اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله خراسان/ دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران تحلیل ویژه

سرمقاله خراسان/  دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان / « دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکتر هادی محمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان برگزار شد. همزمان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران و اصفهان حضور یافت و مذاکرات خود را انجام داد. درباره این موضوع و حساسیت های مکانی و زمانی این دو رخداد چند نکته دارای اهمیت است؛ نکته اول درباره کنفرانس است و این که برگزاری این نوع کنفرانس در سطح بین المللی می تواند دروازه ای به ورود ایران به حوزه های جهانی دانش هسته ای باشد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که بعد از دو دهه توجه سیاسی به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و نگاه صرفا از زاویه غنی سازی به این برنامه، حالا می توان امیدوار بود که نگاه کشورهای دیگر به برنامه هسته ای ایران تغییر کند و به سمت کاربردهای دیگر اتم به ویژه در حوزه های پزشکی، صنعتی و کشاورزی برود. این تغییر نگاه نه تنها فشار سیاسی بر ایران را کاهش می دهد بلکه می تواند بازارهای راهبردی زیادی را برای کشورمان بگشاید. موضوع دیگر درباره کنفرانس، محل برگزاری آن است. فراموش نکردیم تا همین یک ماه قبل یکی از اصلی ترین تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران، سایت های هسته ای کشورمان بود. سایت یو سی اف اصفهان متشکل از چند کارخانه مهم در حوزه غنی سازی و ساخت مجتمع سوخت و حتی انبار مواد غنی شده است که می توانست یکی از اهداف اصلی به شمار رود. حتی یک بار هم اسراییلی ها حمله به این تاسیسات را امتحان کردند اما با هوشمندی پدافند هوایی موفقیتی نداشتند. حالا با برگزاری امن این کنفرانس بین المللی با حضور متخصصان داخلی و خارجی و حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این پیام روشن داده می شود که اولا ایران در حساس ترین نقطه خود از امنیت کامل برخوردار است و ثانیا این درک در مهمانان خارجی و مقام ارشد سازمان ملل ایجاد شده که این امنیت واقعی و قابل اعتناست. نکته دیگر این ماجرا به سفر گروسی به کشورمان برمی گردد. می دانیم در ماه ها و هفته های گذشته گروسی ابراز تمایل زیادی برای این سفر داشت و در مقاطعی هم این ایران بود که ابراز تمایل نمی کرد چون سفر برای سفر را بی فایده می دانست و دنبال آورده این سفر می گشت. حالا حضور گروسی در کنفرانس هسته ای حداقل آورده اش اثبات امنیت در اصفهان و بالا بردن جایگاه کنفرانس هسته ای است و در کنارش می تواند مرور آخرین وضعیت پرونده هسته ای ایران و به ویژه نحوه اجرای توافق اسفند 1401 بین تهران و آژانس باشد. اگرچه در روزهای اخیر گمانه زنی های غیرواقعی با هدف بالا بردن توقعات از این سفر شده که می تواند ریشه در اقدامات دلال های بازار ارز ایران داشته باشد اما در فضای واقعی و با توجه به نزدیک بودن نشست شورای حکام آژانس در 14 خرداد آینده و انتشار گزارش مدیرکل قبل از این تاریخ، قطعا این سفر می تواند آثار مثبتی در گزارش و نتایج نشست شورا داشته باشد کما این که قرار است دو طرف بر سر گام های عملیاتی با هدف اجرای بهتر توافق 1401 نیز به مشترکاتی برسند.
نکته آخر این که ایران و آژانس همچنان بر سر دو مکان ادعایی یعنی تورقوزآباد و ورامین با یکدیگر اختلاف دارند و با وجود حل و فصل دو مکان دیگر یعنی آزمایشگاه جابر بن حیان و سایت آباده و نیز حل موضوع ذرات 84درصد غنی شده و موضوع حسابرسی مواد که اقدامات مهم و درخور توجهی بودند، باز هم می توان گفت حل موضوعات باقی مانده ارتباط زیاد و تنگاتنگی با حل مسائل سیاسی دارد و کمتر فنی است. متاسفانه آژانس نشان داده در رویکردهای خود در قبال ایران از دایره وظایف و اختیاراتش خارج شده و نگاه سیاسی بر این نهاد تخصصی غالب است. جدیدترین نمونه آن نیز رفتار غیر قابل توجیه آژانس در برابر اسراییل است که با وجود تهدید رسمی مقامات ارشد این کشور به حمله اتمی به ایران و غزه، واکنش های آژانس بسیار ناچیز و غیر قابل توجه بوده به شکلی که گروسی بارها در ماه های اخیر در مصاحبه های خود عبارات دوپهلو در مورد ایران به کار برده و گفته ایران مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را دارد هرچند در ادامه تصریح می کند اما نشانه ای ندیده ایم ولی همین اصطلاحات و ادبیات سازی هم مضر به توافقات و البته نشان از سیاسی کاری آژانس است.
این که آژانس سیاسی کاری را کنار بگذارد که البته امری تقریبا غیرممکن است و برای همین هم تا توافق سیاسی در موضوع برجام اتفاق نیفتد نمی توان امیدی به حل دو مکان باقی مانده داشت کما این که سفر گروسی به ایران هم نمی تواند این گره کور شده را باز کند اما حداقل کار این است که گروسی در گزارش خود به آژانس، همکاری و خواست ایران برای حل و فصل موضوعات را همچون موضوعات حل شده قبلی با تصریح و شفافیت بیشتری بیان کند و موضوع را از این که هست بدتر نکند. حدود یک سال و 5 ماه دیگر تا زمان لغو قطعنامه 2231 و در نتیجه لغو قطعی 6قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل باقی است و به نظر می رسد این یک سال و 5 ماه حساس ترین مقطع زمانی برجام به شمار رود چرا که احتمال اسنپ بک توسط سه کشور اروپایی وجود دارد. گروسی می تواند با عملکرد و رفتار منطقی خود نامی نیک همچون مرحوم آمانو باقی بگذارد به عنوان کسی که نگذاشت برجام دچار مرگ قطعی شود یا برعکس به عنوان یکی از عوامل برهم خوردن مهم ترین توافق قرن حاضر میان ایران و شش قدرت جهانی نام بگیرد. این دوراهی مهم گروسی به نحوه محاسبات وی در قبال ایران و 4+1 و آمریکا بستگی دارد. با توجه به این که روز گذشته محمد اسلامی نیز بر ظرفیت های شخصی گروسی برای حل و فصل اختلافات تاکید داشت، سفر گروسی به ایران حتما می تواند به اصلاح محاسباتش کمک کند. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1227862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون دادستان تهران: بهانه‌ای برای تعطیلی مغازه‌های طلافروشی وجود ندارد

رئیس مطالعات بین‌المللی انرژی: در آینده باید صادرات نفت را باید با واردات بنزین تهاتر می کنیم

استاد اقتصاد دانشگاه کانادا: در کشورهای آمریکای لاتین رایزن بازرگانی نداریم

وعده‌های انتخاباتی ترامپ؛ از برکناری مقامات تا لغو محدودیت‌های حمل سلاح

صادق خان: من بابت ریاست جمهوری مجدد ترامپ نگرانم

محمدرضا گلزار تماشاگر مسابقات بسکتبال NBA در آمریکا

هانیه توسلی و باران کوثری در راه پاریس

اولین تصاویر از جلسه هیات دولت بعد از سانحه بالگرد رئیسی؛ جای خالی آقای رئیس جمهور

واکنش الیاس حضرتی و آذر منصوری به وقوع سانحه برای بالگرد ابراهیم رئیسی

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور پیدا شد

خبر پیدا شدن هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور تکذیب شد

واکنش رئیس دولت اصلاحات به حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

توئیت سایت رهبر انقلاب درباره وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

وزیر کشور:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه نرسیده‌ایم

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

بالگرد حامل رئیس‌ جمهور چه مشخصاتی داشت؟

یمن: در این شرایط سخت، در کنار ملت و دولت ایران هستیم

سیل یا آب‌گرفتگی کوچک؛ تغییر نام به سبک نیاکان!

پیراهن باکلاس «سلنا گومز» در جشنواره کن 2024

چرا واشنگتن به توافق چابهار روی خوش نشان نداد؟

ارمنستان در مدار غرب؟

212 کیلوگرم شمش طلا معامله شد

اسرائیل از خروج بیماران از غزه برای درمان خودداری می‌کند

زن مقید نمیخواد!

خبرنگار صدا و سیما: تیم‌هایی که از محل حادثه برگشته‌اند، هیچ خبری از بالگرد ندارند

وزیر کشور: بعد از این حادثه همه گروه‌ها امدادی بسیج شده‌اند

گزارش صداوسیما از دیدار و گفت‌وگوهای امروز رئیس‌جمهور تا سانحه ناگوار هوایی

خبرنگار حاضر در محل حادثه: حدس زده می‌شود بالگرد رئیس‌جمهور در نزدیکی معدن مس دچار سانحه شده باشد

آماده‌باش کامل تمام بیمارستان‌ها و تیم‌های امدادی

آذری جهرمی: همه با هم دعا کنیم

حادثه بالگرد به خبر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شد

جلسه هیأت دولت برگزار شد

رئیس سازمان امداد و نجات: سه نقطه‌ احتمالی که مدنظر داشتیم را بررسی کردیم اما چیزی یافت نکردیم

قرائت دعای توسل برای رئیس‌جمهور در کلاس درس سیدحسن خمینی

شیدا خلیق: تصمیم به ازدواج با کیوان مربوط به قبل از زودیاک است

برنامه‌های روتین شبکه‌های اصلی تلویزیون تغییر کرد

مذاکره در مسقط

فرصت 20 روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران

آنروا: نیمی از مردم غزه مجبورند آواره شوند

سریال‌های طنز آی‌فیلم تا اطلاع ثانوی پخش نمی‌شود

علی لاریجانی: در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان همه دست به دعا برداریم...

رئیس هلال احمر آذربایجان شرقی: تا این لحظه توفیقی حاصل نشده است

تذکر دادستانی تهران به برخی افراد رسانه‌ای درخصوص انتشار اخبار کذب از حادثه بالگرد رییس‌جمهور

آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی

هلال احمر: مفقود شدن تیم عملیاتی کذب است

مقامات مصر: برای سلامتی رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهش دعا می‌کنیم

ارتباط صداوسیما با محل حادثه: میدان نشان می‌دهد تا 2 یا 3 ساعت آینده به خبر قطعی می‌رسیم

پاکستان: برای رئیس‌ جمهور ایران آرزوی سلامتی داریم

ویدیویی از غبارروبی مضجع مطهر حرم امام رضا(ع) توسط سیدابراهیم رئیسی

کاخ سفید: بایدن در جریان سانحه بالگرد رئیس‌ جمهور ایران قرار گرفت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی