اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ بحران نمایندگی: بروکراتیزه شدن سیاست مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ بحران نمایندگی: بروکراتیزه شدن سیاست
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « بحران نمایندگی: بروکراتیزه شدن سیاست » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم سیدجواد نقوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بعد از انتخابات سال 1400 بحثی در فضای آکادمیک شکل گرفته که معتقد است ایران امروز با بحران نمایندگی روبه‌رو است و این بحران در پس ردصلاحیت سال 1400 و ضعف تصمیم‌گیری در مجلس فعلی به وجود آمده است. اما این برداشت از بحران نمایندگی به‌طور کلی خام است و ربط دادن آن به انتخابات اخیر هم به دور از مشاهده صحنه واقعی است؛ چراکه این پدیده نه در سه انتخابات گذشته که درصد مشارکت پایین‌تر از همیشه بوده به وقوع پیوسته، بلکه اگر دقت شود بحران نمایندگی از لحظه‌ای شروع شده که مساله سیاست دیگر معنای خود را در کشور از دست داده و سیاست به تعبیری بروکراتیزه شده است و معنای فضیلت‌گرا و پیگیری حقیقت و آرمان‌های گذشته را دیگر دنبال نمی‌کند. این مدل سیاست‌ورزی اتفاقا در اوج مشارکت و در سه انتخابات سال‌های 92 و 94 و96 کاملا مشهود بوده است اما ظاهرا به جهت آنکه میزان مشارکت بالاتر بوده، بسیاری از اهل فکر به آن توجه نکرده و تصور کرده‌اند میزان بالای مشارکت به نوعی پوشش‌دهنده بحران نمایندگی است و همین تصور یکی از علت‌هایی بوده که در شرایط فعلی شکاف وسیع‌تری از عدم نمایندگی را مشاهده می‌کنیم. برای آنکه متوجه شویم چه شرایطی رقم خورده باید کمی درباره مساله‌ای که در سال‌های 92 به این سمت شکل گرفته، توضیح داده شود.
جامعه ایران در پس وقایع سال 88 با فرآیندی روبه‌رو شد که با شوک شدیدی مواجه گشت و آن شوک، خود را در صحنه اجتماعی به‌گونه‌ای نشان داد و جامعه‌ای به تعبیری ضدسیاست شکل گرفت و صورت‌بندی ذهنی اهالی جامعه اینگونه شد که نزدیکی به سیاست نوعی دوری از زیست روزمره است و همه خواستار بازگشت به زندگی بودند. به همین خاطر دوری از سیاست یک اولویت شد و بعد از آنکه تحریم‌های سخت جامعه را مجددا با شوک جدیدی مواجه کرد، جامعه در دهه 90 در فرآیندی به دنبال تحول بود تا کمترین دخالت را در امور سیاسی داشته باشد. همین فرم جدید سیاست که مردم فقط خواستار مشارکت حداقلی و درخواست‌های حداکثری بودند، نوعی سیاست‌زدایی را در این دهه صورت داد و این فرم جدید دیگر نه به دنبال حقیقت در بحث‌های سیاسی و نه به دنبال نوعی فضیلت‌گرایی بود، بلکه دوست داشت آنچه اهل سیاست انجام می‌دهند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین سود را به جهت فردی برای او به ارمغان بیاورد. همین دگردیسی در صحنه سیاسی با استقبال رجل سیاسی وقت روبه‌رو شد و این استقبال خود زمینه‌ساز شد که به جای آنکه سیاستمدار در راس امور باشد، یک فرد تکنوکرات که بتواند مسائل را به سرعت حل کند، مورد توجه قرار گیرد و وعده‌های انتخاباتی که در این مقطع هم به جامعه ابلاغ می‌شد به نوعی دقیقا وجه ساده‌سازی‌شده حکمرانی و نمایندگی کردن را شکل می‌داد. به‌طور مثال وعده گشایش مشکلات کشور با یک کلید و عدم پرسش چگونگی آن یا وعده‌هایی مثل حل مشکلات تحریمی با مذاکرات، بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌های آن برای جامعه، همه و همه نشان از بروکراتیزه شدن عرصه سیاست داشت. آنچه در این لحظات مورد غفلت اهل فکر بود همین بروکراتیزه شدن عرصه سیاست است که خود به معنای بحران در نمایندگی است؛ چراکه نمایندگی وقتی معنا پیدا می‌کند که جامعه‌ای برای ایده‌های آرمانی و اجتماعی مطالبه‌ای داشته باشد و اینجاست که نماینده که نماد مرد یا زن سیاسی است در پی تحقق آن آرمان‌ها تلاش می‌کند و در سیاست‌ورزی خود را در جهت این وضعیت قرار می‌دهد. اما در لحظه‌ای که جامعه‌ای بیرون از امر سیاسی به دنبال تحقق اهداف خود است و سیاست را مانع از شکل‌گیری آمال و آرزوهای خود می‌داند، به طور کلی دیگر نمایندگی معنی ندارد و در این فرم جدید هرکسی توان نماینده شدن را داراست، از یک سلبریتی گرفته تا افراد بسیار کم‌توان در عرصه سیاسی و اینجا دقیقا همان محلی است که شروع بحران نمایندگی است و در کشور ما به اشتباه آن را به سال 1400 یا انتخابات اخیر ربط می‌دهند، درحالی‌که این وضعیت فعلی فقط امتداد آن شرایط است و برای حل این مساله بااهمیت اگر در لحظه شروع و شکل‌گیری آن دقت نشود شاید تا سال‌ها در جهت اشتباه گام برداشته شود.
درنتیجه آنچه شرایط فعلی را خلق کرده، سیاست‌زدایی و بروکراتیزه شدن عرصه سیاست بوده است که مردم را به جای آنکه به جامعه سیاسی تبدیل کند، به نوعی به طرفدار سیاست نمایشی بدل کرده است که گرفتار بازی‌های زبانی هستند و این بازی‌های زبانی در بسیاری از رجل سیاسی با خاستگاه‌های گوناگون رشد کرده و در حال فربه‌تر شدن هم هست و در آینده اگر به آن توجه نشود به جای احیای گفتار سیاست مردمی باید با انحلال مردم یا منحل کردن مردم روبه‌رو شویم که اگر دقیق‌تر بخواهیم به آن توجه کنیم نوعی گسست از حکمرانی و بزرگ‌ترین خطر در حکمرانی فعلی است. و اگر بخواهیم وجه سلبی را به ایده ایجابی‌تری به پرسش وادار کنیم، باید بیان کرد چه شکل از سیاست‌ورزی مانع از عدم بروکراتیزه شدن سیاست می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید درباره لحظه تولد جامعه در گفتار انقلاب اسلامی توجه کرد. آنچه باعث شکل جدید و نوعی از مردم در گفتار انقلاب اسلامی شد، عهدی بود که به سیاست بین مردم و سیاستمدار توجه کرد. آنچه باعث شده مردم در عرصه سیاسی در دهه 50 و در انقلاب اسلامی متولد شوند، محیط‌های عرضی سیاست نبوده، بلکه دخالت در ذات سیاست بوده است، به‌گونه‌ای که مردم و جامعه تحقق همان آرمان‌های اصیل سیاست باشند و سیاستمدار نماینده تحقق آن آرمان‌ها از سمت مردم باشد و هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند لحظه تولد و شکل‌گیری مردم و جامعه را به فراموشی بسپارد و از نو مفاهیم جدیدی خلق کند. این مساله شاید مهم‌ترین وظیفه‌ای است که یک نماینده باید داشته باشد، یعنی حرکت به سمت مفاهیمی که سرشت انقلاب را شکل داده و پرهیز از حل مسائل در سطوح سیاستگذاری صرف و تقلیل صحنه سیاسی به نوع گفتارهای مشابه دهه 90 و شرایط فعلی. در صحنه فعلی بااهمیت‌ترین وظیفه اهل فکر، مجددا توجه به لحظه شکل‌گیری بروکراتیزه شدن سیاست و پیامدهای آن است و ایضا توجه به بازگشت به صحنه‌ای که گفتمان انقلاب اسلامی لحظه شکل‌گیری جامعه جدیدی را شکل داده است و این دو رویکرد به نظر بااهمیت‌ترین مسائل در شرایط فعلی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1208146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشاگری عجیب الهام حمیدی از ازدواجش/ ویدئو

عکس‌های دیدنی از پارک لاله 90 سال پیش/ تصاویر

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا: به سرباز بازداشت شده در روسیه دسترسی کنسولی نداریم

لایحه اعزام زندانیان به میدان جنگ در پارلمان اوکراین تصویب شد

آمریکا: حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم

لحظه موشکباران مواضع نظامیان صهیونیست

آقایان عزیز با این روش‌ها از موهایتان مراقبت کنید!

اعتصاب دانشجویان اسپانیایی در حمایت از غزه

وقتی «فارسی» زبانِ مخالفت با اسرائیل می‌شود

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

شوخی جالب سام درخشانی با چهره برنزه بهرنگ علوی/ ویدئو

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

نظرات پورمحمدی دربارۀ شخصیت‌های معروف: فردوسی‌پور باسواد و خاص، فروغی خیلی سیاسی و جبلی کم زور است

هشدار درباره حریم مدارس

لحظه هلاکت مامور موساد در مصر

سهیل موفق به سیفژ پیوست

تغییر چهره بازیگر «شهرزاد» پس از 9 سال

در کدام حوزه‌ها، مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

باقری: همکاری ایران و تاجیکستان برای مقابله با تروریسم ضروری است

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با شرکت صنایع تجهیزات نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

افشاگری‌های هاشمی

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

هدف نتانیاهو از تسلط بر گذرگاه رفح چه بود؟

بازگشت غافلگیرکننده مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

سکانسی از شهر زیبای اصغر فرهادی

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم

انتقاد شدید یک دانشجو به رئیس دانشگاه کلمبیا: چرا مانند جنایتکاران رفتار می‌کنی؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس در غزه

صداهایی از غزه؛ به کوری چشم دشمن، دوباره خانه‌های خود را آجر به آجر می‌سازیم

اقدام غیرمنتظره جنیفر لوپز درباره یک روحانی ایرانی

اتفاقی که برای احمدی‌نژاد در مجارستان افتاد

جزئیات از بازداشت متهم پرونده زهره فکور

خبرنگار عراقی مدعی شد: بارزانی در سفر به ایران، تعهداتی داد

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌سازی روابط باکو و ایروان

هشدار جدی روسیه به مکرون

«آنارشی»؛ فیلم‌اولی که به کن رسید

«ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد

دست خالی پلتفرم‌ها و منوی محدود تلویزیون برای سینما

روایت طنز حسن ریوندی از عرق سوز شدن در تابستان

صحبت‌های رهبر انقلاب و وحید شمسایی در دیدار امروز تیم ملی فوتسال با ایشان

دستگیری ده‌ها نفر در اردوگاه حامیان فلسطین دانشگاه جورج واشنگتن

بسته شدن یکی از بزرگترین خیابان‌های نیویورک توسط دانشجویان حامی فلسطین

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی