اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سکوت جریان اصلاحات پس از تایید صلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان اخبار محرمانه از منابع دیگر

سکوت جریان اصلاحات پس از تایید صلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اصلاح‌طلبان با نزدیک شدن به انتخابات، روز به روز از سیاست‌ورزی فاصله می‌گیرند. رویکرد منفعلانه‌ای که حتی به بدنه جریان چپ نیز نفوذ پیدا کرده و کارگزارانی که در انتخابات پیشین مشارکت فعالی در انتخابات مجلس داشتند این روز‌ها به بهانه جویی روی آورده‌اند

در هفته‌ای که گذشت اصولگرایان تحرکات انتخاباتی خود را افزایش دادند، اما فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچنان پایین یا دستکم بی‌صدا و محدود به برخی مناظره‌های تلویزیونی است. این در حالیست که موضوع برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، رقابتی و مشارکتی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته، ولی با این همه جریان اصلاحات هنوز در تلاش است با کلیدواژه نخ نما شده «ردصلاحیت» از آب گل آلود ماهی بگیرد.
در این باره علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی در آذرماه پس از اولین اعلام نتایج ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، تاکید کرده بود: «در اردوگاه اصلاح‌طلبی دو نگاه کلی وجود داشت؛ یک نگاه این بود که رفتار حاکمیت در برگزاری انتخابات در گذشته سنجیده شده، بنابراین دیگر امیدی به انتخابات نیست و باید اساسا از ورود به عرصه انتخابات استنکاف ورزید. در مقابل این نگاه، دیدگاه دومی هم وجود داشت که هر چند در مقدمات اشتراکاتی با جریان نخست داراست، اما معتقد بود باید هزینه برگزاری انتخابات غیراستاندارد را در کشور بالا برد. اگر قرار است انتخابات غیراستاندارد برگزار شود، همه کسانی که خودشان را واجد ویژگی ورود به مجلس می‌دانند و تصور می‌کنند صاحب فکر و اندیشه هستند، باید در انتخابات داوطلب شده، ثبت‌نام کنند؛ اگر مجال رقابت پیدا کردند، راه را ادامه دهند، اگر هم مجالی حاصل نشد، چیزی برای اصلاح‌طلبان از دست نمی‌رود. مضاف بر اینکه اراده و نگاه مجریان و برگزارکنندگان انتخابات هم به چالش کشیده شده و در معرض داوری مردم قرار می‌گیرد.»
این حب و بغض و چنین زاویه گرفتن با نظام در شرایطی که اوضاع بر وفق مراد نباشد از سوی جریان چپ مسبوق به سابقه است. در تمام برهه‌های حساس سیاسی و اجتماعی انتقادات خود را در بوق و کرنا می‌کنند و پس از حضور در یک رقابت انتخاباتی اگر مردم به آن‌ها رای ندهند؛ انتخابات را زیر سوال خواهند برد و اگر مردم آن‌ها را انتخاب کنند؛ با شعار‌هایی همچون «تَکرار»، «تدبیر و امید» و ... با نگاه لیبرالی آب خوردن مردم را هم منوط به نگاه «کدخدا» می‌کنند.
وقتی دولت متهم می‌شود
هجدهم دی ماه بود که خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نسبت به رد صلاحیت‌ها واکنش نشان داد و در این راستا دولت را متهم ردیف اول معرفی کرد. این رسانه اصلاح طلب در گزارش خود نوشته بود: «اگر چه دولت ابراهیم رئیسی، ردصلاحیت کاندیدا‌های انتخابات را به خاطر انتقادات آنان، رد کرده و آن را یک ادعا بیشتر نمی‌داند و بار‌ها بر عدم لیست‌دهی در انتخابات تاکید کرده است، اما همچنان برخی تاکید دارند که دولت سیزدهم به دنبال مدیریت مجلس آینده و گرفتن سهم بیشتر از کرسی‌های پارلمان است. از سوی دیگر، اگر چه صلاحیت برخی از چهره‌های شاخص سیاسی مانند محمدباقر نوبخت، علی مطهری و مسعود پزشکیان به تایید شورای نگهبان رسیده است، اما با وجود ردصلاحیت گسترده دیگر چهره‌های نزدیک به طیف اعتدالی و اصلاح طلب و نمایندگان ادوار، برخی از سیاسیون بر این باورند که این نهاد نظارتی، این افراد را برای رفع اتهام از خود و فرار از انتقادات برای برگزاری انتخابات حداقلی، تایید کرده است.»
روزنامه سازندگی هم سر همین رشته را گرفته و نوشته بود؛ «تایید چند چهره انگشت‌شمار میانه‌رو و اصلاح‌طلب، نشان از آن دارد که شورای نگهبان در راستای همان مسیری که دولت انقلابی در پیش گرفته فقط قصد داشت تا کمی از گلایه‌ها کم کند.»
1000 نفر دیگر تایید صلاحیت شدند
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با بخش خبری ساعت 21 سیما، اظهار کرد: براساس قانون سه مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی شده است که به ترتیب عبارتند از هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان.
وی با اعلام اینکه اکنون در مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها در شورای نگهبان هستیم، اظهار کرد: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان از روز 20 دی آغاز شده است. اعضای شورای نگهبان شخصاً به بررسی اعتراضات داوطلبانی که در مرحله قبل (هیأت‌های نظارت) تأیید نشدند، می‌پردازند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اعضا، پرونده‌های داوطلبان را بررسی می‌کنند، اگر ابهام و شائبه‌ای وجود داشته باشد، با داوطلب تماس می‌گیرند و یا در صورت نیاز از فرد دعوت می‌کنند. اسناد، ادله و دفاعیات داوطلب را دریافت و در نهایت تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند.
طحان‌نظیف در ادامه اعلام کرد که تاکنون در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بیش از یک هزار نفر تأیید صلاحیت شدند.
وی خاطرنشان کرد: تا زمان نهایی که 19 بهمن است، فرصت زیادی باقیمانده است، تلاش‌های شبانه‌روزی ادامه دارد. تک‌تک پرونده‌های داوطلبان توسط اعضا بررسی و موارد با داوطلبان در میان گذاشته می‌شود و تصمیم نهایی اتخاذ می‌گردد.
سیاهی به زغال ماند
پس از اعلام تایید صلاحیت آن‌هایی که پیشتر رد صلاحیت شده بودند، واکنش لیدر‌های جریان اصلاحات قابل توجه بود. پانزدهم دی ماه بود که جعفرزاده ایمن آبادی ، نماینده پیشین مجلس با انتشار بیانیه‌ای از ردصلاحیتش خبر داد و نوشت: اینجانب جانباز بالای هفتاد درصد داوطلبانه جنگ تحمیلی بوده که بالغ بر سی و شش سال جوانی و عمرم را با افتخار بر روی ویلچر گذراندم هیچ آرزویی نداشتم مگر اینکه در راه خدمت به مردم و میهنم شهید شوم اصرارم بر رفتن به مجلس بعد از دو دوره نهم و دهم این بود که مطمئن بودم در آن سنگر میتوانم سرباز خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و هم میهنان و همشهریانم باشم.
حال که به هر دلیل که هیچگاه دلیلش بر من مشخص نشد نظر به ممانعت از ورود بنده به مجلس است دیگر هیچگاه اعتراض نخواهم کرد و به پیروی از مولایم علی (ع) که خانه نشین شد در خانه نشسته و درد خود را با چاه خواهم گفت و هرگز کسانیکه این ظلم عظما را در حقم انجام دادند نخواهم بخشید و فراموش نمیکنم و حلال هم نخواهم کرد. ضمن اینکه تقاضای حلالیت از مردم عزیزم دارم لطفا برایم دعا کنید تا به آرزویم که همانا شهادت در راه دین و کشورم است برسم و همانند یک سرباز واقعی مخلص به آغوش خاک میهن بروم. ان شاء الله».
اما دو هفته بعد از انتشار این بیانیه یکم بهمن بود که رسانه‌ها از تأیید صلاحیت کمال‌الدین پیرموذن و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، که پیش از این صلاحیت آن‌ها توسط هیئت نظارت رد شده بود، خبر دادند. اما در واکنش به این خبر جعفرزاده ایمن آبادی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین نسبت به خبر تأیید صلاحیت خود اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موارد را شورای نگهبان باید اعلام کند و هنوز خبر رسمی از طرف شورای نگهبان دریافت نکرده است.
جان کلام
خواه یا ناخواه اصلاح‌طلبان با نزدیک شدن به انتخابات، روز به روز از سیاست‌ورزی فاصله می‌گیرند. رویکرد منفعلانه‌ای که حتی به بدنه جریان چپ نیز نفوذ پیدا کرده و کارگزارانی که در انتخابات پیشین مشارکت فعالی در انتخابات مجلس داشتند این روز‌ها به بهانه جویی روی آورده‌اند. به عنوان نمونه محمد عطریانفر از مدافعان همیشگی مشارکت در انتخابات؛ در حالی که هنوز نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است؛ به حدس و گمان روی آورده و می‌گوید: «باور ما این است که رفتار و نگاه شورای نگهبان همچنان مانند گذشته نسبت به اصلاح‌طلبان نگاه ناامن و تند است؛ لذا در انتخابات پیش رو حس نمی‌کنیم شورای نگهبان به تکالیف قانونی خود که رد صلاحیت حداقلی است، رجوع کند. با وجود چنین شرایطی نمی‌توانم باور کنم اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو نماینده مؤثر خود را در انتخابات داشته باشند. به‌ویژه با پیش‌ثبت‌نامی که انجام شد، امکان مشارکت را برای این گروه به حداقل رساندند.» از این رو می‌توان گفت به دلیل نبود گفتمان در بدنه اصلاحات، این روز‌ها شاهد واکنش‌های هیجانی از سوی اعضای این جریان سیاسی هستیم تا جایی که با رد صلاحیت اولیه بیانیه صادر می‌کنند و دست به دامان آه و نفرین می‌شوند و پس از تایید صلاحیت در سکوتی محض فرو می‌روند. سوال اینجاست چرا پس از تایید صلاحیت 1000 نفر دیگر از کاندیدای انتخابات مجلس، جبهه اصلاحات از سیاست انفعالی خود در انتخابات عقب ننشست و سکوت اختیار کرد؟ در این باره قطعا تاریخ قضاوت خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1190389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین نشست ستاد شاهد دانشگاه سمنان در سال جاری با حضور مدیر کل بنیاد استان برگزار شد

پیشنهاد 5 ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت

کاهش 830 میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته

ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه دستورکار بهارستان

ماجرای تعطیلی بازار ارز و طلا و اعتصاب طلافروشان چه بود؟

آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد

دوره کردن دانشجویان معترض به جنگ در دانشگاه تگزاس

همتی: دولت از مردم عذرخواهی کند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نقدی بر محدودیت دامنه نوسان

سرمقاله همدلی/ ...در بزرگداشت کارگر و معلم

سرمقاله جهان صنعت/ استراتژی بهینه رشد تولید

سرمقاله قدس/ از مرداد 1358 تا آوریل 2024

اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد

آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه

مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم

چهره‌ها/ عکس غمگین یکتا ناصر با یک متن معنادار

تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم

دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد

اولین کمیسیون حق پرستاری برای 370 ایثارگر مازندرانی

سرمقاله اعتماد/ امنیت شغلی کارگران

سرمقاله ایران/ پیام مقتدرانه دوستی به منطقه

تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا

بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم

امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی

نشست صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند

طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌ شمالی به خارکیف اوکراین

چهره‌ها/ عکس متفاوت سارا و نیکای پایتخت در سوئد

مطالبه یک اصولگرا از مجلس آینده: به کاهش نرخ بیکاری و کنترل نوسان ارز بپردازید

واکنش ربیعی به هجمه دولت به مرکز پژوهش‌های مجلس: نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

جعفرزاده: نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌ دزدی را به حراج گذاشته‌ایم

سرمقاله کیهان/ ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!

سرمقاله وطن امروز/ مرغ آمریکایی‌ها غاز است!

سرمقاله فرهیختگان/ شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

سرمقاله شرق/ مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران را پاس بداریم

جزئیات دیدار وزیری از آفریقای مرکزی با وزیر خارجه ایران

سرمقاله خراسان/ نوبت «وعده صادق» اقتصادی

حدیث میرامینی، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!

اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

حمله موشکی به «نواتیم» ترمز بی‌بی را کشید

پشت پرده بازی قدرت در کرملین

نگرانی از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل

چرا پسرها از دانشگاه گریزان شده‌اند؟

رسانه بریتانیایی: حملات ایران و اسرائیل خاورمیانه را تغییر داد؟

احداث پایگاه جدید بالگردهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین

تلاش ترکیه برای دور‌زدن ایران

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی