اخبار محرمانه

آخرين مطالب

موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه چه زمانی اجرا می‌شود؟ سیاسی

موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه چه زمانی اجرا می‌شود؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / سفیر ایران در مسکو گفت: پیش‌نویس موافقت‌نامه ایران و روسیه نخستین بار توسط ایران آماده و به طرف روسی ارائه شد و مقام‌های روس، این پیش‌نویس را تقویت و غنی کردند؛ پس از آن،‌این پیش ‌نویس چند بار رفت و برگشت داشته است و آخرین بار، ایران چند اصلاحیه انجام داده است و آن را در اختیار طرف روس قرار داده است که امیدوار هستیم آخرین اصلاحیه باشد و بعد از آن‌، موافقت‌نامه برای امضا آماده شود. این موافقت‌نامه پس از پی نوشت وزیران امور خارجه ایران و روسیه آماده طی مراحل قانونی در دولت‌ها و مجالس دو کشور خواهد شد.
کاظم جلالی این سخنان را روز سه‌شنبه در نشستی خبری در مرکز رسانه‌ای روسیه امروز در مسکو و پس از ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم روسیه به خاطر جان‌باختن و مجروح شدن شمار زیادی از اتباع روس در حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس بیان کرد.
سفیر ایران در مسکو در ادامه با محکومیت تداوم حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه مبارک رمضان، از ناتوانی کشورها و سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق بشر برای توقف این جنایات ابراز تأسف کرد و گفت: در این شرایط، عملأ جریانی به نام مقاومت می‌تواند راهگشا باشد.
جلالی خاطرنشان کرد:‌ روشی که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند، گویای آن است که تنها راه پیش رو، مقاومت است، حتی برخی که طرح های غیرجامعی مثل دو دولتی را مطرح کرده بودند و ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با آن مخالف بودیم چرا که رژیم صهیونیستی را رژیمی نمی‌دانیم که بر عهد و میثاق خود باقی بماند. الان هم می‌بینیم که رژیم صهیونیستی با طرح دو دولتی هم مخالف است.

همکاری‌های ایران و روسیه در مقابله با تروریسم تقویت می‌شود
در ادامه این نشست، یک خبرنگار روس پرسید: با توجه به حمله تروریستی اخیر به تالار کروکوس، آیا ایران تجربیات غنی سال‌های اخیر خود در مبارزه با تروریسم با روسیه به اشتراک می‌گذارد؟ و آیا همکاری‌های دو کشور در این زمینه تقویت می‌شود؟
سفیر ایران در روسیه در پاسخ به همکاری‌های سالیان گذشته دو کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: قطعا همکاری‌های دوجانبه در این راستا نزدیک‌تر خواهد شد و تجربیات خود را به اشتراک خواهیم گذاشت.
جلالی افزود: حمله تروریستی اخیر در کروکوس، باری دیگر توجه‌ها را در جهان به مقوله تروریسم جلب کرد اما باید توجه داشت که رفتارهای شعارگونه و صدور بیانیه محکومیت برای توقف چنین اقدامات ضدبشری کافی نیست.
وی با بیان اینکه ایران قربانی تروریسم است و جمعیت زیادی در کشور ما قربانی اقدامات تروریستی شده‌اند، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید به صورت ریشه‌ای به مبارزه با تروریسم بپردازد.
سفیر ایران در روسیه گفت: جامعه جهانی باید به این موضوع توجه کند که برخی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی از تروریست‌ها پشتیبانی و برخی کشورها از تروریست‌ها برای دستیابی به اهداف خود بهره‌برداری می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم گفت:‌اگر این تلاش ها نبود اکنون عوامل تروریستی در بخش قابل توجهی از منطقه سیطره داشتند و با همکاری مشترک تهران و مسکو بود که تروریست‌ها در سوریه عقب نشستند.
جلالی گفت: برخلاف ادعای برخی کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم،‌ آنها از طریق هوایی، محموله‌های سلاح، غذا و لوازم مورد نیاز تروریست‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دادند و در اینجا، باید مجاهدت و نقش سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در موفقیت تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه را یادآور شد.
سفیر ایران در روسیه ادامه داد: می‌توان گفت که مقوله مبارزه با تروریسم در دنیا صادقانه نیست و برخی کشورها ضمن طرح ادعای مبارزه با تروریسم،‌ از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. آنها باید پاسخ دهند که چرا اقدامات تروریستی در کشورهای خودشان کمتر اتفاق می‌افتد؟ گناه مردم ایران،‌ روسیه،‌ سوریه و عراق چیست که تروریست‌ها را به آنجا راهی می‌کنند؟
همگرایی ایران، روسیه و چین
جلالی در پاسخ به پرسشی درباره تقویت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در سالیان اخیر گفت:‌ همگرایی این سه کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را اتحاد بسیار مبارکی می‌دانیم و بر این اعتقاد هستیم که تهران، مسکو و پکن دارای اشتراکات بسیار زیادی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.
وی ادامه داد:‌ ایران، روسیه و چین از روند مدیریت جهان ناراضی هستند؛‌ ایران بیش از چهار دهه است که نقد خود به نظام مدیریت جهان را مطرح کرده است و امروز نیز خرسند هستیم که روسیه و چین به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی با گفتمان ایران همراه هستند و معتقدند که بسیاری از چالش‌های جهان ناشی از نوع نگاه تبعیض‌گرایانه قدرت‌های بزرگ است.
سفیر ایران در روسیه در ادامه گفت: حمایت سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها از تروریست‌ها،‌به نوبه خود گویای روش غلط کنونی در مدیریت جهان است.
توسعه همکاری تهران و مسکو در شرایط تحریم
جلالی در پاسخ به پرسش دیگری در این نشست، از تحریم به عنوان رویکرد غیربشردوستانه و ناقض حقوق بشر یاد کرد و گفت:‌ ایران طی چهار دهه گذشته و روسیه طی دو سال گذشته با تحریم‌هایی روبرو شده ‌اند که به نوعی هزینه استقلال خواهی و نوع نگاه ما به مسائل منطقه و بین‌الملل است.
وی ادامه داد: ایران از تحریم به مثابه فرصتی برای اقتصاد خود استفاده کرد و روسیه نیز با توجه به وسعت، توانمندی، وحدت ملی و زیرساخت‌های فنی، می‌تواند دوران تحریم را به فرصت بزرگی برای نوسازی اقتصاد تبدیل کند.
سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: تحریم‌ها از گذشته به مناسبات اقتصادی دو کشور آسیب‌هایی را وارد کرده‌بود اما امروز عزم دو کشور تقویت این مبادلات است؛ در این راستا، پیام‌رسان‌های بانکی ایران و روسیه به یکدیگر متصل شده است و دو کشور در مبادلات دوجانبه نیازی به سیستم سوئیفت ندارند.
وی با اشاره به اینکه حدود 25 کشور در جهان به نوعی با تحریم‌ها مواجه هستند، گفت: همکاری مشترک بین این کشورها می تواند نظام تحریم که مبتنی بر منطق زور برخی قدرت‌ها در جهان است را ناکارآمدتر از گذشته کند.
وی در ادامه نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوجانبه که اسفندماه 1402 به ریاست وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه در تهران برگزار شد را نشستی موفق خواند و امضای اسناد همکاری میان دو کشور در پایان این نشست را یادآور شد.
فعال‌سازی بخش ریلی شرق کریدور؛‌ تلاش برای رفع حلقه مفقوده بخش غربی
جلالی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به عزم ایران و روسیه برای بهره‌گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب برای توسعه مناسبات تجاری دوجانبه و نیز چندجانبه با دیگر طرف‌ها، گفت: در مسیر ریلی این کریدور در شرق دریای خزر، برای نخستین بار در سال 2023 حدود 650 هزار تن کالا بین ایران و روسیه حمل شد که اراده دو کشور مبتنی بر افزایش این رقم به ظرفیت کامل یعنی 15 میلیون تن کالا در سال است.
وی همچنین با اشاره به توافق‌نامه ایران و روسیه در زمینه ساخت خط ریلی رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده بخش ریلی مسیر غرب دریای خزر کریدور شمال – جنوب ابراز امیدواری کرد که عملیات ساخت این مسیر ریلی در سال 2024 میلادی آغاز شود و سن پترزبورگ در شمال غرب روسیه از طریق ریلی به خلیج فارس متصل شود.
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر این، روابط دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تکنولوژی، هسته‌ای صلح‌آمیز، دارو و تجهیزات پزشکی، انرژی، صنعت هوایی و ... در حال توسعه و گسترش است.
زمان امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه
در ادامه این نشست خبری، از جلالی درباره زمان امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه سوال شد.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به تاریخچه‌ای از روند تهیه این موافقت‌نامه گفت: پیش‌نویس این موافقت‌نامه نخستین بار توسط ایران آماده و به طرف روسی ارائه شد و مقام‌های روس، این پیش‌نویس را تقویت و غنی کردند؛ پس از آن،‌این پیش ‌نویس چند بار رفت و برگشت داشته است و آخرین بار، ایران چند اصلاحیه انجام داده است و آن را در اختیار طرف روس قرار داده است که امیدوار هستیم آخرین اصلاحیه باشد و بعد از آن‌، موافقت‌نامه برای امضا آماده شود.
جلالی یادآور شد: این موافقت‌نامه پس از پی نوشت وزیران امور خارجه ایران و روسیه آماده طی مراحل قانونی در دولت‌ها و مجالس دو کشور خواهد شد.
دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای در قفقاز، تنش‌زا است
سفیر ایران در مسکو در پاسخ به پرسش دیگری درباره رویکرد چارچوب همکاری 3 + 3 درباره موضوع قفقاز و میزبانی تهران در پاییز 1402 از نشست وزیران امور خارجه پنج کشور در این چارچوب گفت:‌ این نشست موفق بود و در آن باری دیگر تأکید شد که قفقاز متعلق به کشورهای منطقه است و هرگونه دخالت سایر کشورها از خارج این منطقه، نه تنها به آرامش منجر نمی‌شود بلکه تنش‌زا است.
وی ادامه داد:‌ از نگاه جمهوری اسلامی ایران، دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای جز خسران و پیچیده کردن مسائل منطقه رهاورد دیگری ندارد.
جلالی گفت: چارچوب همکاری 3 + 3 را برای حل مسائل منطقه راهگشا می‌دانیم چرا که 6 کشور منطقه بهترین کارشناس و خیرخواه برای مسائل این منطقه هستند و می‌توانند بهترین تصمیمات را در راستای منافع دولت ها و ملت‌های منطقه بگیرند

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1214918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟

بازی تماشایی «پانته‌آ پناهی‌ها» در فیلم نفس

پنج دقیقه خنده با علی صادقی در سریال سه در چهار

مهمان برنامه برمودا: چندین بار در یک قدمی مرگ قرار گرفتم!

پشت پرده فروپاشی گروه مشهور فیتیله‌ای‌ها به روایت محمد مسلمی

ویدئویی از پشت‌صحنه نون‌خ در سرما و شرایط سخت!

امان از تعارف کردن ایرانی ها

هشدار به عامل بلوغ زودرس کودکان

آغاز لابی‌ها برای حذف

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

روایت مهمان برمودا از فجیع ترین قتلی که با آن مواجه شده است!

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود

کل‌کل بامزه یک خانم شیرازی با محسن ‌کیایی در صداتو

پورخاقان: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد، مجازات این نیروها سنگین‌تر و شدیدتر خواهد بود

معاون اول رئیسی: ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

سفر دو روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه

جمیله علم‌الهدی در سفر به پاکستان چه کرد؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شدمعاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

نحوه بازداشت عجیب دانشجوی معترض در دانشگاه جورجیا

وقتی ارسطو زیادی صمیمی میشه!

بازی تماشایی «پانته‌آ پناهی‌ها» در سریال نفس

پنج دقیقه خنده با علی صادقی (سه در چهار)

هشدار معنادار رشیدی‌کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده‌ای خاص با مردم

امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان

آیا موهایتان را بیش از اندازه نرم می‌کنید؟

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

جزئیات سرقت از صندوق امانات بانک ملی به روایت مهمان برمودا

رهایی سوگند از چوبه دار

پیش‌بینی مردم درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در سال جاری

طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر

آنچه امشب در «پایتخت 5» می بینید

مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟

چهره ها/ تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!

عروس بزرگ امام(ره) چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟

رئیس‌جمهور: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است

مخبر: ایران به دنبال روابط برد-برد با دیگر کشورها است

پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

تسخیر دانشگاه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی