اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مدیرکل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت مطرح کرد

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا طی 2 دهه آینده وزارت نفت

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا طی 2 دهه آینده
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مدیرکل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: هم‌اکنون، براساس برآورده‌ها کشورهای آفریقایی بالاترین رشد اقتصادی را طی سال 1402 داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار شانا، سلیمان قاسمیان ظهر امروز (یکشنبه، نهم اردیبهشت) در نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آفریقایی در حوزه صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت و نیز فرصت‌های تکرارنشدنی بازار در این قاره، گفت: هم‌اکنون، براساس برآوردها، کشورهای این قاره بالاترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.
وی با اشاره به اینکه 7.2درصد از ذخایر هیدروکربوری جهان در قاره آفریقا قرار دارد، افزود: طی دو سال اخیر بیشترین اکتشاف‌های مواد نفتی و گازی جهان به‌ترتیب در کشورها نامیبیا، غنا، آنگولا و آفریقای جنوبی انجام شده است.
مدیرکل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت بیان کرد: هم‌اکنون در حوزه تقاضای فرآورده‌های نفتی و گازی شاهد افزایش تقاضا در قاره آفریقا هستیم. این قاره اکنون ظرفیت پالایشی روزانه 3 میلیون و 700 هزار بشکه را دارد که نسبت به مصرف داخلی خود بسیار کمتر است، ازاین‌رو ما می‌توانیم بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی خوبی در این قاره، به‌خصوص در شرق و جنوب آن داشته باشیم.
قاسمیان صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی پالایشگاه‌های موجود و صادرات فرآورده‌های نفتی و گاز مایع را از دیگر فرصت‌های ایجاد ارتباط بیشتر با صنعت نفت قاره آفریقا اعلام کرد.
افزایش 26درصدی مصرف گاز جهان تا 2040
براساس این گزارش، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه تا سال 2040 مصرف گاز در جهان 22 تا 26 درصد افزایش داشته و هم‌زمان شاهد افزایش تقاضای این حامل انرژی خواهیم بود، گفت: ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان همواره یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای تأمین پایدار گاز در دهه‌های آینده خواهد ماند.
وی با یادآوری اینکه صنعت گاز ایران طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی توانسته است تولید خود را از حدود 400 میلیون مترمکعب در سال 1389 به بیش از 875 میلیون مترمکعب در حال حاضر برساند، تصریح کرد: هم‌اکنون فرایند تولید گاز، از مرحله تولید تا توزیع، بدون حضور شرکت‌های خارجی و ازسوی متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون مدیریت بیش از 440 هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور را بر عهده دارد، افزود: در بخش ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار و پالایشگاه‌های گازی به‌ترتیب 92 و 76 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم. ما و 250 شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی مرتبط با ما می‌توانیم در زمینه احداث و تعمیرات خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، به کشورهای آفریقایی خدمات فنی و مهندسی ارائه کنیم.
نوشادی پروژه‌های بازیابی کربن، مینی ال‌ان‌جی، تولید هیدروژن از گاز، ساخت توربواکسپندر و حذف کربن را از پروژه‌های جدید در صنعت گاز دانست و گفت: هم‌اکنون ایران در بحث ساخت دو نوع توربوکمپرسور، بیش از 2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.
آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقا در حوزه پالایشگاهی
براساس این گزارش، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست تخصصی، گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه تعمیرات اساسی، تأمین تجهیزات، نگهداری و تولید در حوزه پالایشگاهی با کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ایران 30 سال پیش در زمینه تعمیر و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز 100درصد به خارج وابسته بود، بیان کرد: در سایه مدیریت دولت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده تحریمی پس از 45 سال تحریم و هشت سال جنگ، هم‌اکنون ضمن خودکفایی کامل در تعمیرات، پالایشگاه‌های نفتی خارجی را نیز تعمیرات اساسی می‌کنیم.
مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کمپرسورهای فرایندی، کاتالیست‌های بنزین‌ساز، مبدل‌های حرارتی، کولرهای آبی صنعتی، خدمات مکانیک، پایپینگ، عایق، فیلتر، ترانسفورماتور و ابزار دقیق را ازجمله صدها محور صادراتی خدمات فنی و مهندسی به قاره آفریقا اعلام کرد.
ایران سومین تولیدکننده ال‌پی‌جی دنیا
براساس این گزارش، امیر هوشنگ کرمی، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه هم‌اکنون قاره آفریقا در زمینه تولید و مصرف ال‌پی‌جی برابر است، گفت: این قاره به‌شدت به انرژی و سوخت نیاز دارد و ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز مایع (ال‌پی‌جی) می‌تواند در افزایش صادرات این حامل انرژی در این قاره، نقش‌آفرینی کند.
وی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون چین، هند و ژاپن به‌ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ال‌پی‌جی در جهان به شمار می‌آیند و در قاره آفریقا مراکش، مصر، تونس و آفریقای جنوبی به‌ترتیب بزرگ‌ترین واردکنندگان این حامل انرژی هستند.
سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران قیمت بالا و نبود اسکله‌های استاندارد را دو دلیل عمده مصرف پایین ال‌پی‌جی در قاره آفریقا دانست و گفت: تولید این ماده در ایران طی چند سال اخیر صعودی بوده و از 5 میلیون تن در سال 2021 به 7 میلیون تن در سال 2023 رسیده است.
صادرات 350 میلیون دلاری کود اوره به آفریقا
براساس این گزارش، بیژن چگنی، سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در این نشست تخصصی، با تأکید بر اینکه هم‌اکنون عمده محصول صادراتی پتروشیمی ایران به قاره آفریقا کود اوره است، افزود: هم‌اکنون سالانه حدود 350 میلیون دلار کود اوره به این قاره صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ایران 95 میلیارد دلار طرح پتروشیمی جدید و در حال اجرا دارد، تصریح کرد: از این مقدار تاکنون 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و مذاکرات برای 82 میلیارد دلار دیگر، از طریق فاینانس در حال انجام است.
سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صادرات کاتالیست را یکی از فرصت‌های ارتباط صنعت پتروشیمی ایران و قاره آفریقا اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ایران در زمینه کاتالیست به خودکفایی 95درصدی رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1224686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جلسات حمایتی بی‌نتیجه ماند؛ پیش‌بینی بازار سرمایه

درخواست دلاری از آیت الله هاشمی از زبان خودش

دلنوشته احساسی حامد سلطانی، مجری تلویزیون برای دخترش/ عکس

هفته‌های سخت کی‌یف؛ روس‌ها خارکیف را اشغال می‌کنند؟

پوتین یک وزیر مهم را برکنار کرد؛ اعلام دلیل تصمیم رئیس جمهور روسیه

بهره‌برداری 79 طرح نیمه‌تمام و آغاز عملیات 50 طرح تازه صنعت نفت در سال 1403

عصر ایران: آقای رائفی‌پور! این چند سوال را هم درباره پول‌های واریزی جواب بده

عکس زیباکلام، چند روز قبل از بازداشت؛ خوش و بش گرم با وزیر و معاون رئیسی

سِمت آینده "حسینی" به روایت تسنیم

خشونت در مدارس انکارناشدنی است

تهران لرزان، تهران رهاشده

چهره ها/ شوخی بامزه با عکسی از محمدرضا گلزار

احتمال جنجالی بزرگ در «جشنواره کن» برای سینمای فرانسه!

نقدی بر انتخاب «محمد خزاعی» به عنوان دبیر جشنواره فجر

مروری بر زندگی مریم میرزاخانی به مناسبت سالروز تولدش

«نگهبان آشوویتس»؛ حمله بی‌سابقه رسانه‌های اسرائیل به بایدن

چهره ها/ هانا غفوریان چه بزرگ شده!

ادعای ناصواب

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 24 اردیبهشت 1403

دیدار مقامات ارشد نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه حملات به غزه

دیدار رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با هنیه در دوحه

ادعای یک کارشناس در تلویزیون: انیمیشن شگفت انگیزان از روی شاهنامه ساخته شده است!

دیدار معاون سیاسی امیرعبداللهیان با نماینده سازمان ملل در امور افغانستان

عباس عبدی: این دولت ایران را در موقعیت سال 1366 قرار داده است

جانشین فرمانده کل سپاه: تلاش می‌کنیم قوت جمهوری اسلامی ایران را روز به روز افزایش دهیم

مروری بر فعالیت فودبلاگرها و موکبانگ‌ها

تحلیلگر اصولگرا: باید به میزان مشارکت پایین مردم توجه کرد

استاد ایرانی اقتصاد دانشگاه ویرجینیا: تحریم‌ها کار می‌کند

تهدید آب ایران

پیش بینی بورس دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

حزب‌الله بازهم گنبد آهنین را هدف گرفت

سبک بازی فرزاد فرزین در «قطب شمال» و تلاش نافرجام او!

نوباوه: طرفداران بایدن، ضداسرائیل شده‌اند

رئیس‌اتحادیه‌طلا: مخالف بستن بازار هستیم

سناتور مورفی: باید از اشتباهات جنگ‌های عراق و افغانستان درس گرفت

استقبال حماس از تصمیم مصر برای پیوستن به پرونده شکایت از اسرائیل در لاهه

جزئیات شکار یکی از بروزترین پهپادهای صهیونیست‌ها توسط جنبش جهاد اسلامی

شهادت 500 تن از کادر پزشکی و درمانی فلسطینی

بیوگرافی «سوگل خلیق»؛ بازیگری آرام و کاربلد

تاکید امیرعبداللهیان بر ارائه طرح‌های برنامه محور جهت گسترش روابط ایران و پاکستان

بیژن نوباوه: شکنندگی تفکر صهیونیستی آشکار است و اجازه نمی دهند در مورد هولوکاست حرفی زده شود

فکر فرار از خانه به سرم زده است

چه کسانی از فهرست یارانه 1403 حذف می‌شوند؟

آقای عیاری ما خیلی خوشحالیم که سینمای ایران شما را دارد

معاون حقوقی رئیسی: قراردادهای نفتی در صورت محرمانه‌نبودن باید شفاف شوند

سه نرخی شدن بنزین منتفی است؟

امیرعبداللهیان: ایران بر خاورمیانه غیر هسته‌ای تاکید دارد

تسنیم: استاندار سابق مازندران، معاون پارلمانی رئیسی می‌شود

آموزش تل سر با گل طبیعی در طبیعت

معمای عهدشکنی دولت در بازار سرمایه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی