اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه تحلیل ویژه

کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / متن پیش رو در «مهر» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
کودتا در کشورهای آفریقایی مانند نیجر و گابن، یک بار دیگر ضرورت تاریخی مرور نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه را گوشزد کرد.

اخبار محرمانه


با آن که 13 سال از حمله آمریکا و ناتو به لیبی سپری شده اما در سال 1402 هم شاهد ناامنی و مشکلات بزرگ در لیبی و چندین کشور ساحل آفریقا بودیم که مطمئنا بیش از هر چیزی تحت تاثیر سیاست‌های زیاده خواهانه غرب قرار گرفته و امنیت و ثبات خود را از دست داده‌اند.
سال 1402 سال شکست فرانسه در آفریقا
یکی از کشورهای دارای سابقه سیاه استعمارگری در قاره آفریقا، فرانسه است. کودتا در کشورهای آفریقایی مانند نیجر و گابن، یک بار دیگر ضرورت تاریخی مرور نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه را گوشزد کرد. این کشور اروپایی در سال 1402 بخش قابل توجهی از نفوذ و قدرت خود را در قاره آفریقا از دست داد و به صراحت می‌توان گفت دیپلماسی فرانسه در آفریقا در سال اخیر تضعیف شد چرا که بسیاری از دست نشاندگان و متحدان سابق فرانسه از این کشور فاصله گرفتند و منافع دولت ماکرون پس از پس از سرنگونی رهبران نیجر، بورکینافاسو و مالی، با چالش‌های جدیدی روبرو شده است.

اخبار محرمانه


به باور باباکار اندیایه، محقق ارشد موسسه تیمبوکتو در سنگال، فرانسه در سال 1402 در روابط خود با آفریقا، نقطه عطفی روبرو شده که بدترین موقعیت برای دولت پاریس از دوران آغاز استعمار و برده‌ داری، قلمداد می‌شود.
در سال 1402 عملا شاهد فروپاشی ائتلاف پنج کشوری، معروف به G5 ساحل بودیم. یعنی ائتلافی که فرانسه با 5 کشور آفریقایی موریتانی، مالی، نیجر، بورکینافاسو و چاد به وجود آورده بود.
شرایط در آفریقا برای فرانسه روز به روز بدتر شده و در اواخر سال 1402 ناچار شد سفارت خود در نیامی، پایتخت نیجر را به دلیل «تقویت احساسات ضدفرانسوی» ببندد. این در حالی است که در جمهوری آفریقای مرکزی نیز، نیروهای بومی موسوم به مقاومت، جایگزین سربازان فرانسوی شدند.
در سال 1402 فرانسه برای تداوم حضور نیروهای نظامی خود در ساحل عاج، سنگال، گابن، جیبوتی و چاد، با بلاتکلیفی مواجه شده و موقعیت دیپلماتیک و نظامی خود را در «ساحل» از دست‌ داد. آنچه «شارل دوگل» و «ژاک فوکار» پس از پایان دوره استعمار ساختند دیگر وجود ندارد. این در حالی است که در اغلب کشورهای آفریقایی، چین به یک کنشگر اقتصادی و سرمایه گذار فعال تبدیل شده و بزرگ‌ترین سرمایه ‌گذار آفریقا است. علاوه بر چین، آمریکا، انگلیس، ترکیه و ژاپن نیز در حال کار و فعالیت گسترده در آفریقا هستند.

اخبار محرمانه


در حالی که جای پای حضور نظامی روسیه در آفریقا مستحکم شده، نیروهای فرانسوی از بورکینافاسو و مالی رفته‌اند و امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه در اسفند 1402 و قبل از سفر به گابن، آنگولا، جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو، اعلام کرد که فرانسه قرار نیست سپر بلای افریقا شود و او در سفر خود به قاره سیاه، دیدار با هنرمندان آفریقایی و بحث بر سر حفاظت از محیط زیست را خواهد برد.
عدم اعتماد مردم آفریقا به نخبگان سیاسی
یکی از دلایل حمایت برخی از مردم کشورهای آفریقایی از نظامیان، ظهوررهبران و نخبگان سیاسی ناتوان و ناکارآمد است.
خانم کامفورت ارو مدیر عامل گروه بین‌المللی بحران که قبلا به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لیبریا فعالیت کرده و از دیپلمات‌های آفریقایی است، در آذر ماه 1402 و در فرین افرز اعلام کرد: «در سالیان اخیر، موج کودتا در آفریقا رو به فزونی یافته و از مرداد 1399 تا آبان 1402 دست کم هفت رهبر آفریقایی به دست ارتش، از قدرت ساقط شده‌اند. کودتاهای نظامی غالبا در یک کمربند بی‌ثباتی از نیجر تا سودان امتداد داشته و احتمال سرایت آن به مناطق دیگر وجود دارد».
کامفورت ارو همچنین در بیان دلایل حمایت بخش قابل توجهی از مردم آفریقا از کودتا در سال 1402 گفته است: «چنین به نظر می‌رسد که حمایت نمایان بسیاری از شهروندان آفریقایی از کودتا و حکومت نظامی، به دلیل عدم اعتماد آنان به نخبگان شکست خورده است و نمی توان چنین چیزی را به عنوان بیزاری از دموکراسی تلقی کرد. در شرایطی که نخبگان سیاسی نتوانند راه حلی برای گذار از مشکلات مردم پیدا کنند، شهروندان ناامید، حمایت از حکومت نظامیان را به عنوان یک جایگزین در نظر می‌بینند».
شواهد نشان می‌دهد که در کودتاهای روی داده در گابن و چند کشور دیگر، تحریکات گروه‌های افراطی موثر بوده اما در عین حال، انگیزه‌ها و عوامل محلی نیز تاثیر به سزایی داشته است. ناامیدی از شرایط اقتصادی و معیشتی و سرخوردگی از «دموکراسی» در اغلب کشورهای آفریقایی، زمینه اجتماعی را برای ظهور نظامیان مقتدر فراهم کرده و تحقیقات میدانی گسترده‌ای که در غنا و چند کشور ساحل آفریقا انجام شده، نشان دهنده این است که اقدام به کودتای نظامی در میان قشر جوان، طرفداران فراوانی دارد و چنین تصور می‌کنند که کودتا، حداقل به عنوان یک کاتالیزور یا شتاب دهنده، باعث می‌شود روند تحولات سیاسی کشورها، سرعت بیشتر به خود بگیرد و شرایطی به وجود آید که شاید مردم عادی نیز از مواهب و منابع ملی کشور، برخوردار شوند.
آفریقا و تغییرات اقلیمی
تحلیل وضعیت دشوار اقتصادی بسیاری از کشورهای آفریقا، صرفا با نگاه عامل امنیتی و کودتا، راه به سوی یک خطای راهبردی آشکار می‌برد چرا که در سال 1402 نیز یک بار دیگر این واقعیت به اثبات رسید که عوامل طبیعی نیز در بحران‌های اقتصادی آفریقا، نقش انکارناپذیری دارند. به عنوان مثال تغییرات جهانی آب و هوایی و از جمله خشکسالی، تاثیر مخربی بر چندین کشور قاره آفریقا گذاشته و به عامل تشدید فقر و گرسنگی تبدیل شده است. تغییرات اقیمی در شرق آفریقا، سیل بی‌سابقه در لیبی و سودان جنوبی و طوفان‌های مرگبار در جنوب آفریقا، شرایط را برای جوامع و دولت‌های افریقایی دشوار کرده و متاسفانه بستر لازم برای دست زدن به خشونت، فراهم شده است.
در تابستان سال 1402 میانگین جهانی تورم در حد 7 درصد ثبت شد اما این میانگین در قاره آفریقا، از 16 درصد بالاتر رفت و البته در برخی کشورها، وضع از این هم بدتر بود و تورم در نیجریه و اتیوپی به عنوان دو کشور پرجمعیت آفریقا، به بالای 25 درصد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1215301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طعنه سنگین سید جواد هاشمی به مهران رجبی/ ویدئو

ویدئوی منتشرشده توسط مهساجاور، عضو تیم ملی قایقرانی

3 سال انتظار برای ارشاد مدیران

نماینده کارگران در شورایعالی کار: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

پرواز مشهد به تهران با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد!

حمایت و همراهی اساتید دانشگاه جرج تاون از دانشجویان معترض مقابل پلیس

تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو

رقابت نفس‌گیر بلیت و تورم!

واکنش خلجی به کنایه‌های رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»

مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها 80 میلیارد دلار ذخیره کرد

پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت

تصرف سالن‌های یک دانشگاه توسط دانشجویان معترض به حمایت صهیونسیت‌ها

صهیونیست‌ها به کرانه باختری حمله‌ور شدند

علت پخش نشدن ربنای شجریان از زبان کارشناس رسانه

حاجی بابایی: سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای خواهد بود

سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها

چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

دستگیری وحشیانه دانشجویان توسط پلیس در دانشگاه کلرادو آمریکا

شیوه صحیح برخورد با دانشجوی معترض را از پلیس آمریکا یاد بگیرید!

موج گرمای غیرعادی در غزه جان کودکان فلسطینی را می‌گیرد

تداوم تظاهرات ضدصهیونیستی مغربی‌ها

اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند

اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد

با مدیر جنجالی «نماوا» بیشتر آشنا شوید

انتقاد «کیهان» از سخنان اخیر اسحاق جهانگیری

برنامه وزارت صمت برای افزایش 20 درصدی تولید خودرو در سال 1403

سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت

تصاویری از حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به یک هدف مهم در حیفا

زن فلسطینی خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند

امیرعلی نبویان: تا غم نان است چشم مردم به دست شاطر است نه دهن شاعر

جشن خانوادگی روز ملی خلیج فارس در جزیره کیش

سرمقاله جام جم/ عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم

سرمقاله اطلاعات/ ناترازی‌ها در اقتصاد

سقوط سودآوری بیت‌کوین

مردم ایسلند در دفاع از مردم غزه به خیابانها ریختند

بازپخش «پایتخت 6» همچنان در توقیف!

آغاز ضبط مناظره‌های مرحله دوم انتخابات مجلس

اقتدار امروز کشور مرهون خون شهداست

برگزاری اولین یادواره «ایثار و شهادت» شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

جلسه ستاد شاهد استان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

سرمقاله شرق/ مورد ابن‌مقفع

سرمقاله اعتماد/ بی‌عدالتی در دادرسی مالیاتی

سرمقاله ایران/ چتر دیپلماسی اقتصادی بر سر مناسبات منطقه‌ای

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مردم کیست؟

سرمقاله ابتکار/ سهم مردم ازمیدان کجاست؟

گوشت این‌گونه 63.5 درصد گران شد

اوکراین از بیم حمله بلاروس 2 بیمارستان را تخلیه کرد

مدیران سینمایی فیلمهای کمدی را رونق سینما می دانند!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی