اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مقصر اصلی پرونده‌های فساد اقتصادی اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / هفته قبل زمزمه حذف ارز 4200 تومانی مطرح شد، این هفته ریاست قوه قضائیه و برخی نمایندگان از فسادزا و رانتی بودن این سیاست انتقاد کردند اما رئیس سازمان برنامه از تداوم این سیاست خبر داد.
هفته گذشته زمزمه حذف سیاست ارز 4200 تومانی در رسانه‌ها مطرح شد. این هفته ریاست قوه قضائیه و برخی نمایندگان مجلس از فسادزا و رانتی بودن این سیاست انتقاد کردند. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت بدون توجه به آمار و نتایج این طرح در یکسال گذشته و برخلاف نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، از تداوم این سیاست و برقرار ماندن ارز 4200 تومانی خبر داد.
در حالی‌که دولت همچنان بر ادامه روند اختصاص ارز 4200 تومانی اصرار دارد و مسئولان دولتی علیرغم ادعاهای گذشته، امروز حامیان این طرح شکست خورده هستند؛ نمایندگان مجلس و حتی رییس قوه قضائیه این هفته درباره مفاسد و معایب این سیاست ارزی با رسانه ها و مردم به گفت‌وگو پرداختند.
ورود قوه قضائیه برای اصلاح قوانین فسادزا
یکشنبه شب رییس قوه‌قضائیه در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی پس از گذشت یکصد و ده روز از تصدی پست ریاست قوه، پاسخگوی عملکرد نهاد تحت مدیریت خود بود. یکی از بخش های اصلی این گفت‌وگو، نظر آیت‌الله رییسی درباره فساد ناشی از اختصاص ارز 4200 تومانی بود. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با برخی از قوانین که ذاتاً فسادزا هستند چگونه باید برخورد کرد، گفت: پرونده‌های فساد اقتصادی که در دادگاه‌های علنی اکنون رسیدگی می‌شود، محصول نوسانات قیمت و تفاوت نرخ بین ارز 4200 تومانی و ارز آزاد و برخی تصمیم گیری‌هاست.
ریاست قوه قضائیه با تاکید براینکه تصمیم گیری‌ها نباید زمینه رانت ایجاد کند، افزود: اگر زمینه رانت و رانت خواری فراهم شود، شاهد تولید پرونده خواهیم بود.
رئیسی ضمن توصیه به تصمیم‌سازان بر عدم گرفتن تصمیم‌های فساد زا، تاکید کرد: برخی از پرونده‌های اقتصادی از همین دست است که افرادی وام‌هایی را گرفتند که باید در جای خود مصرف می‌کردند، ولی در جای دیگر مصرف کردند. افرادی باید تسهیلات را برای تولید صرف می‌کردند، اما در مسیر دلالی استفاده نمودند. افرادی تسهیلات را گرفتند و باید در داخل اقدام می‌کردند، ولی از جای دیگری سر درآوردند.
رئیس قوه قضاییه با ذکر نکاتی در این زمینه تصریح کرد: باید تسهیلات به تولید کننده اختصاص یابد و به شعبه یک بانک اجازه داده نشود که بیشتر از مقدار مجاز اوراق بانکی صادر کند.تصمیم ما در دستگاه قضایی این است که از همه ظرفیت‌هایی که قوه قضاییه در شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز دارد، از خود بنده، دادستان کل، معاون اول تا روسای کل دادگستری و دادستان‌ها در جهت پیشگیری استفاده کنیم.
وی با یادآوری خاطره‌ای درباره زمان ریاست بر سازمان بازرسی کل کشور، ادامه داد: در آن زمان در مورد پرونده‌های اختلاس بحث 123 یا 124 میلیارد مطرح بود؛ بعد از مدتی پرونده‌های دیگر عدد و رقمش بالا رفت و بعد از آن سه هزار میلیارد مطرح شد. در واقع آدم‌ها فرق کرده و میزان جرم آنها بیشتر شده؛ اما جنس پرونده یکی است و نباید این اتفاق بیفتد.
آیت الله رئیسی ادامه داد: نسبت به اصلاح قوانین اگر با این موضوع مواجه شویم که عامل یک سوء جریان، یک قانون است و خود این قانون و مواد قانونی باعث این شده که یک سوء جریان پیش آید، پیش‌بینی شده است که به مجلس، پیشنهاد اصلاح قانون را از طریق سازمان بازرسی یا خود قوه قضاییه بدهیم.
مویدی خرم آبادی: در 9ماهه اول سال 97، حدود 112 هزار پرونده قاچاق کالا در قوه قضائیه تشکیل شده است
از ابتدای سال 97 و با اتخاذ تصمیم اختصاص ارز دولتی به واردات کالاها، طبق اظهارات موید خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 9ماهه اول سال، حدود 112 هزار پرونده قاچاق کالا در قوه قضائیه تشکیل شده و میزان کالای قاچاق مکشوفه ازنظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 89 درصد افزایش داشته است.
ولی ملکی: اختلاف ارز 4200 تومانی که با ارز آزاد بالای 10 هزار تومان است، به کجا می‌رود؟
در همین راستا، ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در نشست علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود تصریح کرد: فشار اقتصادی لجام گسیخته دمار از روزگار مردم درآورده است، در چنین شرایطی شنیدن تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی به خیریه‌ها، افراد و شرکت‌هایی که با جعل اسناد و نفوذ در بدنه وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی مبادرت به واردات ماشین‌آلات دست دوم می‌کنند، بسیار دردآور است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس، افزود: ارز دولتی 4200 تومانی برای کالاهای اساسی بود و هست، لیکن خبرهایی داریم و اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد، این نوع ارز به جای خود تخصیص پیدا نکرده است.
ملکی اظهار کرد: وزارتخانه‌های اقتصادی از قبیل صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی به ویژه وزارت اطلاعات شفاف‌سازی کنند که چه دست‌های آلوده‌ای پشت این بده و بستان‌ها وجود دارد. ما نمایندگان مردم هستیم، بنابراین باید مردم بدانند که منشاء این تخلف از کجاست، شما حساب کنید اختلاف ارز 4200 تومانی که با ارز آزاد بالای 10 هزار تومان است، به کجا می‌رود؟
سیدحسن حسینی شاهرودی: سیاست اشتباه بانک مرکزی باعث 4 نرخی شدن ارز شده است
همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز گفت: نرخ ارز باید در بازار تعیین و به گونه ای نباشد که از سوی دولت و به صورت دستوری اعمال شود. نقش بانک مرکزی باید نقش تعادلی باشد نه دستوری.
وی تایید کرد: سال گذشته اشتباهی که بانک مرکزی انجام داد این بود که نرخ ارز را تک نرخی کرد که این سیاست سبب افزایش نرخ ارز شد که پس از آن مجبور شدند که نرخ نیمایی و سنا را اعلام کردند که در حال حاضر ارز 4 نرخی است.
سید تقی کبیری: مدیریت یارانه‌ها به دست خود مردم سپرده شود
در همین راستا، سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در اختصاص ارز ترجیحی به واردکنندگان گفت: کالاهای اساسی که گفته می‌شود با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد می‌شوند، با همان قیمت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسند، این فضای به وجود آمده فقط برای افرادی خاص است که باید از ادامه آن جلوگیری کرد.
وی با بیان این‌که باید مدیریت یارانه‌ها به دست خود مردم سپرده شود زیرا به خوبی می‌دانند چگونه به صورت بهینه با توجه به نیازشان از آن استفاده کنند، اظهار داشت: انجام چنین کاری رانت را از بین خواهد برد و بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. واگذاری یارانه‌ها به مردم باعث می‌شود قیمت‌ها واقعی شوند و فشار از اقشار کم درآمد برداشته می‌شود.
عضو هیات رئیسه مجلس: بهتر است آقای روحانی در باره ادامه اختصاص ارز 4200 تومانی، به صورت شفاف توضیح دهد
اکبر رنجبر زاده، عضو هیات رئیسه مجلس نیز با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع ارز ترجیحی، گفت: برای مجلس و نمایندگان توجیه‌پذیر نبوده و مبهم است که چرا عده‌ای مخالف توزیع عادلانه کالاهای اساسی در کشور هستند. در بهترین وضعیت اقتصادی کشور و در شرایطی که تحریم هم وجود نداشته باشد اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود باید این موضوع به صورت مستقیم به مردم پرداخت شده و به جیب آنها برود نه اینکه دلالان، رانتخواران، سودجویان و منفعت‌طلبان از آن برخوردار شوند.
عضو هیات رئیسه مجلس همچنین افزود: در گستره ایران ما با 80 میلیون جمعیت و سیستم اداری موجود، امکان توزیع عادلانه کالاهای اساسی که موجب فربه شدن عده‌ای رانت‌خوار نشود، وجود دارد آن هم در شرایطی که 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده است.اگر این امر محقق نشود و در اقتصاد کشور اخلال ایجاد شود، مجبوریم از آقای روحانی سؤال کنیم که او هم در مجلس باید پاسخگوی نمایندگان مردم باشد.
نوبخت: دولت همچنان سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی را ادامه خواهد داد
البته علیرغم تمام این اظهارنظر ها، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای تفاهمنامه تامین 3 هزار میلیارد تومانی منابع مالی برای بازسازی و مناطق آسیب دیده از سیل در خصوص سیاست دولت برای تامین ارز کالاهای اساسی گفت: اولاً باید مشخص شود چه کسی گفته است دولت بنای حذف ارز 4200 تومانی را دارد و در ثانی دولت همچنان سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی را ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/123569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعتراض ایرلند به قانون ضد مهاجرتی انگلیس

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه

سکانسی از سریال «همه چیز آنجاست»

"حاج کمال" سنگ‌انداز می‌شود

اگر کیس بهتری سراغ دارید به من بگید

غیرتی شدن "مهران غفوریان" بخاطر دسته گل

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند

گزیده‌های نفتی هفته

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا

چین سفیر آلمان را احضار کرد

تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی

سروده نغمه مستشارنظامی در استقبال از غزل رهبر انقلاب

«پدر قهوه»، سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است

دستگیری رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه جورجیا در جریان اعتراضات به نسل کشی غزه!

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید

جزئیات مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی اعلام شد

بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه 86 ارتش اعطا شد

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

واکنش خبرگزاری دولت به حواشی دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی پاکستان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

تبدیل امر خیر به امر شَر

کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

پدر «نازنین» با اینکه دخترش عقد بمونه مخالفه!

مراقب باشیم واژه‌ها به خنجر تبدیل نشود!

دیدار وزرای دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای

واکنش مقام دولت به تصاویر ورود نظامیان به حریم دانشگاه‌های آمریکا

وزیر دفاع در اجلاس شانگهای: پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی یک اعلان هشدار بود

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

باکلاس‌ها با هر لباس چه گردنبندی میندازن؟

جانشین فرمانده سپاه: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه می‌دهیم

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

بری دادگاه بگی شوهرت با یکی دیگه رابطه داشته ؟!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی