اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فارن پالسی: آمریکا دیگر باید با ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند سیاسی

فارن پالسی: آمریکا دیگر باید با ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - انتخاب / تنها چند ماه مانده به آغاز به کار دولتش، جو بایدن در کنفرانسی خبری گفته بود، "از اینکه ایران همچنان موافق حضور در مذاکرات و گفتگو‌های مستقیم با ما و شرکایمان در خصوص نحوه حرکت به جلو و الزامات بازگشت (به برجام) است، خشنودم.»
دانیله پلتکا، محقق انستیتوی امریکن انترپرایز در یادداشتی در نشریه فارن پالسی نوشت: تنها چند ماه مانده به آغاز به کار دولتش، جو بایدن در کنفرانسی خبری گفته بود، "از اینکه ایران همچنان موافق حضور در مذاکرات و گفتگو‌های مستقیم با ما و شرکایمان در خصوص نحوه حرکت به جلو و الزامات بازگشت (به برجام) است، خشنودم.» این صریح‌ترین اظهارات وی در قامت رئیس جمهور درباره سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا در قبال ایران بود.

اخبار محرمانه

بسیاری انتظار داشتند دولت بایدن با هدف دستیابی به یک توافق جدید و بهتر رژیم تحریم‌ها علیه ایران را که قبل از روی کار آمدنش برقرار شده بود از سر بگیرد. اما این اتفاق رخ نداد. در عوض، بخش عمده گام‌های برداشته شده در هنگام ورود بایدن به کاخ سفید در سال 2021 نظیر حذف نام گروه حوثی‌های یمن از فهرست گروه‌های تروریستی و کاهش سختگیری‌ها بر ناقضان تحریم نفتی ایران همچنان پابرجا باقی مانده است.
گروهی از سناتور‌های آمریکایی اوایل امسال در نامه‌ای ضمن انتقاد از عدم اجرای سختگیرانه تحریم‌های نفت مدعی شدند که ایران در حال حاضر روزانه بیش از 1.4 میلیون بشکه نفت می‌فروشد که دو سوم آن به چین است. همچنین بر اساس ادعای تنظیم کنندگان این نامه، درآمد نفتی ایران در فاصله فوریه 2021 تا اکتبر 2023 حداقل 88 میلیارد دلار بوده و ذخایر ارزی این کشور در فاصله سال‌های 2021 تا 2023 رشدی 45 درصدی را شاهد بوده است.
هرچند وزارت خزانه داری دولت بایدن به وضع تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌هایی نظیر حقوق بشر، موشکی و تخلفات اشاعه‌ای ادامه می‌دهد، اما بخش اعظم تحریم‌های نفتی و ال ان جی به خصوص علیه چین و خریداران مرتبط با چین، ناچیز و غیرموثر بوده است. نمی‌توان دلیل مشخصی برای توضیح اینکه چرا دولت بایدن به تهران اجازه می‌دهد مقادیر قابل توجهی پول نقد عاید خود کند پیدا کرد. با این حال سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به وال استریت ژورنال گفته: «ایالات متحده اجرای سختگیرانه تمام تحریم‌های مرتبط با ایران را ادامه می‌دهد و هیچ تحریمی را لغو نکرده است. هرگونه ادعایی بر خلاف این موضوع نادرست است.»
احتمالا دولت بایدن همچنان کورسوی امیدی به نوعی توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد. این احتمال نیز وجود دارد که دولت بایدن نگران افزایش قیمت نفت در سال منتهی به انتخابات باشد. احتمال دیگر این است که دولت بایدن نگران است بی توجهی اش به مشکل موجب شده تا توانایی ایران در بالا بردن سطح تنش افزایش یابد و این یعنی واشنگتن اکنون عملا باید با ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند.
قدرت‌های اروپایی نیز که در توافق سال 2015 در کنار آمریکا بودند و اقدام سال 2018 دولت ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ایران را محکوم کردند، به یکباره حساسیت خود نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را از دست داده اند. کشور‌های اروپایی و آمریکا در نشست ماه نوامبر شورای حکام تصمیم ایران به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به 60 درصد را محکوم کردند، اما این کشور‌ها هیچ اشاره‌ای به تبعاتی که ایران ممکن است در نتیجه اخذ این تصمیم با آن مواجه شود نکردند.
اما نکته عجیب‌تر همچنان بی میلی دولت بایدن به همکاری با متحدانش جهت فعال کردن مکانیزم موسوم به ماشه است. در چند مقطع مهم زمانی چنین تصمیمی می‌توانست اتخاذ شود. در اکتبر 2023، موعد قطعنامه سازمان ملل که انتقال پهپاد و موشک به مقصد و مبدا ایران را ممنوع می‌کرد به موجب برجام منقضی شد. هرچند ایران و آمریکا هر دو پایبندی به توافق برجام را متوقف ساخته اند، اما قطعنامه شورای امنیت که متضمن تعهدات طرفین در برجام است هنوز پابرجاست. ایران، به ادعای دولت بایدن مدت‌ها مشغول نقض محدودیت‌های وضع شده بر برنامه‌های موشکی و پهپادی خود بوده است. مکانیزم اسنپ بک، به هر کدام از طرف‌های توافق برجام اجازه می‌دهد که فرآیندی را در شورای امنیت سازمان ملل کلید بزنند و تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسحلیاتی و موشکی علیه ایران را مجددا فعال نماید. فعال شدن مکانیزم ماشه یا همان اسنپ بک می‌تواند محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران را نیز بازگرداند.
نشانه‌های رو به افزایشی وجود دارد مبنی بر اینکه رویکرد تندروانه و رادیکال ایران تهدیدی برای ایالات متحده به شمار می‌رود. شکست گفتگو‌ها با ایران در سال 2022 در خلاء اتفاق نیافتاد. حتی قبل از اینکه حمله 7 اکتبر حماس سایه سنگینی بر نقش مخرب ایران در خاورمیانه بیندازد، تعدادی از اتفاقات منطقه‌ای این موضوع را به خوبی روشن کرده بود که تمایل تهران به تعامل با غرب رو به کاهش است. اولین اتفاق نحوه برخورد با اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در سپتامبر 2022 بود که انتقادات شدید دولت بایدن را در پی داشت. پس از این اتفاقات، گفتگو‌ها بین ایران و آمریکا صرفا به تلاش‌ها برای آزادی 5 زندانی آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران محدود شد.
به علاوه، همزمان با رادیکال‌تر شدن سیاست در داخل، سیاست خارجی ایران نیز صریحتر از قبل به سمت روسیه و چین تمایل پیدا کرد. در طی 2 سال گذشته، ایران حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده و بیش از 2 هزار فروند پهپاد به این کشور تحویل داده است. در کنار این‌ها باید به نقش ایران در حمله 7 اکتبر حماس از طریق تامین مالی، تسلیحاتی و آموزشی گروه حماس نیز اشاره کرد. همچنین حوثی‌های تحت حمایت ایران کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را مختل نموده اند. فعالیت‌های گروه حزب الله لبنان و سایر گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه را نیز که همگی از حمایت ایران برخوردارند باید به این فهرست اضافه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1215167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساترا، سریال «حشاشین» را غیرمجاز اعلام کرد

شمایل دکترین هسته‌ای اصولگرایان

جهت توسعه مناسبات پولی و بانکی رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: سرکار گذاشتن مردم با خودروهای برقی کار درستی نیست

موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی

«اردلان» در چنگال قانون

«پژمان» بار دیگر به تلویزیون بازگشت

جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس؛ صندوق الکترونیکی در کدام شعب مستقر می‌شود؟

پیامک عجیب برای متقاضیان نهضت ملی مسکن؛ هر 2 ماه 40 میلیون واریز کنید

بازداشت 20 فلسطینی در کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی

«بانو سوسانو» در سریال جدیدش هنوز هم جذابیتش را دارد

فارس نوشت: ابراز پشیمانی برخی فعالان فراری فتنه «زن، زندگی، آزادی» برای بازگشت به ایران

ندای آزادی

حزب‌الله: تداوم جنگ پس از 200 روز نشان دهنده توان مقاومت است

سکانسی از فیلم نفس با بازی تحسین برانگیز شبنم مقدمی

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره

تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت

بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا

اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم

فلاحت‌پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران

برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت

قیمت برنج هندی کاهش یافت

کمبود شدید سرباز در اوکراین

لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق

علیرضابیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

درآمدهای نفت و گاز روسیه 2 برابر شد

8 روغن که در درمان شوره سر معجزه می‌کنند!

تظاهرات یهودیان آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی

نیویورک‌تایمز: حمله به رفح، برای تل‌آویو دستاوردی نخواهد داشت

گزارشی از برخورد امنیتی با اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین

مرندی: سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

واکنش عجیب رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل در آمریکا

گسترش همکاری‌های نظامی میان اعضای شانگهای و حضور ایران در رزمایش کمربند امنیت دریایی 2024

ماجرای انهدام شبکه اغفال دختران «چَتِربِت»

اشتباه پرتکرار ارزی در سیاستمداران به روایت عبده تبریزی

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

ماجرای درخواست مبتکرانه یک کارگر برای دریافت انگشتر رهبر انقلاب

چرا تمایل پسران برای ورود به دانشگاه کمتر از دختران شده است؟

وزیر اقتصاد: 117همت تسهیلات بدون ضامن توسط بانک ها پرداخت شده است

توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته

رسانه اسرائیلی: بحث درباره جانشین هرتزی هالوی در جریان است

از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...

ادعای دختر رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش

پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

ثبات نسبی در بازار سرمایه

رشد 15 درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی