‌ها و ایجاد شرایط بسیار دشوار برای یک جناح سیاسی دیگر و برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی دیگر شده است، نحوه استفاده از فرصت‌ها و امکانات دستگاه‌ها و ارگان‌های گسترده تبلیغی کشور که از اموال عمومی استفاده می‌کنند، به‌گونه‌ای است که رانت‌های گسترده‌ای را برای یک جناح و برخی افراد فراهم می‌کند، این امر محدود به زمان انتخابات نیست، بلکه در پیشاانتخابات هم جاری است.درحالی‌که دستگاه‌ها و ارگان‌های تبلیغی و خبری عمومی کشور حق ورود به سوگیری‌های جناحی و اقدام له یا علیه جناح‌ها و احزاب و افراد را ندارند و علاوه بر آن میزان برخورداری عمومی جناح‌ها و احزاب و افراد از امکانات و فرصت‌های آن دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید برابر و عادلانه باشد و درخصوص استفاده انتخاباتی نیز صرفا باید براساس قانون عمل شود.
5- فقدان شفافیت لازم
پیش‌تر گفته شد که همه فرایندهای انتخاباتی به‌ویژه اخذ رأی، شمارش و تجمیع و اعلام آرا باید در مرئی و منظر عمومی قرار بگیرد و امکان نظارت عمومی بر آن فراهم باشد. به‌جز سه مورد پیش‌گفته؛ یعنی دلایل قانونی ردصلاحیت نامزدها - که صرفا باید به خود نامزد اعلام شود- و رأی شهروندان که باید مخفی باشد و وضعیت آرا در هنگام اخذ رأی از شهروندان که باید مخفی بماند، همه مراحل انتخابات باید کاملا شفاف و آشکار باشد. علاوه بر ایجاد سازوکارهای مناسب اطلاع‌رسانی و فراهم‌‌کردن امکان مشاهده همه مراحل و روند انتخابات توسط احزاب و نامزدها و رسانه‌های ارتباط جمعی، استفاده از امکانات پیشرفته ماشینی از لوازم ایجاد شفافیت انتخاباتی است؛ اما نظام انتخاباتی موجود از این جهت نیز با کاستی‌هایی مواجه است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/136684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی