اخبار محرمانه

آخرين مطالب

زمینه های انقلاب مخملی در اسرائیل تحلیل ویژه

زمینه های انقلاب مخملی در اسرائیل
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دیپلماسی ایرانی /متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی ودایع| وضعیت جنگ غزه و اوضاع خاورمیانه آنچنان متشنج است اوضاع داخلی سرزمین اشغالی از نگاه ها دور مانده است. اسرائیل که پیش از ماجرای هفتم اکتبر به یک عفونت سیاسی مبتلا شده بود ؛ این روزها دچار تب و لرز شده است. آسوشیتدپرس در تشریح وضعیت می نویسد ؛«اسرائیل در موقعیت متفاوتی نسبت به 6 ماه قبل قرار دارد. اسرائیل در غزه زمین‌گیر شده، اسرائیل درگیر اختلافات داخلی است، اسرائیل از منظر بین‌المللی منزوی شده و دائما اختلافاتش با نزدیک‌ترین متحدش (آمریکا) زیاد می‌شود. خطر وقوع یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر هم همچنان جدی است.»
اسرائیلی ها از آنچه به عنوان «جنگ استقلال دوم» قلمداد می شد به یک اختلاف بزرگ درباره مقصرین موفقیت طوفان الاقصی و ترس از ورود به جنگ مستقیم با ایران گرفتار شده اند. واقعیت داخلی سرزمین اشغالی این است که خشم فروخفته اعتراضات دامنه دار 40 هفته پیش از طوفان الاقصی در جامعه چندپاره صهیونیستی با وسعت بیشتری شعله ور شده است. 
خشم داخلی علیه نتانیاهو
معترضان لیبرال اسرائیلی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر صهیونیستی و کابینه عمدتا رادیکال مذهبی او به شدت خشمگین هستند. رسانه های چپ گرا همانند هاآرتص صراحتا می نویسند که «عملکرد کابینه نتانیاهو زمینه ساز موفقیت بزرگ حماس در هفتم اکتبر بوده است.»
نتانیاهو پس از طوفان الاقصی با یک دندگی در جنگ غزه نه تنها دستاوردی در نبرد تن به تن با حماس کسب نکرده که هم اسرائیل را متحمل هزینه های سنگین نظامی کرده که رژیم صهیونیستی را در منفورترین وضعیت ممکن مقابل افکار عمومی جامعه جهانی قرار داده است.
در این میان، مصیبت بزرگ برای اسرائیلی این است که 71 اسیر آنها در آتش خودی کشته شده اند. «الیناو زانگوکر»، مادر یکی از 134 اسیر که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند در جریان یک تجمع در مقابل پارلمان در شهر قدس اشغالی که برای چهارمین شب متوالی برگزار شد از نتانیاهو به عنوان یک «فرعون و یک قاتل فرزندان ارشد» یاد کرد. توهین اعضای کابینه نتانیاهو به خانواده های اسرا ، بر حجم خشم آنها افزوده است. این وضعیت منجر به افزایش حمایت ها از مخالفان نتانیاهو شده است.
لغو معافیت دانشجویان مراکز دینی از خدمت نظامی هم مساله جدیدی است که اختلاف حیثیتی احزاب حریدی با نتانیاهو را رقم زده است. وی احتمالا مجبور خواهد شد طی ماه‌های آینده قانونی را که مورد قبول احزاب حریدی و بقیه احزاب ائتلاف دولتی و دادگاه عالی باشد، تصویب کند و این مأموریتی تقریبا محال است.
خبرگزاری فرانسه می نویسد؛ بی بی در سرزمین اشغالی یک چهره کاملا منفور است . سخنرانی های اخیر نتانیاهو یک چهره بی رمق ،رنگ پریده ، حواس پرت و حتی پر استرس از نخست وزیر اسرائیل به نمایس می گذارد که در حال احتزار است. «لیمور لیونات» وزیر سابق دولتش و هم‌حزبی او در حزب لیکود سخنان بی بی را فاجعه‌بار می خواند. روزنامه چپگرای هاآرتص نوشت که «نتانیاهو همانند یک مستبد وحشت‌زده به نظر می‌رسید.»
برخی می گویند که سرعت نحیف شدن نتانیاهو با ادامه جنگ غزه سرعت بالاتری گرفته است. منتقدان بی بی پشت دیوار ندبه برای او آرزوی مرگ می کنند. 
«امانوئل نیوون» یک عضو سابق حزب لیکود و استاد علوم سیاسی می گوید: «نتانیاهو پیش از این بارها به لحاظ سیاسی دفن شده و باز سر برآورده است. اما این بار به خاطر رخدادهای هفتم اکتبر وضعیت فرق می‌کند. دیگر وضعیت مثل قبل نیست و کار بی‌بی تمام است. او 74 سال دارد در حالی که چندان ورزش نمی‌کند، شغل بسیار سختی دارد و از شش ماه قبل دستگاه تنظیم ضربان قلب گذاشته است.»
استراتژی بحران به بحران لیکود
شاید هر چهره دیگری جای بی بی بود نمی توانست از اتهامات ریز و درشت فساد مالی، قصور در ماجرای هفتم اکتبر و حجم بالای اعتراضات جان سالم به در ببرد ؛ نتانیاهو یک دیکتاتور باهوش است که برای بقا اسرائیل ، خاورمیانه و آمریکا را به آتش می کشد. راهبرد اصلی حزب لیکود از بحران به بحران دیگر است تا بتوانند در سایه دود تنش ها و جنگ قدرت را در سرزمین اشغالی حفظ کنند. 
فشارهای بین‌المللی تا آنجا پیش رفته که حتی اصلی‌ترین حامی این رژیم هم در 25 مارس نتوانست مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شود؛ قطعنامه‌ای که اعضای شورای امنیت در آن خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شده‌اند.
امروز می‌توان دید حمایتی که در روزهای نخست جنگ غزه از رژیم صهیونیستی وجود داشت، امروزه رفته‌رفته جای خود را به درخواست برای پایان جنگ داده و مراجع قضایی بین‌المللی هم به بررسی جنایات این رژیم می‌پردازند.
تضاد منافع آمریکا و اسرائیل
زمان در گسترش تنش های خاورمیانه به نفع آمریکا نیست. واشنگتن دغدغه های بزرگی در جنگ اوکراین برای نبرد با روسیه و در تایوان برای تنش با چین مواجه است. وزن کشی رفتارهای مداخله گرایانه آمریکا نشان می دهد که ظرف 180 روز گذشته اوضاع به کام روسیه و چین شیرین بوده است.
مخمصه بنیادین کاخ سفید اینجاست که آمریکا نمی خواهد با ایران وارد مواجهه مستقیم نظامی شود اما نتانیاهو درحال دامن زدن به این مساله کشنده است. از طرف ددیگر، واشنگتن مبتنی بر دکترین کلان اتحاد آمریکا ناچار به ادامه هزینه در حمایت از اسرائیل است. پارادوکس منافع و هزینه در قاموس رئالیسم آمریکایی یک وضعیت نامتعارف است که باتوجه به معادلات کلان جنگ سرد یک سرگیجه مضمن ایجاد می کند.
معضل بنیادین ذیل جنگ غزه این است که هنوز تل آویو تعمدا یک چشم انداز مطلوب شرکای غربی ارائه نکرده است تا جنگ بدون نقطه هدف ادامه پیدا کند. در همین حال، معاریو می نویسد که اسرائیل با شرایط پیچیده و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است که در پی تشدید تهدیدهای ایران به انتقام‌، اعتراضات اردنی‌ها در اطراف سفارت اسرائیل و بحران ناشی از کشته شدن امدادگرانی از موسسه خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی شدیدتر هم شده است، در واقع «اسرائیل» در بازگرداندن اسرا و ایجاد مشروعیتی بین‌المللی برای یورش به رفح شکست خورده و همراهی افکار عمومی جهان را از دست داد.
فکر مهندسی تغییر در تل آویو
آمریکا به هر قیمتی نیاز دارد به وضعیت داخلی سرزمین اشغالی سر و سامان داده و از طرف دیگر سطح تنش در خاورمیانه را کنترل یا نهایتا فریز کند. صهیونیست‌ها معتقدند که نتانیاهو به خاطر طولانی کردن جنگ برای اهداف سیاسی شخصی توافق تبادل اسرا را ناکام می‌گذارد. گانتس دلیل ماندنش در کابینه را حل پرونده اسرا در غزه و تضمین توافق با حماس و همچنین تنش در جبهه شمالی و احتمال جنگ گسترده‌تر با حزب‌الله لبنان می‌داند.
در معادله ای که ذهن واشنگتن را درگیر کرده ، «بنی گانتس» برای کنارزدن نتانیاهو یک گزینه جدی است. فرش قرمز کاخ سفید و سفر ماه گذشته گانتس به واشنگتن که با ناخرسندی علنی نتانیاهو همراه شد ، نشانه ای جدی از نقشه های دموکرات ها محسوب می شود. نکته پنهان اینجاست که «جورج سوروس» پدر انقلاب های مخملی دشمن خونی نتانیاهو محسوب می شود. داستان زمانی جذاب تر می شود که تشابه های رفتاری بین جریان لیبرال اسرائیل و جریانات اعتراضی مورد حمایت آمریکا مشاهده می شود. 
گانتس اگرچه در اطاق جنگ اسرائیل شریک نتانیاهو محسوب می شود اما ماجرای بگومگوهای آنها در رسانه ها درز پیدا کرده است. پایین آمدن جایگاه گانتس در نظرسنجی‌های یک ماه اخیر به وضوح دیده می‌شود. فشارها بر گانتس از داخل حزب وی برای اتخاذ یک اقدام که او را از نتانیاهو متمایز کند و به مرکز رهبری سیاسی در سایه جنگ بازگرداند، آغاز شده است.
در میان شعارهای معترضان اسرائیلی در سرزمین اشغالی یک مطالبه جدی وجود دارد ؛ «نیاز اسرائیل به انتخابات زودهنگام» که اتفاقا توسط رسانه های دموکرات ها مورد توجه قرار گرفته است. گانتس مدعی شد مشخص کردن موعد انتخابات اجازه ادامه جنگ و تلاش‌های امنیتی را خواهد داد و مانع ایجاد دودستگی خواهد شد.گانتس با کسب حمایت واشنگتن و اتخاذ مواضع مبهم درباره فردای جنگ غزه یا حتی نمایش چهره مقتدر مقابل جبهه مقاومت تلاش می کند فعلا در نظرسنجی ها یک چهره در سایه برای نخست وزیری اسرائیل باشد. گانتس فعلا منتظر اشاره کاخ سفید است تا یک انقلاب مخملی آرام بر علیه نتانیاهو در میان دود و آتش جنگ غزه رهبری کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1220328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

احداث پایگاه جدید بالگردهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

آثار و نتایج راهبردی جنگ غزه

پزشکان افسرده

سایه سنگین جنگ غزه بر ضیافت سالانه رئیس جمهور آمریکا با خبرنگاران

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان؛ 7 نفر شهید شدند

نتیجه جالب نظرسنجی کانال 13 اسرائیل درباره میزان اعتماد به نتانیاهو

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

ماجرای آسیب‌دیدگی سعید آقاخانی در پشت صحنه سریال «نون‌ خ»

ادای احترام خاص نوید محمدزاده به بازیگر پیشکسوت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

چهره‌ها/ تصویر یادگاری مهران غفوریان جلوی لامبورگینی چند میلیاردی!

نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم

سردار حاجی زاده: سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل، «اراده مردم» بود

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

چهره‌ها/ تیپ جذاب بازیگر فاصله‌ها و همسرش در بلژیک

مروری بر کارنامه پربار زنده‌یاد آتیلا پسیانی به بهانه سالروز تولدش

تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

پارچه دیواری برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پدافند هوایی ارتش: امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه

من شوهر نصفه و نیمه نمی خوام

نقشه فریبکارانه برای انتقام دختر جوان

14 لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کره‌ای

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

امیردریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

نظر اندیشمند روس‌تبار درباره آرمان نادر طالب زاده و موجودیت اسرائیل

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس

استاد روابط بین‌الملل: عده‌ای از شبهه روشنفکران در ایران آمریکا را بهشت دنیا تلقی می‌کنند

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

ارسطو بچه‌کُش!

روبرو شدن پدر سعید با بیتا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی