اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نشست نصفه ونیمه عربی به وقت تروریسم وهابی تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
نشست نصفه ونیمه عربی به وقت تروریسم وهابی
k ١.٥
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پادشاه عربستان دیروز سران دولت‌های عربی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را برای یک نشست فوق‌العاده در مکه دعوت کرد؛ نشستی که روز نهم خردادماه 1398 برگزار خواهد و در آن عملیات انصارالله علیه تأسیسات نفتی عربستان و حادثه مشکوک بندر «فجیره» امارات عربی متحده بررسی خواهد شد. ریاض نوک پیکان این نشست را به سمت ایران و آنچه «نایبان ایران» خوانده نشانه رفته و از جامعه بین‌المللی خواسته است در برابر ایران موضعی محکم اتخاذ کند تا به ادعای ریاض «مانع از آن شود که سراسر جهان را به ویرانی و آشوب بکشاند.» با این حال پیش‌بینی شده استکه دست‌کم سه کشور از جمله مصر در این نشست شرکت نکنند.
وزارت خارجه عربستان سعودی دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نشست مکه را برای رایزنی و هماهنگی با کشور‌های برادر در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه برنامه‌ریزی کرده است. انتخاب مکه به جای ریاض برای برگزاری این نشست، برای نماد‌سازی اسلامی از این نشست در مقابل کشور‌هایی است که نوک پیکان تخاصم عربستان با آن‌ها به شمار می‌روند. یک منبع در وزارت خارجه عربستان گفته که این درخواست در سایه حادثه خرابکاری علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات و حمله شبه‌نظامیان حوثی به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان مطرح شده است. به گفته این منبع، با توجه به پیامد‌های خطرناک این دو اتفاق برای امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و تأثیر آن بر انتقال نفت به بازار‌های جهانی، ملک سلمان از برادران در شورای همکاری و اتحادیه عرب خواست دو نشست فوق‌العاده سران را در 30ماه مه (9 خرداد) برای بررسی پیامد‌های این حملات و اتفاقات بر منطقه برگزار کنند. در بیانیه وزارت خارجه عربستان، هیچ اشاره مستقیمی به ایران نشده، ولی عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه دیروز به صراحت از نوک پیکان اتهامات را به سمت ایران گرفت و گفت: «مملکت عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و چنین هدفی ندارد و برای جلوگیری از جنگ، تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت، اما اگر طرف مقابل جنگ را برگزیند، محکم و با قاطعیت به آن پاسخ خواهد داد.» این مقام سعودی گفته است که «مملکت سعودی امیدوار است درایت غلبه کند و رژیم ایران و گروه‌های نیابتی آن از اقدامات غیرمسئولانه اجتناب ورزند و رژیم ایران منطقه را به سوی عواقب خطرناک نکشاند.»‌
موافقان و مخالفان
دیروز همزمان با دعوت ریاض از کشور‌های عربی به نشست مکه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در تماس تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، درباره «راه‌های تقویت امنیت منطقه‌ای» با او رایزنی کرد. پیش از این، روزنامه شرق‌الاوسط فاش کرده بود که عربستان سعودی و برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای «جلوگیری از حملات احتمالی ایران» به این کشور‌ها و به منافع امریکا در خلیج فارس درخواست واشنگتن برای استقرار مجدد و نیرو‌های امریکایی در منطقه موافقت کرده‌اند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم با اشاره به موافقت کشور‌های عربی با الگوی جدید استقرار نیرو‌های امریکا در منطقه گفته که معنای خبر این است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌کنند که به منظور آماده شدن برای هر جنگی است که بین امریکا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.
محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نشست مکه را «توطئه عربستان خوانده و خواستار تحریم آن شده است: «تمامی آزادگان در این ماه کریم می‌گوییم که می‌توانید با اعلام مخالفت خود با این نشست‌ها مخالفت‌تان را با ریختن خون مردم یمن اعلام کنید. این نشست‌ها به توقف تجاوز به یمن منجر نمی‌شوند بلکه به جنگ و ویرانی بیشتر دامن می‌زنند.» الحوثی گفته است: «این‌ها نشست‌هایی هستند که در آن علیه امت اسلام توطئه می‌کنند و مسئله فلسطین را می‌فروشند و به تبلیغ معامله قرن می‌پردازند.» دعوت پادشاه عربستان بلافاصله با استقبال امارات، بحرین و جیبوتی، حامیان سرسخت عربستان روبه‌رو شد. وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد، چنین ابتکار عملی از سوی رهبری عربستان عجیب نیست، زیرا این کشور همواره در جهت تقویت صلح و امنیت منطقه عمل می‌کند. وزارت خارجه بحرین نیز تأکید کرد، از تمام گام‌های عربستان و رهبری آن حمایت کرده و همبستگی خود را با تلاش‌های به کار گرفته شده در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه و تقویت منافع کشور‌های عربی اعلام می‌کند. جیبوتی دیگر کشور حامی عربستان ضمن تأیید برگزاری اجلاس سران کشور‌های اسلامی در مکه از دعوت ملک سلمان برای بررسی تحولات منطقه در چارچوب یکپارچه عربی استقبال کرد. با این حال، روزنامه کویتی «القبس» پیش‌بینی کرده که دست‌کم سه کشور عربی حوزه خلیج فارس در نشست مکه شرکت نکنند. این روزنامه از قول یک منبع نوشت: «سه کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با جنگ علیه ایران مخالف هستند و در مقابل سه کشور دیگر موافق این جنگ هستند که اختلاف دیدگاه بین اعضای شورا را نشان می‌دهد.» این روزنامه به کشور‌هایی که ممکن است در نشست مکه شرکت نکنند اشاره‌ای نکرده، ولی علاوه بر قطر که مناسبات پر تنشی با سعودی‌ها دارد، عبدالباری عطوان پیش‌بینی کرده که مصری‌ها هم در این نشست شرکت نکنند: «می‌توان پیش‌بینی کرد که رهبران عربستان، امارات، بحرین، اردن و شاید کویت و سلطان‌نشین عمان از جمله آن‌ها باشند در اینجا عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را مستثنی می‌کنیم، چون بر اساس گزارش‌های خبری غیررسمی او در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن به آن‌ها گفته که برای پیوستن کشورش به ائتلافی که دولت امریکا برای ورود جنگ با ایران تأسیس می‌کند تمایلی ندارد.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/101259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی