اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرپرست اداره کل امور اوپک تأکید کرد

دستیابی به سیاست‌های واقع بینانه در صنعت نفت در گرو بررسی دقیق بازارهای جهانی وزارت نفت

دستیابی به سیاست‌های واقع بینانه در صنعت نفت در گرو بررسی دقیق بازارهای جهانی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - سرپرست اداره کل امور اوپک وزارت نفت بررسی دقیق تحولات کنونی و آینده بازارهای جهانی نفت از منظر عوامل بنیادین و تحولات ژئوپلیتیک منطقه و جهان را برای تعیین راهبردها و سیاست‌های صنعت نفت و گاز کشور ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، محمود بیرانوند روز جمعه (21 اردیبهشت) در نشست بررسی چشم‌انداز جهانی نفت، گاز و تغییر اقلیم که در حاشیه نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت برگزار شد، هدف از این نشست را به اشتراک‌گذاری نتایج تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز بازار نفت تا سال 2045 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و چشم انداز بازار جهانی گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و ملاحظات تغییر اقلیمی بر آینده صنعت نفت و گاز اعلام کرد.
وی تأکید کرد لازمه برآورد بلندمدت صحیح از آینده بازارهای نفت و گاز شناخت و مطالعه سه وجه مهم یعنی حکمرانی، ژئوپلیتیک، محیط‌زیستی و عوامل بنیادین بازار در سطح جهانی و منطقه‌ای است.
سرپرست اداره کل امور اوپک وزارت نفت با اشاره به نقش برجسته نفت و گاز در سبد انرژی جهان در آینده قابل پیش‌بینی گفت: طبق برآورد اوپک تقاضای جهانی نفت تا سال 2045 با افزایش حدود 16 میلیون بشکه در روز به 116 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین گاز سهم قابل توجهی در سبد انرژی جهان خواهد داشت و به سهم آن حدود 26 درصد خواهد رسید.
بیرانوند با تأکید بر جایگاه کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در بازار جهانی گاز گفت: این مجمع هم‌اکنون 70 درصد از ذخایر جهانی گاز، 42 درصد از تولید گاز جهان، 52 درصد از صادرات ال‌ان‌جی و 48 ‌درصد از صادرات گاز با خط لوله را در اختیار دارد.
وی با یادآوری این‌که سنگ‌بنای جی‌ئی‌سی‌اف را ایران در سال 1380 بنا نهاد و همواره نقش فعالی در این مجمع داشته است، اعلام کرد در راستای توسعه دپیلماسی انرژی کشور، جمهوری اسلامی ایران میزبانی بیست‌وششمین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف را در پاییز امسال به‌ عهده گرفته است که با مشارکت و همکاری همه‌ بخش‌های صنعت نفت نشستی در تزار بین‌المللی را برنامه‌ریزی و اجرا خواهد کرد.
سرپرست اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت با اشاره به حضور محمد حامل، دبیر کل جی‌ئی‌سی‌اف در ایران و بازدید از نمایشگاه نفت و نیز پژوهشگاه صنعت نفت، گفت وی درباره ظرفیت و توانمندی بالای صنعت گاز ایران بیان کرد که این بسیار جالب توجه است که صنعت گاز ایران در شرایط تحریم توانسته است حداکثر تولید را حتی از میدان‌های مشترک خود انجام دهد.
در ادامه، حسین یادگاری، رئیس مطالعات بازار نفت امور اوپک، مجامع و بازارهای بین‌المللی وزارت نفت در این نشست با بیان این‌که براساس برآوردهای اوپک میزان تقاضای جهانی نفت در سال 2025 به بیش از 106 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و طی دو دهه بعد و تا سال 2045 با 10 میلیون بشکه در روز افزایش به سطح 116 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، گفت: برای تأمین این میزان تقاضا، صنعت نفت و گاز جهان طی دوره 2023 تا 2045 در مجموع به 14 تریلیون دلار یا سالانه 610 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
وی مهم‌ترین چالش‌های کنونی بازار نفت و قیمت نفت را افزایش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی، وضعیت اقتصادی چین، پیش‌بینی رشد عرضه کشورهای غیراوپک، اعمال سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو آمریکا و تحولات ژئوپولیتیکی اعلام کرد.
همچنین در این نشست، کامران نیکی اسکویی، رئیس مطالعات گاز اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی انرژی وزارت نفت نیز با تأکید بر اهمیت بررسی بازارهای جهانی گاز برای کشوری همچون ایران که دومین دارنده منابع گازی جهان است، گفت: براساس پیش‌بینی‌ مدل جهانی گاز جی‌ایی‌سی‌اف سهم گاز در سبد انرژی جهان از 23 درصد کنونی به 26 درصد در سال 2050 خواهد رسید. این درحالی است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از 3 درصد کنونی به 17 درصد خواهد رسید.
اسکویی افزود: در حالی‌که تقاضای جهانی انرژی تا سال 2050 حدود 20 درصد افزایش می‌یابد، تقاضای جهانی گاز با 34 درصد افزایش به 5 هزار و ٣٦٠ میلیارد مترمکعب در سال 2050 افزایش خواهد یافت.
وی درباره تغییرات در نوع تجارت گاز در بلند مدت گفت: در بلندمدت تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) بر تجارت خط لوله غلبه خواهد کرد و حجم تجارت ال‌ان‌جی تا سال 2050 بیش از دو برابر و به حدود 805 میلیون تن خواهد رسید، همچنین سرمایه‌گذاری جهانی در بخش گاز تا سال 2050 به حدود 9 تریلیون دلار خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، شاهین محمدنژاد، رئیس محیط‌ زیست اداره کل امور اوپک وزارت نفت نیز در این نشست با بیان اینکه گزارش ارزیابی ششم هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم (AR6) که در سال 2022 نهایی و منتشر شد، لازمه محدودکردن گرمایش جهانی را کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای از طرق مختلف به ویژه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی اعلام کرده است.
وی گفت: طبق سناریوی هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم هدف آرمانی محدودکردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد به معنای کاهش 60 درصدی مصرف نفت و کاهش 45 درصدی مصرف گاز طبیعی تا سال 2050 نسبت به سال 2019 است. هدف نسبتاً آرمانی محدودکردن گرمایش جهانی به 2 درجه سانتی‌گراد به معنای کاهش 30 درصدی مصرف نفت و کاهش 15 درصدی مصرف گاز طبیعی تا سال 2050 است.
رئیس محیط‌زیست اداره کل اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت تصریح کرد: اجرای سناریوی گذار هیئت بین الدولی تغییر اقلیم، به معنای آسیب‌پذیرشدن دارایی‌های نفت و گاز تا اواسط قرن جاری میلادی و بلااستفاده‌شدن تأسیسات و دارایی‌های فیزیکی مرتبط با سوخت‌های فسیلی است. همچنین در این سناریو به سرمایه‌گذاری کلان مورد نیاز برای به‌کارگیری فناوری جذب و ذخیره‌سازی کربن (CCS) از جمله در تأسیسات نفت و گاز تأکید شده است که بایستی در صنعت نفت و گاز کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1229295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور اژه‌ای در منازل خلبانان شهید

نه مخبر برای کاندیداتوری منعی دارد، نه قالیباف

یک آرایشگاه کامل ... فقط 328 تومان

پدر شهید آل هاشم: الهی هیچکس داغ فرزند نبیند

طنین فریاد حیدر حیدر در تشییع شهید مظلوم آیت الله رئیسی

دستور افتتاح سفارتخانه کلمبیا در کرانه باختری

ادای احترام روسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو شانگهای به شهدای خدمت ایران

پیام تسلیت مقامات بوسنی و هرزگوین در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

پیکر شهید محسن دریانوش در پایگاه هشتم شکاری اصفهان تشییع شد

حضور وزیر کشور در مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی

اعتراف BBC به رونق دیپلماسی ایران در دوران امیرعبداللهیان

رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی

رفیق ساده نبود، عین داداشم بود

آغاز مراسم تشییع پیکر شهید امیرعبداللهیان در محل وزارت خارجه

ادای احترام 90 تن از مقامات کشورهای مختلف دنیا به شهدای خدمت

هیلی: به ترامپ رای می‌دهم، بایدن فاجعه است

عکسی از بازیگر «به کجا چنین شتابان» با همسرش

دختری که در صف استقبال پیکر رئیس‌جمهور شهید در فرودگاه بیرجند ایستاده، کیست؟

موج جمعیت مردم بیرجند در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی

توصیه تامل‌برانگیز سعید حدادیان به رئیس‌جمهور بعدی ایران روی آنتن زنده

ارزش وجودی همسر در نگاه امام صادق(ع)

قاضی‌زاده: شهید رئیسی در قبال ظالمین می‌ایستاد و در مقابل مظلومین متواضع بود

امضای دفتر یادبود شهدای خدمت توسط رئیس‌جمهور ارمنستان و وزیر خارجه برزیل

سرمقاله جام جم/ تابع محض ولایت

سرمقاله سیاست روز/ رسم عاشقی از خرمشهر تا...

سرمقاله آرمان امروز/ چشم‌انداز سیاست خارجی دولت چهاردهم

گزارش «کیهان» از سرخوردگی رسانه‌های معاند بیگانه

سرمقاله جوان/ خرمشهر‌های دیگر انقلاب

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می کند؟

چرا پیکر شهید رئیسی در بیرجند تشییع می‌شود؟

خرمشهر اینگونه آزاد شد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

سرمقاله اطلاعات/ به وقت همبستگی

قیمت طلای جهانی کاهش یافت

آمریکا مدعی سرنگونی چهار پهپاد یمن شد

تصویری از تابوت رئیس‌جمهور شهید در فرودگاه بیرجند

سرمقاله همشهری/ آخرین نامه به رئیس جمهور

رزمایش‌ «تنبیهی» ارتش چین در اطراف تایوان

صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری

سرمقاله اعتماد/ گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و امریکا؛ انگیزه‌ها و چشم‌انداز

سرمقاله ایران/ معجزه اخلاص

تصاویر هوایی از استقبال بیرجندی‌ها از رئیس‌جمهور شهید

حضور گسترده مردم بیرجند در مراسم تشییع رئیس‌جمهور

امروز پیکر شهید رئیسی در این مکان به خاک سپرده می‌شود

بسیج همه امکانات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تشییع شهدای خدمت

سرمقاله کیهان/ سید ابراهیم و راز این همه محبوبیت

سرمقاله وطن امروز/ راز یک بدرقه تاریخی

چهره ها/ قیافه متفاوت مازیار لرستانی در عکس جدیدش

اعطای نشان و لباس خادمی حرم امام رضا(ع) به خانواده شهید امیرعبداللهیان

قاب‌های متفاوت و دیده‌نشده‌ای از مراسم اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی