اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی تحلیل ویژه

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
‌مالک مصدق| با وجود آنکه 15 روز از پاسخ موشکی و پهپادی 26 فروردین (13 آوریل) ایران به اسرائیل که از آن به نام عملیات «وعده صادق» یاد می‌شود گذشته، اما همچنان این اتفاق از جنبه‌های متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از آنها ناظر بر احتمال تقویت جبهه عربی برای توازن با ایران است. آن‌گونه که برخی باور دارند، زمانی که ایران در یک واکنش غیرقابل پیش‌بینی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بیش از 300 موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، عملا یک پوست‌اندازی در توازن‌بخشی کشورهای عربی بین تهران و تل‌آویو شکل گرفته است. در‌این‌باره و با وجود آنکه اردن با رهگیری بخشی از موشک‌ها و پهپادهای ایران سعی در دفع آن داشت، نشانه‌ای دال بر این پوست‌اندازی است. هر‌چند گزارش‌های رسانه‌ای هم در همان ساعات و روزهای اول پاسخ ایران به آتش‌افروزی اسرائیل، از نقش کشورهای عربی دیگر منطقه و مشخصا عربستان سعودی هم حکایت می‌کرد، اما این ادعا بعدها تکذیب شد؛ تکذیبی که به نوشته فارن‌افرز و از منظر برخی ناظران به‌عنوان نشانه‌ای از یک تغییر جهت مهم تغییر معادلات عربی در خاورمیانه خبر می‌دهد؛ تا جایی که انستیتوی مطالعات امنیت ملی که یک اندیشکده اسرائیلی است، با رویکردی سوء ادعا کرده است «ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی که در دفع حملات ایران به اسرائیل مشارکت داشت، پتانسیل ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای در مقابل ایران را نشان داد».
این گزاره از منظر محمدرضا محمدی، چندان با واقعیت‌های جاری در منطقه خاورمیانه تطابق ندارد؛ چرا‌که به گفته این کارشناس که گپ‌و‌گفتی با «شرق» داشت، اساسا راهبرد کشورهای منطقه بعد از وقوع عملیات طوفان الاقصی و کشتار بی‌سابقه‌ و بی‌رحمانه‌ای که اسرائیل در غزه انجام داد، اجازه نمی‌دهد که معادلات عربی غرب آسیا توازن بین تهران و تل‌آویو را به سمت اسرائیلی‌ها سنگین‌تر کند. با توجه به همین نکته، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه اصولا تغییر راهبردهای کشورهای عربی را متأثر از یک اتفاق مانند نقش اردن یا دولتی دیگر برای رهگیری و دفع حمله پهپادی ایران را شاخصه درست ارزیابی نمی‌کند و به باور او، این تحلیل‌ها بیشتر از منظر یک پروپاگاندای سیاسی قابلیت بحث و ارزیابی دارد. محمدی، تحلیلش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «خیلی زود روشن شد نقش اعراب در دفع حمله ایران محدود بوده است. هم عربستان و هم امارات صراحتا هرگونه مشارکت نظامی مستقیم در دفاع از اسرائیل را رد کرده‌اند. مقام‌های اردنی نیز اظهار کرده‌اند این مشارکت برای حفاظت از منافع‌شان ضروری بوده است. ملک عبدالله دوم تأکید کرده که کشورش برای کمک به اسرائیل اقدام نکرده است». در نتیجه به گفته این تحلیلگر، موضوع ایجاد ائتلاف عربی ضدایرانی در کار نیست.
پیرو آنچه گفته شد، اسماعیل کیانی هم دیگر کارشناسی بود که در گفت‌وگو با «شرق»، قرائتی همسو با محمدرضا محمدی دارد اما در‌‌عین‌حال این هشدار را هم می‌دهد که منطقه خاورمیانه پس از عملیات طوفان الاقصی و کشتار اسرائیل در غزه، نقطه عطف دیگری را در بازه زمانی 13 فروردین تا 31 فروردین و ذیل تنش مستقیم ایران و اسرائیل تجربه کرد. بنابراین اکنون بازیگران منطقه غرب آسیا در مسیری قرار دارند که از منظر این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل می‌تواند فضایی را به وجود آورد که معادلات عربی را در تقابل با تهران دوباره پررنگ‌تر کند. کیانی در تبیین و تأیید گفته خود به برخی خبرها اشاره می‌کند که حکایت از سفر مقامات اسرائیلی به عربستان با هدف عادی‌سازی روابط ریاض‌-‌تل‌آویو در بحبوحه کشتار مردم فلسطین و آماده‌سازی اسرائیل برای حمله به رفح دارد که به اعتقاد این مفسر حوزه بین‌الملل نشان می‌دهد که با وجود تمام حساسیت‌ها و هزینه‌زا‌بودن هرگونه مناسبات سیاسی و دیپلماتیک با اسرائیل، معادلات عربی سعی دارد ائتلاف‌هایی ولو با چراغ خاموش را با اسرائیل اجرائی کند.
پیرو آنچه اسماعیل کیانی عنوان کرد، شبکه کان گزارش داد که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات تل‌آویو را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر روز شنبه در ریاض فرود آمد. آن‌طور‌که فارس نقل کرده، این هواپیما از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است. کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به‌منظور گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند. این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند. در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم شنبه‌‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن، دوشنبه و سه‌شنبه پیش‌رو به عربستان سفر خواهد کرد تا درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.
با‌این‌حال محمدرضا محمدی برخلاف بخشی از تحلیلی که از طرف اسماعیل کیانی اعلام شد، تأکید دارد که اساسا شرایط عربستان سعودی در فضای کنونی خاورمیانه این اجازه را نخواهد داد که عادی‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها در دستور کار ریاض قرار بگیرد. هرچند به گفته این کارشناس، تلاش‌های دولت بایدن در فاصله هفت‌ماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر این محور تمرکز دارد که این مهم (عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی)، هرچه سریع‌تر کلید بخورد تا به‌عنوان یک برگ برنده، دو کارکرد را برای جو بایدن داشته باشد؛ نخست استفاده ابزاری و تبلیغاتی از آن در انتخابات و دوم، مدیریت تحولات منطقه غرب آسیا پس از عملیات طوفان الاقصی. این مفسر ارشد حوزه خاورمیانه معتقد است کاخ سفید سعی دارد از دل معامله بزرگ قرن که ناظر به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل است، نوعی ائتلاف عربی منطقه‌ای را برای ترسیم آینده غزه بدون حماس شکل دهد و از ظرفیت این کشورها در‌این‌باره نهایت استفاده را ببرد. با توجه به این نکات، محمدی روند اتفاقات را لزوما به‌معنای ایجاد ائتلاف عربی‌-‌اسرائیلیِ ضدایران پس از عملیات وعده صادق نمی‌داند و با این ارزیابی، وی در تحلیل پایانی خود سایه انتخابات آمریکا را مهم‌ترین عامل در پیش‌کشیدن این موضوعات ارزیابی می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1225121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هلاکت و زخمی شدن 21 اسراییلی در غزه

با یه چمدون لباس و کلی بدهی اومدی خونه من!

افشاگری محمود صادقی درباره وزیر سابق رئیسی که به 3 سال حبس محکوم شده است

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

برای آشتی با همسرت به این 9 نکته توجه کن

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

بازیگر «نجلا» با این استایل، خودش را سوژه کرد!

نماینده مجلس در گفتگو با آخرین خبر: خانه ملت و هیات رئیسه باید نظر اکثریت را منعکس کنند

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

ناوگان زمین‌گیر؟

ویدئویی از عملیات رزمی بالگرد تهاجمی روسیه

عکسی از ژست‌های نمایندگان زن در روزهای پایانی مجلس

پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

مدیرعامل بیمه دی: شبکه فروش نقطه عطف ارتباط با مشتریان است

روزنامه حامی روحانی: سنگ خود را به سینه می‌زنی، نه سنگ جمهوریت را!

آلمان با کوچاندن فلسطینیان از غزه مخالفت کرد

انگلیس پشت اوکراین را خالی کرد

واکنش من در برابر مشکلات زندگی

رقابت 11 نفر برای دو صندلی نایب‌رئیسی مجلس دوازدهم

برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش

حمله پلیس اسکاتلند برای متفرق کردن تجمع حامیان مردم فلسطین

روایت "ثریا قاسمی" از آخرین ساعت زندگی "حمیده خیرآبادی"

به ناخن جویدن کودکان پایان دهیم!

تهران به‌دنبال کاهش تنش

دیدار شی جین پینگ و پوتین در پکن

شهادت سه فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه‌باختری

هاشمی‌طبا: مجلس دوازدهم هیچ خاصیتی ندارد جز دعوا بین شانا و ماما و قاقا و جانا و مصاف و طواف!

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

عضو کنگره آمریکا: نکبت تمام نشد، امروز شاهد نسل‌کشی اسرائیل در غزه هستیم

واکنش «کیهان» به انتقادها از رئیسی بر سر «پرونده چای»: اعلان‌جنگ به دستگاه قضائی؟

اظهارات رئیس انجمن شرکت‌های ریلی درباره فعالیت اقتصادی بخش خصوصی راه آهن

نمایش‌هایی که با الهام از «خیام» اجرا شدند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: مذاکرات با آژانس باید در چارچوب پادمانی باشد

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

این افراد از مالیات معاف شدند

پوتین در دیدار با شی‌جین‌پینگ: روابط روسیه و چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نیست

«غلاف تمام فلزی» تا «تولد یک ملت»؛ سینمایی‌های آخر هفته سیما

روزنامه جمهوری اسلامی: گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران جدی شد؟

حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

چهره ها/ عکس های جدید بانو سوسانو در سن 43 سالگی

قوامی: قالیباف با من تماس گرفت اما برای تبریک، نه ریاست مجلس

سرمقاله رسالت/ هفته سر جایش می‌ماند!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ فاصله ژئوپلیتیک در تجارت جهانی

سرمقاله تعادل/ ناکجاآباد سیاست‌های ارزی اشتباه بانک مرکزی

سرمقاله شهروند/ شفافیت قوا؛ گامی بلند برای افزایش اعتماد عمومی

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

پاشینیان: ارمنستان و جمهوری آذربایجان فاقد تجربه همزیستی مسالمت‌آمیز هستند

پیام تبریک مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات

سرمقاله ایران/ برساخت «مقابله با فساد» قربانی تروریسم شناختی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی