اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آیا دولت نتانیاهو ساقط می‌شود؟ اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - با نزدیک شدن پایان فرصت 42 روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه به روزهای پایانی خود، احتمال کنار گذاشته‌شدن وی از سوی رئیس رژیم صهیونیستی و پایان دوران نخست‌وزیری او قوت گرفته است.
به گزارش مشرق، بعد از پیروزی حزب لیکود در انتخابات سراسری 9 آوریل در فلسطین اشغالی (بیستم فروردین) جهت انتخاب اعضای بیست‌ویکمین دوره پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست»، به‌نظر می‌رسید که تشکیل سی‌وپنجمین کابینه در این رژیم جعلی و تداوم نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» امر چندان دشواری نباشد. اما چیزی که زمانی یک فرایند ساده و سریع به‌نظر می‌رسید، اکنون به گره‌ای کور و پیچیده در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست انتظار دارند که نتانیاهو بتواند تا پایان هفته آینده کار تشکیل کابینه را به پایان برساند، زیرا در غیر این‌صورت، این رژیم خود را در وضعیتی نادر خواهد دید که فقط با کنار گذاشته‌شدن نتانیاهو توسط ریولین، رفع خواهد شد. در حالی که تمام احزاب شرکت‌کننده در ائتلاف دولت پیشین، نتانیاهو را برای تشکیل کابینه و نخست‌وزیری بعدی به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی معرفی کردند اما انتظارات و شروط متوقعانه برخی از سران این احزاب، روند تشکیل کابینه را با کُندی مواجه ساخته است.
بیشتر بخوانید:
وقتی صهیونیست‌ها خودشان را مسخره می‌کنند!
آیا نتانیاهو برنده انتخابات شد؟
از حزب «اُتسما یِهودیت» چه می‌دانید؟ / نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات به تروریست‌های آمریکایی متوسل شد + عکس و فیلم
نتانیاهو فرصت 4 هفته‌ای (28 روزه) که قانون برای تشکیل کابینه به او داده را تلف کرده و اکنون فقط دو هفته دیگر مهلت گرفته است. اگر در مجموع این فرصت 42 روزه، نتانیاهو باز هم نتواند یک کابینه ائتلافی تشکیل دهد، طبق اختیارات رئیس رژیم صهیونیستی، از این امر کنار گذاشته شده و شخص دیگری برای تشکیل کابینه انتخاب می‌شود.
اما چرا نتانیاهو علی‌رغم حمایت شش گروه پارلمانی با حضور 65 نماینده کنست (از مجموع 120 نماینده)، نتوانسته هنوز ائتلاف جدید برای کابینه را تشکیل دهد؟
تاخیر کنونی به دلیل اختلافات ایدئولوژیک نیست بلکه احزاب مختلف با نگاه به نتانیاهوی ضعیفی که پیش رو خود دارند، به دنبال سهم‌خواهی از دولت جدید هستند و دیگر به نتانیاهو اجازه نخواهند داد تا یک نفره برای همه مسائل تصمیم‌گیری کند.
دلیل اول این است که «شرکای طبیعی» لیکود در واقع شرکای طبیعی همدیگر نیستند و «اهداف غایی» آنها با هم تضاد منافع دارد. برای نمونه، حزب «اسرائیل بیتونا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» خواستار ممانعت از ورود ارتدوکس‌های افراطی به ارتش اسرائیل و «مشت آهنین» علیه گروه‌های مقاومت در نوار غزه است. حزب «راست متحد» خواستار تغییرات بیشتر در نظام قانونی این رژیم است. حزب «کولانو» به رهبری «موشه کهلون» نیز درباره بودجه‌بندی و تخصیص منابع ملاحظاتی دارد.
البته تمام احزاب مذاکره‌کننده با نتانیاهو، در یک مطالبه مشترک هستند: آنها خواستار محدود شدن قدرت قضایی دیوان عالی این رژیم هستند. تمایل به اعمال محدودیت بر حوزه اختیارات دیوان عالی البته مهمترین مسئله برای نتانیاهویی است که حجم گسترده‌ای از پرونده‌های فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت را در پشت سر خود و محکومیت بالقوه را مقابل خود می‌بیند.

دلیل دوم این است که نتانیاهو به کابینه جدید، به‌عنوان برگ بیمه‌ای برای فرار از محکومیت قضایی در آینده نزدیک می‌نگرد و برای تحقق این امر نیز حاضر است بهای گزافی را، چه سیاسی و چه اقتصادی، پرداخت کند. نتانیاهو یا خواهد توانست که لیکود و دیگر احزاب شریک را به تصویب قانونی برای نجات خود از محکومیت مجاب کند یا اینکه در برابر قانون تسلیم شده و احتمالاً مجازات حبس را تحمل خواهد کرد. البته مشخص است تنها چیزی که برای نتانیاهو در برهه کنونی و حساس منطقه اهمیت دارد، بقای خودش است.
اما اگر فرض را بر تشکیل شدن ائتلاف نتانیاهو در فرصت دو هفته‌ای پیش رو بگذاریم، چه مشکلاتی در برابر سی‌وپنجمین کابینه رژیم صهیونیستی وجود دارد؟
اولین مشکل این است که کابینه جدید شامل بیشتر از 30 وزیر و معاون وزیر خواهد بود، در حالی که طبق اعلام مراکز تحقیقاتی، تعداد ایده‌آل وزیران کابینه صهیونیستی 18 نفر خواهد بود. یکی از دلایل برای این تورم در تعداد وزرای کابینه، رشوه‌ای است که نتانیاهو به دو حزب (خانه یهودی و اتحاد داخلی) داده تا با حزب دیگری (عوتصما یهودی) ائتلاف کنند. این رشوه شامل وعده تخصیص دو مقام وزارت به هر کدام از این احزاب بود.
نتانیاهو همچنین 14 پست وزارت را برای حزب خود (لیکود) و 12 پست را برای دیگر احزاب عضو ائتلاف درنظر گرفته است. این ارقام شامل معاونت‌های وزارتخانه‌ها نیست.
مشکل دوم این است که جدای از پرونده‌های شخص نتانیاهو، دو وزیر بالقوه در کابینه جدید (آریه درعی از حزب شاس و حییم کاتص از لیکود) با محکومیت‌هایی مواجه هستند و وزیر احتمالی سوم (یاکوف لیتزمن) نیز با اتهام آزار و اذیت زیر سوال رفته است. همچنین گفته می‌شود که دادستان کل رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اطلاع داده که از نظر قانونی نیز مشکلی برای انتصاب مجدد درعی به وزارت داخلی وجود دارد.
مشکل دیگر، درخواست‌های مالی و تخصیص بودجه افسارگسیخته برخی از اعضای ائتلاف (مانند موشه کهلون رهبر حزب کولانو، که در کابینه پیشین وزارت دارایی را برعهده داشت) از نتانیاهو است.
این در حالی است که به دلیل نزدیک شدن پایان فرصت 42 روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه به روزهای پایانی خود، چندین نفر از اعضای بالقوه در کابینه جدید مشغول اجرای بازی هستند که می‌تواند به بهای پایان زندگی سیاسی وی تمام شود. این بازی، «عدم اقدام و انفعال» است. یعنی این افراد که در بین آنها سران احزاب نیز دیده می‌شود، از مشارکت در مذاکرات با نمایندگان نتانیاهو امتناع کرده یا حتی روند گفت‌وگوها را متوقف می‌کنند.
این اقدام و توقف مکرر مذاکرات می‌تواند رئیس این رژیم را وا دارد تا طی روزهای آتی، شخص دیگری را به‌جای نتانیاهو مسئول تشکیل کابینه نماید. «بنی گانتز» رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه، یکی از گزینه‌های اصلی است. گزینه دیگر مقابل ریولین، «گیدئون سعر» عضو ارشد حزب لیکود (وزیر پیشین در دو منصب آموزش و امور داخلی) است. سعر که هم‌حزبی نتانیاهو نیز هست، چند روز پیش و با ابراز مخالفت شدید با تغییر در قانون مصونیت نمایندگان کنیست، مسیر یاغی‌گری در این حزب را پیش گرفته است.
به همین دلیل نتانیاهو نگران است که ریولین، در صورت عدم موفقیت خود در تشکیل کابینه، گانتز یا سعر را برای این امر انتخاب کند.

اعضای آگاه در حزب لیکود طی گفت‌وگو با نشریه «یدیعوت آحرونوت» ضمن سرزنش کردن احزاب مورد مذاکره، به دلیل وضع کردن شروع نامعقول و کوتاه نیامدن، تصریح کردند: «آنها از خر شیطان پایین نمی‌آیند. اگر آنها از خود انعطاف نشان ندهند، نتانیاهو که دیگر کلافه شده، اعلام خواهد کرد که قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود و از ریولین تقاضای انتخابات جدید می‌کند».
بر این اساس، حزب لیکود در صورت به بن‌بست خوردن مذاکرات تشکیل کابینه، احتمال برگزاری انتخابات جدید را رد نمی‌کند: «اگر ما نتوانیم در تواقف ائتلاف به پیشرفت برسیم، (انتخابات جدید) اتفاقی است که می‌افتد. نتانیاهو دیگر از خواسته‌های غیرواقعی و بی‌پایان احزاب خسته شده است».
اگر نتانیاهو نتواند در فرصت باقی‌مانده، کابینه ائتلافی را تشکیل دهد، دو راه پیش رو دارد: یا به ریولین بگوید که شخص دیگری را مأمور کند یا از او درخواست برگزاری انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی داشته باشد.
نتانیاهو از سال 2009 تاکنون در سه دوره متوالی زمام قدرت را در دست دارد و از سال 1996 تا 1999 هم این سمت را در اختیار داشت.
انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی سه‌شنبه 20 فروردین برای تعیین کابینه جدید رژیم صهیونیستی برگزار شد. انتخابات پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی، هر چهار سال برگزار می‌شود و حزب یا ائتلافی که بیشترین آراء را (مستقلاً یا از طریق ائتلاف با دیگر احزاب) به دست آورد، نخست‌وزیر آینده را معرفی می‌کند.
در تاریخ سوم دی سال گذشته بود که پارلمان رژیم صهیونیستی درپی عدم توافق سران کابینه ائتلافی نتانیاهو بر سر تعیین تکلیف نمودن درباره تصویب یک قانون جنجالی (لایحه استخدام یهودیان ارتدکس افراطی)، منحل و تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/102113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ 6 درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد

اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در 1402

اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی